Opekorkean opiskelija
Ammatillisen erityisopettajan osaaminen
Ammatillisen erityisopettajan osaaminen 2024 - 2025
Ammatillisen erityisopettajan osaaminen muodostuu tiedoista, taidoista ja asenteellisista valmiuksista. Ammatillisen erityisopettajankoulutuksen osaamisperustaisessa opetussuunnitelmassa ydinosaaminen on määritelty neljänä keskeisenä osaamisena: Kehittämisosaaminen, Yhteiskuntaosaaminen, Yksilöllinen ohjausosaaminen sekä Verkosto-osaaminen. Näiden lisäksi tarvitaan reflektio-osaamista, joka mahdollistaa muiden osaamisten arvioinnin ja kehittämisen.
Kuvio 1. Erityisopettajan opinnot ja niiden pohjalta syntyvä osaaminen
Kehittämisosaaminen
Kehittämisosaaminen on kykyä arvioida, kehittää ja käyttää omaa asiantuntijuuttaan tavoitteellisesti. Se on valmiutta tunnistaa erityisen tuen kehittämistarpeita omassa toimintaympäristössä ja tehdä tavoitteellisia kehittämistekoja yhdessä muiden toimijoiden kanssa. Kehittämisosaaminen tarkoittaa myös erityisopettajan kykyä kehittää omaa ja yhteisöjensä osaamista tukemaan inklusiivista koulutusta ja monenlaisten oppijoiden oppimista.
Kehittämisosaaminen ilmenee seuraavasti:
- omaat valmiudet kehittää omaa osaamistasi ja työtäsi sekä tukea oppimispiirisi jäsenten osaamisen kehittymistä erityisopettajaksi.
- osaat määritellä oman oppilaitoksesi ja oman työsi erityisen tuen kehittämistarpeita ja edistää erityisen tuen kehittämistä.
- osaat hankkia teoreettista tietoa oman työsi suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin.
- osaat etsiä ja kriittisesti valikoida sellaista teoreettista tietoa, joka yhdistyneenä kokemustietoon palvelee sekä sinun että yhteisösi erityisen tuen osaamisen kehittymistä
- hankit valmiuksia jatkuvaan oppimiseen, alan tutkimustiedon seuraamiseen, käytäntöjen ja toimintaympäristöjen kriittiseen analyysiin sekä kehittämiseen.
Kehittämisosaamista hankit erityisesti seuraavilla opintojaksoilla:
- Erityisopettaja työnsä kehittäjänä ja tutkijana, 5 op
- Erityisopettajan työn toimintaympäristöt, 5 op
- Valinnaiset opinnot, 5 op
Yhteiskuntaosaaminen
Yhteiskuntaosaaminen on erityisopetuksen tietoperustan hallintaa ja ymmärrystä inklusiivisen koulutuksen yhteiskunnallisesta merkityksestä. Siihen kuuluu erityisopetuksen ja erityisopettajan työn yhteiskunnallisen tehtävän tunnistaminen, samoin kuin erityisopetukseen liittyvän lainsäädännön tunteminen. Osaamiseen sisältyy alan käsitteistön oikea käyttäminen ja eettinen toiminta. Arvoperustaan sisältyy pyrkimys työskennellä hyvän ja oikean puolesta, kunnioittaa yksilön ainutlaatuisuutta ja uskoa jokaisen yksilön mahdollisuuksiin kehittyä. Lisäksi se on taitoa edistää yhdenvertaista, oikeudenmukaista ja monimuotoista yhteiskuntaa.
Yhteiskuntaosaaminen ilmenee seuraavasti:
- ymmärrät erityisopetuksen yhteiskunnallisen merkityksen ja osaat arvioida sen vaikutuksia ja vaikuttavuutta
- tunnet inklusiivisen koulutuksen periaatteet ja hankit osaamista niiden mukaisesti
- tiedät erityisen tuen arvolähtökohdat,hallitset ammatillisen erityisen tuen peruskäsitteistön ja kykenet osallistumaan alan yhteiskunnalliseen keskusteluun
- tunnistat oman suhtautumisesi moninaisuuteen ja osaat toimia tiedostaen omat eettiset periaatteesi
- osaat hankkia teoreettista tietoa oman työsi suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin ja olet perehtynyt alan tieteellisiin julkaisuihin
- omaat valmiudet käyttää erityistä tukea määrittäviä asiakirjoja oman oppilaitoksesi erityisen tuen ja oman osaamisesi kehittämisessä
- osaat etsiä ja kriittisesti valikoida sellaista teoreettista tietoa, joka yhdistyneenä kokemustietoon palvelee sekä sinun että yhteisösi erityisen tuen kehittämistä.
Yhteiskuntaosaamista hankit erityisesti seuraavilla opintojaksoilla:
- Erityispedagoginen tietoperusta, 5 op
- Erityisen tuen säädöspohjan osaaminen ja toimintaympäristöt ammatillisessa koulutuksessa, 5 op
- Inkluusio-osaaminen muuttuvassa ammatillisessa koulutuksessa, 5 op
- Yhteistyö- ja verkosto-osaaminen, 5 op
Yksilöllinen ohjausosaaminen
Yksilöllinen ohjausosaaminen on kykyä rakentaa inklusiivista opetusta ja tarvittaessa eriyttää opetusta vastaamaan opiskelijoiden tarpeita ja valmiuksia. Se pohjautuu ymmärrykseen oman ammattialan vaatimuksista, oppimisen moninaisuudesta, kyvystä kohdata erilaisia opiskelijoita sekä valmiuksista rakentaa tarkoituksenmukaisia oppimismahdollisuuksia yhteistyössä eri toimijoiden kanssa jokaisen oppijan oppisen tueksi. Tämä osaaminen on erityisopettajan keskeistä osaamista.
Yksilöllinen ohjausosaaminen ilmenee seuraavasti toimiessasi eri oppimisympäristöissä:
- ymmärrät inklusiivisen, esteettömän ja saavutettavan oppimisympäristön merkityksen oppimiselle
- osaat suunnitella ja toteuttaa opetusta monenlaisille oppijoille omalla ammattialallasi
- osaat tunnistaa ja huomioida yksilöllisiä oppimisvalmiuksia
- tiedät oppimisen vaikeuksien perusteet
- osaat käyttää perustellusti erityisen tuen menetelmiä oppimisen ja opiskelun tuen suunnittelussa ja toteuttamisessa
- tunnet erityisen tuen prosessin ja osaat hyödyntää sen mahdollisuuksia tuen suunnittelussa ja opiskelijan oppimisen tukemisessa
- pohjaat toimintasi ammatillisen erityisopettajan eettiseen ajatteluun
- osallistut keskusteluun erilaisuuden merkityksestä oppimisessa.
Yksilöllistä ohjusosaamista hankit erityisesti seuraavilla opintojaksoilla:
- Yksilöllinen ohjaus ja tuki, 5 op
- Inklusiivinen pedagogiikka, 4 op
- Erityisopetus eri oppimisympäristöissä (harjoittelu), 6 op
Verkosto-osaaminen
Verkosto-osaaminen on pätevyyttä toimia erityisopetuksen asiantuntijana sekä omassa työyhteisössä, että myös laajemmissa moniammatillisissa verkostoissa. Se on kykyä hahmottaa ammatillisen erityisopettajan rooli ja tehtävät opiskelijoiden kokonaisvaltaisen oppimisen, hyvinvoinnin ja työllistymisen tuen kokonaisuudessa sekä organisaation toiminnassa. Verkosto-osaamista on halu käyttää omaa osaamistaan koko yhteisön hyväksi. Siihen sisältyy myös ymmärrys ammatillisen erityisopetuksen sidoksista yhteiskuntaan ja työelämään ja siten se kytkeytyy myös yhteiskuntaosaamiseen. Verkosto-osaaminen on valmiutta verkostoitua ja kehittää palveluja eri oppimisympäristöissä, koulutuksen nivelvaiheessa ja työllistymisen edistämisessä yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa sekä kykyä rakentaa tarkoituksen mukaisia verkostoja yksittäisen opiskelijan oppimisen tueksi.
Verkosto-osaaminen ilmenee seuraavasti:
- sinulla on tietoa, taitoa ja valmiuksia ammatillisen erityisen tuen verkostotoimijuuteen ja yhteistyön eri muotoihin
- sinulla on osaamista ja tietoa ammatillisen erityisopetuksen eri toimintaympäristöistä
- tunnet työelämäyhteistyön muotoja ja toimintatapoja
- omaat valmiudet toimia erityisen tuen asiantuntijana hyödyntäen konsultaation eri menetelmiä.
Verkosto-osaamista hankit erityisesti seuraavilla opintojaksoilla:
- Yhteistyö- ja verkosto-osaaminen, 5 op
- Konsultaatio-osaaaminen, 5 op
- Työelämäosaaminen, 5 op
Reflektio-osaaminen
Ammatillisen erityisopettajan keskeistä osaamista on myös reflektio-osaaminen, joka mahdollistaa muiden osaamisten arvioinnin ja kehittämisen. Se auttaa tarkastelemaan omia ajatuksia, tunteita, kokemuksia ja toimintaa sekä oppimiaan niistä. Reflektio-osaaminen on kykyä tunnistaa ja kyseenalaistaa omaa ajatteluaan ja toimintansa suhteessa tutkittuun tietoon. Reflektio on omaa pohdintaa, jossa teoria ja omakohtainen kokemus ovat vuoropuhelussa keskenään tuottaen uutta, kehkeytyvää ajattelua ja toimintaa. Kriittinen reflektointi tukee osaajaidentiteetin kehittymistä ja oman erityisopettajuuden rakentumista.
Reflektio-osaaminen ilmenee seuraavasti:
- osaat asettaa itsellesi tarkoituksenmukaisia kehittymistavoitteita
- tunnistat ja kykenet arvioimaan kriittisesti omia eettisiä ratkaisujasi, arvojasi ja asenteitasi
- kykenet tarkastelemaan omia ajattelu- ja toimintamallejasi suhteessa erityisopetukselliseen tietoon ja tutkimukseen
- ymmärrät yhteisöllisen tiedon rakentamisen merkityksen ja hyödynnät sitä oman osaajaidentiteettisi kehittymisessä ja kehittämisessä.
Ammatillisen erityisopettajan opintojen tavoitteena on, että koulutuksen suorittanut osaa:
- soveltaa erityispedagogista tietoa erityisopettajan työssä
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida yksilöllistä tukea ja opintopolkuja yhdessä opiskelijan ja muiden häntä ohjaavien toimijoiden kanssa ammatillisen koulutuksen eri toimintaympäristöissä
- suunnitella, toteuttaa ja kehittää inklusiivisia ratkaisuja yhdessä työyhteisönsä ja oman alansa työelämän kanssa
- toimia erityisopetuksen asiantuntijana työyhteisössä sekä monialaisissa ja moniammatillisissa verkostoissa
- osallistua jatkuvaan oppimiseen, seurata alan tutkimustietoa, analysoida kriittisesti ja kehittää käytäntöjä ja toimintaympäristöjä tutkittuun tietoon perustuen.