Opekorkean opiskelija

Oppimisen ja osaamisen arviointi sekä hyväksiluku

Opinto-ohjaajankoulutus 2024 - 2025

Oppimisen ja osaamisen arviointi

Arvioinnin perustana ovat opinto-ohjaajankoulutuksen opetussuunnitelmassa esitetyt osaamistavoitteet ja arviointikriteerit sekä opiskelijan henkilökohtaiset tavoitteet. Arviointi on luonteeltaan kehittävää ja avointa opiskelijoiden ja kouluttajien välistä jatkuvaa vuoropuhelua.

Osaamistavoitteet ovat oppimisen ohjaamisen ja arvioinnin lähtökohta. Oppimisprosessin aikana annettava ohjaus, erilaiset palautteet ja muut arvioinnit perustuvat sekä määritettyihin osaamistavoitteisiin että opiskelijan omalle oppimiselleen asettamiin tavoitteisiin. Opiskelijoiden itsearvioinneilla ja vertaisarvioinneilla on merkittävä rooli opintojen kaikissa vaiheissa.

Oppimisen ja osaamisen arvioinnin välineitä ovat oppimistehtävät, havainnoinnit, keskustelut ja muu laadullinen aineisto. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee  kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointipäätös tehdään asteikolla hyväksytty/hylätty. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että hyväksytyn osaamisen kriteerit täyttyvät.

Itsearviointi, vertaisarviointi, kouluttajan arviointi

Arviointiin osallistuvat opiskelija, opinto-ohjaajankoulutuksen kouluttajat sekä vertaisopiskelijat. Seuraavassa kuvassa havainnollistetaan eri arvioijien keskeisiä tehtäviä. Itsearviointia tehdään koko opintojen ajan. Siinä tärkeää on oman oppimisen kannalta merkityksellisten asioiden tunnistaminen.

Itsearvioinnin tavoitteina ovat

• oman osaamisen tunnistaminen suhteessa koulutuksen tavoitteisiin
• oppimisen etenemisen arviointi suhteessa henkilökohtaisiin ja koulutuksen tavoitteisiin
• oppimistulosten arviointisuhteessa henkilökohtaisiin ja koulutuksen tavoitteisiin
• opintojen päätteeksi uusien oppimistarpeiden tunnistaminen suhteessa opinto-ohjaajan osaamiseen

Vertaisarvioinnissa palautetta annetaan opiskelijatovereiden oppimisesta ja osaamisesta suhteessa tavoiteltavaan osaamiseen koko opintojen ajan.

Kouluttajan arvioinnissa kouluttaja antaa palautetta opiskelijan oppimisesta ja osaamisesta suhteessa tavoiteltavaan osaamiseen. Opintojen päätteeksi kouluttaja arvioi oppimistuloksia suhteessa arviointikriteereihin ja tekee arviointipäätökset.

Kuva: Oppimisen ja osaamisen arviointi opinto-ohjaajankoulutuksessa

Arviointi opinto-ohjaajankoulutuksessa

Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (Hyväksilukeminen)

Sinulla on mahdollisuus tunnistuttaa opintoihisi sellaista osaamista, jota olet aiemmin hankkinut muissa opinnoissa, työelämässä tai muissa yhteyksissä. Opinto-ohjaajan koulutuksen aluksi laadit henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman (HOPS), jossa arvioit omia lähtökohtiasi opinnoille. Tässä suunnitelmassa kuvaat myös sen, millaista osaamista sinulla jo on suhteessa opinto-ohjaajankoulutuksen osaamistavoitteisiin ja mitä osaamistasi mahdollisesti esität tunnistettavaksi. Suunnitelmasi pohjalta käyt HOPS keskustelun oman kouluttajasi kanssa.

Hyväksilukemisen muotoja ovat korvaaminen, sisällyttäminen ja osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen.

Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen opinto-ohjaus

Korvaaminen

Korvaamisella tarkoitetaan opetussuunnitelmaan kuuluvan opintojakson korvaamista muualla suoritetulla, sisällöltään vastaavalla opintojaksolla.

Korvattavissa oleva opintojakso on Moniammatillinen verkostotyö ohjauspalveluissa (5 op). Se on korvattavissa 1.8.2018 jälkeen Jamkin ammatillisessa erityisopettajankoulutuksessa suoritetulla Verkosto-osaaminen ja moniammatillinen yhteistyö (5 op) -opintojaksolla.

Sisällyttäminen

Sisällyttäminen tarkoittaa muualla suoritettujen opintojen liittämistä osaksi opintoja. Sisällyttämisen kautta voi hyväksilukea Teemaopinnot 5 op + 5 op. Muualla suoritettujen opintojen tulee laajentaa ja syventää opiskelijan ohjausosaamista henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman mukaisesti. Kyseiset opinnot eivät saa sisältyä hakukelpoisuuden antaneeseen tutkintoon eikä opettajan pedagogisiin opintoihin.

Korvaamisen ja sisällyttämisen hakeminen

Korvaamista ja sisällyttämistä haetaan Pepin eAHOT-työkalun avulla. Lisätietoa löydät Ohjeet ja lomakkeet -sivulta.

Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen

Aiemmin tai muualla hankitun osaamisen tunnistamisen lähtökohtana on opetussuunnitelman tavoitteena oleva osaaminen, jonka olet voinut hankkia missä, milloin ja miten tahansa. Voit tunnistuttaa sellaista opinto-ohjaajankoulutuksen osaamistavoitteisiin liittyvää osaamista, jota olet hankkinut työelämässä tai muissa yhteyksissä. Osaamisen tunnustamiseen ei riitä vain todistus suoritetusta koulutuksesta, vaan osaamisesta tarvitaan muunlainen näyttö ja monipuolinen arviointiaineisto. Osaamisesi tunnistamiseksi arvioit, kuvaat ja osoitat osaamisesi erillisen ohjeen mukaisesti. Osaamisen tunnistamisen mahdollisuudesta keskustelet oman kouluttajasi tai kyseisesta opintojaksosta vastaavan kouluttajan kanssa.

Osaamisen tunnistamisen lomakkeet löytyvät Ammatillisen opettajakorkeakoulun ohjeet ja lomakkeet -sivustolta.

Opintojaksot, jotka eivät ole hyväksiluettavissa eivätkä tunnistettavissa:
 - Ohjauksen työmuotoja ja menetelmiä (6 op)
 - Verkostoharjoittelu (5 op)

Lisätietoja

Katariina Jouhiaho

Opinto-ohjaaja, Study Counsellor
Opettajankoulutus, Teacher Education
Ammatillinen opettajakorkeakoulu, Professional Teacher Education
+358407525358