Vuosi 2023 osoitti tarpeen Jamkin osaamiselle niin kansallisesti kuin globaalisti

Vuoden 2023 aikana Jamkissa etsittiin opetuksen osalta uutta tasapainoa koronavuosien etäpainotteisen työskentelyn jälkeen. Keskeistä on ollut löytää optimaalinen toimintamalli, joka hyödyntää digitaalisuuden vahvuuksia – kuitenkin pitäen kiinni yhteisöllisyydestä ja sosiaalisten taitojen kehittämisestä. Tässä työssä ollaan jo hyvässä vauhdissa.

Bella Forsgren

Kustannusten nousu oli merkittävä taloudellinen haaste viime vuonna. Huolimatta tästä, Jamk saavutti tasapainoisen tuloksen, mistä voidaan kiittää koko organisaatiota. Jamkin hyvää tulosta kiritti kasvava TKI-toiminta, joka nousi 22 miljoonaan euroon. Tasapainoinen talous on laadukkaan ja vaikuttavan toiminnan perusedellytys.

Strategiset vahvuusalueet, biotalous, sovellettu kyberturvallisuus ja monialainen kuntoutus, etenivät tavoitteissaan suunnitellusti. Edellisenä vuonna 2022 Jyväskylän ammattikorkeakouluun liitetyn Liikunnan ja kansanterveyden edistämissäätiön (LIKES) tuoma uusi osaaminen näkyi myös TKI-toiminnan kasvuna Jamkissa.

Vaikka Venäjän vuonna 2022 käynnistämä hyökkäyssota Ukrainaan jatkuu edelleen, sen vaikutukset korkeakoulun toimintaan ovat käytännössä hävinneet. Samaan aikaan kyberturvallisuusosaamisen merkitys on kasvanut, kun Suomeen on kohdistunut aiempaa enemmän kyberhyökkäyksiä Venäjän hyökkäyssodan myötä.

Jamkin vankka rooli kyberturvallisuuden osaajana on tunnettu maanlaajuisesti, ja saamme siitä olla ylpeitä. Jo vuonna 2013 alkanut yhteistyö valtionhallinnon kanssa on jatkunut tiiviinä. Viime vuonna Jamk oli keskeisessä roolissa useiden kansallisten kyberharjoitusten järjestämisessä yhteistyössä Liikenne- ja viestintäministeriön sekä Turvallisuuskomitean kanssa. Niihin osallistui useita kymmeniä suuria suomalaisia yrityksiä ja organisaatioita. Syyskuussa 2023 Jamk järjesti historian suurimman teknistoiminnallisen kyberharjoituksen, johon osallistui yli 200 henkilöä lähes 20 organisaatiosta.

Viime huhtikuussa Jamk ja Jyväskylän yliopisto perustivat Suomen kyberturvallisuuden huippuosaamista vahvistavaa Finnish Center of Expertise for Cybersecurity (FICEC) -osaamiskeskuksen, jonka tavoitteena on vahvistaa alueellista elinvoimaa ja tukea koko Suomen kyberturvallisuusbrändiä. Keskus yhdistää tutkimuksen, koulutuksen ja yritysyhteistyön, pyrkien nousemaan kansainväliseksi kyberturvallisuuden tutkimus- ja koulutuskeskukseksi. Pitkäjänteinen työ kyberturvallisuuden eteen on tuottanut tulosta, ja Jamkin ja Jyväskylän yliopiston osaaminen kyberturvallisuudessa on erittäin merkittävässä roolissa sekä kansallisesti että kansainvälisesti.

Sairaanhoitajapula ja terveydenhuollon tilanne ovat olleet Suomessa huolenaiheena jo pidemmän ajan. Jamk on pyrkinyt paikallisesti ratkaisemaan tätä ongelmaa ja onnistunut siinä esimerkiksi Sairaanhoitajan integroitumisen suomalaiselle urapolulle (SaSU) -hankkeen avulla. SaSU-hankkeen puitteissa kansainvälisten sairaanhoitajaopiskelijoiden ammatillista suomen kielen taidon kehitystä tuettiin. Viime vuoden elokuussa päättyneen hankkeen hienosta onnistumisesta kertoo se, että kaikki hankkeen aikana valmistuneet ja juuri valmistumassa olevat opiskelijat saivat työpaikan omista harjoitteluyksiköistään. Lisäksi suurin osa aiemmassa vaiheessa opintojaan olleista opiskelijoista sai kesätyöpaikan.

Kansainvälisyys on laajempi osa Jamkia: roolimme Eurooppalaiset yliopistot -ohjelmaan kuuluvassa EUDRES-verkostossa vahvistui entisestään, kun Euroopan komission päätöksen myötä siirryimme verkoston liitännäisjäsenestä täydeksi jäseneksi. Komission myönsi verkostolle 14,4 miljoona euroa toiminnan kehittämiseen seuraavan neljän vuoden ajan, josta Jamkilla on käytettävissä 2 miljoonaa euroa. EUDRES-verkosto rakentaa tarjontaa yli 100 000 opiskelijalleen, vahvistaen alueellisten osaamiskeskittymien merkitystä. Tämä luo Jamkille strategisen kehyksen koulutukselle, tutkimukselle, yritysyhteistyölle ja aluekehitykselle, erityisesti keskittyen digitalisaatioon.

Miettiessäni tulevaisuutta, tekoäly, terveydenhuolto ja kestävät ratkaisut nousevat kärkeen sekä mahdollisuuksina että haasteina. Näihin kaikkiin aiheisiin olemme Jamkissa jo tarttuneet erilaisten kehityshankkeiden myötä, ja työmme niiden parissa jatkuu. Tuotamme laadukasta osaamista, joka aidosti vastaa tulevaisuuden tarpeisiin. Osaamisellemme on tilausta niin paikallisesti kuin kansallisesti että myös kansainvälisesti.

Bella Forsgrén, hallituksen puheenjohtaja