Opekorkean opiskelija

Ammatillisen erityisopettajankoulutuksen opinnot

Ammatillinen erityisopettajankoulutus 2024 - 2025

Opinnot muodostuvat neljästä opintokokonaisuudesta, joita ovat Erityispedagoginen osaaminen, Yksilöllisen tuen osaaminen, Yhteistyö- ja konsultaatio-osaaminen sekä Kehittämisosaaminen. Opintokokonaisuudet ja niihin kuuluvat opintojaksot on esitelty seuraavassa.

Erityispedagoginen osaaminen 15op

Ammatillisen erityisopettajan osaaminen rakentuu inklusiiviselle pedagogiikalle. Tässä opintokokonaisuudessa perehdytään erityisen tuen taustalla olevaan teoriaan ja tutkimukseen sekä orientoidutaan erityisopettajuuteen. Lisäksi perehdytään ammatillisen erityisopettajan työn muotoihin ja tarkastellaan ammatillisen erityisopetuksen sidoksia ympäröivään yhteiskuntaan ja työelämään. 

Erityispedagoginen osaaminen- opintokokonaisuus koostuu seuraavista opintojaksoista ja sisällöistä:

Erityispedagoginen tietoperusta, 5 op

Erityispedagoginen tietoperusta muodostaa ammatillisen erityisopettajan osaamisen pohjan. Teoreettisten perusteiden ja keskeisten käsitteiden avulla opitaan hyödyntämään ammatillisen erityisopetuksen tutkimusta ja tiedonlähteitä. Yhdenvertaisuus, saavutettavuus ja osallisuus ovat erityisopettajan työn keskeisiä periaatteita ja eettinen arvopohja jokaisen ihmisen ihmisarvon tunnustaminen.

Erityisen tuen säädöspohjan osaaminen ja toimintaympäristöt ammatillisessa koulutuksessa, 5 op

Osaaminen rakentuu ammatillisen erityisopettajan työhön liittyvän säädösperustan ja erilaisten toimintaympäristöjen tuntemiseen. Tietoa sovelletaan koulutuksen järjestäjien erityisen tuen/ erityisopetuksen järjestämisen analysoinnissa. Erityisopettajan työtä tarkastellaan suhteessa ympäröivään yhteiskuntaan ja työelämään ja opitaan ymmärtämään verkostojen merkitys inklusiivisen koulutuksen kehittämisessä.

Inkluusio-osaaminen muuttuvassa ammatillisessa koulutuksessa, 5 op

Ammatilliseen erityisopetukseen liittyy inklusiivisen pedagogiikan ymmärrys ja osaaminen. Ammatillisen koulutuksen inklusiivinen erityisen tuen malli määrittelee myös erityisopettajan toimintaa. Inklusiivisten periaatteiden ymmärrys luo pohjaa erityisopetuksen rakentumiselle jatkumolle kouluasteelta toiselle.

Yksilöllisen tuen osaaminen, 15 op

Tässä opintokokonaisuudessa perehdytään inklusiivisen ja saavutettavan opetuksen, ohjauksen ja oppimisympäristöjen suunnitteluun ja toteuttamiseen. Muita opintokokonaisuuden teemoja ovat erilaiset oppimisen vaikeudet ja esteet, tuen tarpeet ja erityisen tuen menetelmät sekä niihin kiinnittyen yksilöllisten oppimisvalmiuksien tunnistaminen ja huomioiminen. Kokonaisuuteen sisältyvä oman työn ja työyhteisön ulkopuolella tehtävä harjoittelu yhdistää ammatillisen erityisen tuen teoreettisen ajattelun käytännön toimintaan.

Yksilöllisen tuen osaamisen-opintokokonaisuus koostuu seuraavista opintojaksoista ja sisällöistä:

Yksilöllinen ohjaus ja tuki, 5 op

Tässä opintojaksossa perehdytään tuen tarpeiden ja vahvuuksien tunnistamiseen, yksilöllisen erityisen tuen suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin. Vahvuuksia ja tuen tarpeita tunnistetaan yksilöllisesti eri menetelmien avulla opiskelijan osallisuus huomioiden. Opintojaksolla tarkastellaan sitä, miten tukitoimet suunnitellaan yhdessä opiskelijan ja häntä ohjaavien toimijoiden kanssa. Tukea suunnitellaan eri oppimisympäristöihin ja opintojen alkuvaiheesta aina työllistymiseen tai jatko-opintoihin siirtymiseen.

Inklusiivinen pedagogiikka 4op

Tukea tarvitsevan opiskelijan yksilöllinen ja dialoginen kohtaaminen on merkityksellistä. Tuki suunnitellaan opiskelijan vahvuudet, tuen tarpeet ja opiskelijan osallisuus huomioiden. Tuen tarpeen määrittäminen, opiskelijan kohtaaminen ja toimijuuden vahvistaminen yhdistyvät inklusiivisen pedagogiikan osaamiseen. Ammatillinen erityisopettaja ymmärtää inklusiivisen, saavutettavan oppimisympäristön merkityksen oppimiselle ja osaa suunnitella ja toteuttaa saavutettavaa pedagogiikkaa sekä tarvittaessa eriyttää opetustaan.

Erityisopetus eri oppimisympäristöissä (harjoittelu) 6op

Osaaminen vahvistuu oman työn ulkopuolella tehtävässä harjoittelussa. Harjoittelussa perehdytään ammatillisen erityisopettajan toteuttamiin oppimis- ja opetustilanteisiin ja eettiseen ajatteluun sekä käydään keskustelua erilaisuuden merkityksistä eri toimintaympäristöissä. Harjoittelu yhdistää teoreettisen ajattelun ja osaamisen käytännön toimintaan.

Yhteistyö- ja konsultaatio-osaaminen, 15 op

Tässä opintokokonaisuudessa perehdytään ammatillisen erityisopettajan työn muotoihin ja tarkastellaan ammatillisen erityisopetuksen sidoksia ympäröivään yhteiskuntaan ja työelämään. Opintokokonaisuudessa hahmotellaan ammatillisen erityisopettajan roolia ja tehtävää opiskelijoiden kokonaisvaltaisen oppimisen, hyvinvoinnin ja työllistymisen tuen kokonaisuudessa sekä organisaation toiminnassa sekä tarkastellaan yhteistyötä opiskelijan huoltajien ja eri alojen ammatillisten kanssa. 

Opintojaksolla pohditaan myös erityisopettajan roolia ja tehtävää osana opiskelijan kokonaiskuntoutusta ja työllistymistä tai jatko-opintoihin siirtymistä. Erityisopettajan tulee osata kartoittaa, suunnitella, koordinoida, toteuttaa ja arvioida moniammatillista yhteistyötä opiskelijan tueksi ja toimia erityisen tuen asiantuntijana oppilaitoksen erityisen tuen suunnittelussa, toteutuksessa ja kehittämisessä oman roolinsa ja tehtäviensä rajoissa. Hänen tehtävänään on edistää omalta osaltaan inklusiivisen, saavutettavan koulutuksen toteuttamista.

Yhteistyö- ja konsultaatio-osaamisen -opintokokonaisuus koostuu seuraavista opintojaksoista ja sisällöistä:

Yhteistyö- ja verkosto-osaaminen 5op

Yhteistyön ja verkostojen kautta kehittyy asiantuntijuuden jakaminen ja oman osaamisen kehittäminen. Verkostoitumisen ja palvelujen kehittämisen osaaminen hyödyntävät erityistä tukea tarvitsevia opiskelijoita eri oppimisympäristöissä, koulutuksen nivelvaiheissa ja työllistymisen edistämisessä. Samalla kasvaa verkostojen hyödyntämisen osaaminen asiantuntijuuden jakamisessa ja oman osaamisen kehittämisessä.

Konsultaatio-osaaminen 5op

Konsultaatio-osaamisella tarkoitetaan taitoa toimia erilaisissa ammattilaisten vuorovaikutustilanteissa opiskelijoiden kokonaisvaltaisen oppimisen, hyvinvoinnin ja työllistymisen tuen kokonaisuudessa sekä organisaation toiminnassa. Tämä tarkoittaa yhteistyötä oppilaitoksen ohjaus- ja opetushenkilöstön, johdon ja opiskeluhuollon toimijoiden kanssa.  Yhteistyöhön kuuluu myös toiminta työelämän edustajien, oppilaitoksen ulkopuolisten sosiaali-, terveys-, nuoriso- ja työllistymispalveluiden sekä muiden kouluasteiden toimijoiden kanssa.   

Tavoitteena on toimia erityisopetuksen asiantuntijana omassa työyhteisössä ja moniammatillisissa verkostoissa. Konsultatiivista työotetta on muun opetus- ja ohjaushenkilöstön tukeminen erityispedagogisissa kysymyksissä sekä yksilöllisten opintopolkujen ja saavutettavan pedagogiikan toteuttamisessa. Erityisen tuen asiantuntijuus rakentuu oppilaitoksen erityisen tuen suunnittelussa, toteutuksessa ja kehittämisessä sekä inklusiivisen, saavutettavan koulutuksen toteuttamisessa oman roolin näkökulmasta.

Työelämäosaaminen 5op

Tavoitteena on inklusiivisten tavoitteiden mukaisesti oppia kehittämään yhteistyötä, saavutettavuutta ja laadukasta koulutusta yhdessä työelämän kanssa. Yhdessä työelämän toimijoiden kanssa opitaan verkostotyötä sekä ammatillisen koulutuksen tavoitteita ja toimintaa. Monialaisuus ja ammatillisen toisen asteen ja korkeakoulutuksen merkitys inklusiivisen koulun kehittämisessä rakentuu oppijan yksilöllisten tarpeiden ymmärrykselle ja niiden tukemiselle. Erityisen tuen tehtävä inklusiivisen koulun kehittämisessä laajenee työelämäyhteistyöhön.

Kehittämisosaaminen, 15 op

Tämän opintokokonaisuuden tavoitteena on oppia tarkastelemaan ja rakentamaan ammatillista kehittymispolkua opettajasta erityisopettajaksi opiskelijan henkilökohtaisten  tavoitteiden mukaisesti.  Siihen sisältyy oman osaamisen ja kehittymis- ja kehittämistarpeita tunnistaminen sekä osaamisen hankkimisen systemaattinen suunnittelu. Kehittäminen ja kehittyminen etenee vuorovaikutuksessa ja on yhteisöllistä osaamisen jakamista. Tavoitteena on myös oppia hakemaan ja hyödyntämään ohjausta opintopolun aikana.

Kehittämisosaamista on kyky oppia hyödyntämään alan tuoretta tutkimustietoa oman työn ja työyhteisön kehittämisessä. Tavoitteena on kehittää omaa ja yhteisöjen osaamista ja käytäntöjä tukemaan inklusiivista koulutusta ja monenlaisten oppijoiden oppimista, mikä edellyttää myös erilaisten toiminta- ja oppimisympäristöjen tuntemiselle. Osaamista rakennetaan eri ympäristöihin tutustumalla, tutkimalla niiden pedagogiikka, rakenteita ja toimintatapoja. Saavutettava pedagogiikka inklusiivisissa oppimisympäristöissä rakentaa yhdenvertaista ammatillista erityisopetusta.

Kehittämisosaamisen opintokokonaisuus muodostuu seuraavista opintojaksoista ja sisällöistä:

Erityisopettaja työnsä kehittäjänä ja tutkijana, 5 op

Tavoitteena on oppia arvioimaan ja kehittämään oman oppilaitoksen erityisen tuen suunnittelua, toteutusta ja koordinointia. Syvennetään valmiuksia työskennellä tavoitteellisesti yhteistyössä toisten toimijoiden kanssa. Opitaan myös ottamaan vastuuta erityisen tuen kehittämisestä ja erityisopettajan asiantuntijaroolista. Harjoitellaan teoreettisesti perusteltua työskentelytapaa ja osallistutaan asiantuntijayhteisön keskusteluun.

Erityisopettajan työn toimintaympäristöt, 5 op

Tavoitteena on oppia tuntemaan alan eri toimintaympäristöjä ja tarkastella niitä ammatillisen erityisopetuksen näkökulmista. Osaamista laajennetaan tarkasteluun inklusiivisen koulutuksen ja ammatillisen erityisopetuksen erilaisista toteutustavoista eri ympäristöissä.

Valinnaiset opinnot, 5 op

Valinnaisissa opinnoissa valitaan ja hankitaan oman, ammatillisen kehittymisen kannalta olennaista erityispedagogista osaamista.

Lisätietoja

Kaija Peuna-Korpioja

Lehtori, Senior Lecturer
Opettajankoulutus, Teacher Education
Ammatillinen opettajakorkeakoulu, Professional Teacher Education
+358408099632