Täydennyskoulutus
Brändit ja asiakasymmärrys puhtaan siirtymän viennin edistämisessä
Tästä maksuttomasta opintokokonaisuudesta saat valmiuksia kansainvälistymiseen ja puhtaaseen siirtymään toimialastasi riippumatta.
Opiskele joustavassa nonstop-toteutuksessa oman tarpeesi mukaan! Ilmoittautuminen päättyy 25.11.2024.
Haluatko oppia, miten yrityksenne voi parantaa liiketoimintaansa ja vientiä brändäyksen ja asiakasymmärryksen avulla?
Tämän maksuttoman opintokokonaisuuden avulla voit päivittää osaamistasi juuri näistä aiheista. Voit valintasi mukaan opiskella koko opintokokonaisuuden tai valita kokonaisuudesta ne opintojaksot, jotka sinua eniten kiinnostavat.
Koulutus on erityisen hyödyllinen henkilöille, jotka työskentelevät puhtaaseen/vihreään siirtymään panostavissa eli kestäviin ratkaisuihin pyrkivissä yrityksissä.
Opinnot tarjoavat sinulle:
- Ymmärrystä brändin merkityksestä vientikaupassa
- Uutta osaamista asiakasymmärryksestä ja sen tärkeydestä liiketoiminnan kehittämisessä
- Uutta osaamista asiakaskokemusjohtamisesta liiketoiminnan kehittämisessä
Millainen on puhtaaseen siirtymään panostava yritys?
Puhtaaseen/vihreään siirtymään panostavat yritykset huomioivat liiketoiminnassaan kestäviä ratkaisuja. Yrityksen ala voi olla esim. cleantech tai vihreä energia, mutta tässä koulutuksessa teemoja sovelletaan kaikkeen liiketoimintaan.
Opintojaksot ja ohjattujen opintojen aikataulu
Opinnot alkavat 16.9.2024 klo 19.00 startti-illan merkeissä.
Sitä seuraavalla viikolla 23. - 27.9.2024 järjestetään opintojen orientaatioviikko, jonka aikana pääset kuulemaan asiantuntijapuheenvuoroja ja tutustumaan tarkemmin opintoihin ja niiden sisältöihin.
Tiistaina 8.10.2024 klo 17.00 järjestämme opintoihin osallistuville orientoivan verkkoluennon Tekoäly liiketoiminnassa. Luento järjestetään Zoomissa. Lähetämme osallistumislinkin opintoihin ilmoittautuneille.
Opinnot arvioidaan hyväksytty/hylätty -asteikolla. Kokonaisuuden suoritettuasi saat digitaalisen osaamismerkin, jonka voit liittää esimerkiksi ansioluetteloosi.
Ohjatut opinnot järjestetään arkisin ilta-aikaan klo 17.00 - 19.30 välisenä aikana.
Brändin johtaminen, 5 op, 30.9.2024 - 30.11.2024 (ohjattu toteutus)
Opintojakson sisältö ja teemat:
Tällä opintojaksolla perehdyt siihen, kuinka brändin avulla tuotetaan arvoa asiakkaalle ja kilpailuetua yritykselle.
Opintojaksolla käsiteltäviä keskeisiä teemoja ovat brändianalyysit, brändi-identiteetti ja -imago, brändipositio, brändin rakentamisprosessi, brändiarkkitehtuuri ja brändin johtaminen. Lisäksi käsitellään brändimarkkinoinnin tuloksellisuuden ja vaikuttavuuden seurantaa eri brändimittareita käyttäen.
Osaamistavoitteet:
- Tunnet brändin johtamisen keskeiset teoriat ja käsitteet sekä ymmärrät niiden sisällöt.
- Ymmärrät brändin rakentamisen strategisen merkityksen yrityksen liiketoiminnassa.
- Osaat tuottaa brändianalyyseja.
- Ymmärrät johdonmukaisen ja erottuvan brändin johtamisen merkityksen ja osaat toteuttaa brändinrakennusohjelman tavoitteellisesti, kannattavasti ja laillisesti oikein.
- Saat valmiuksia kansainvälistymiseen.
Opintojaksolla opit soveltamaan tekoälyn mahdollisuuksia erilaisten tehtävien avulla.
Asiakasymmärrys, 5 op, 28.10.2024 - 15.1.2025 (ohjattu toteutus)
Opintojakson sisältö ja teemat:
Tällä opintojaksolla perehdyt liiketoiminnan kehittämiseen tarkoitettuun asiakasymmärrysprosessiin ja sovellat prosessia käytännön esimerkkeihin.
Opintojaksolla käsiteltäviä keskeisiä teemoja ovat Customer Intelligence, kvalitatiivinen tutkimus, webanalytiikka, asiakasprofiilit, asiakastarpeet ja motivaatio, kuluttajakäyttäytyminen, Customer Insight, konsepti-ideat ja innovointi.
Osaamistavoitteet:
- Tunnet asiakkaan syvälliseen ymmärtämiseen liittyvät teoriat, analyysit ja käsitteet.
- Ymmärrät sisäisen ja ulkoisen tiedon keräämisen, hyödyntämisen ja tulkitsemisen merkityksen asiakasymmärryksen luomisessa.
- Tunnistat erilaisia asiakasymmärryksen kehittämisessä käytettäviä tiedonhankintamenetelmiä.
- Tunnet kvalitatiiviseen tutkimukseen liittyvät keskeiset menetelmät ja osaat hyödyntää niitä käytännössä.
- Ymmärrät tiedon ja asiakasymmärryksen merkityksen innovoinnissa.
- Osaat hyödyntää syvällistä asiakasymmärrystä yrityksen liiketoiminnan kehittämisessä.
- Saat valmiuksia kansainvälistymiseen.
Opintojaksolla opit soveltamaan tekoälyn mahdollisuuksia erilaisten tehtävien avulla.
Asiakaskokemusjohtaminen, 5 op, 25.11.2024 - 15.2.2025 (ohjattu toteutus)
Opintojakson sisältö ja teemat:
Tällä opintojaksolla perehdyt asiakaskokemuksen ja sen johtamisen merkitykseen liiketoiminnassa.
Opintojaksolla käsiteltäviä keskeisiä teemoja ovat asiakaskokemus, asiakaskokemuksen johtaminen, digitaalinen asiakaskokemus, asiakaskokemuksen mittaaminen, asiakastyytyväisyys, palvelun laadun kokeminen sekä asiakaspalvelu eri viestintätilanteissa. Opintojaksolla harjoittelet myös omien asiakaspalvelutaitojen reflektointia.
Osaamistavoitteet:
- Ymmärrät asiakaskokemuksen ja sen johtamisen merkityksen ja hallitset asiakaskokemuksen johtamisen keskeiset käsitteet ja teoriat.
- Osaat analysoida ja selvittää asiakkaiden odotukset ja yksilölliset tarpeet.
- Ymmärrät sisäisen ja ulkoisen asiakaspalvelun laadun merkityksen organisaation toimivuudelle ja tuloksellisuudelle.
- Osaat toimia itsenäisesti, laadukkaasti ja asiakaslähtöisesti organisaation erilaisissa asiakaspalvelutehtävissä hyödyntäen erilaisia viestintävälineitä.
- Saat valmiuksia kansainvälistymiseen.
Opintojaksolla opit soveltamaan tekoälyn mahdollisuuksia erilaisten tehtävien avulla.
Asiantuntijawebinaareja orientaatioviikolla (23.-27.9.2024)
Koulutukseen sisältyy kaikille yhteinen orientaatioviikko 23.-27.9.2024. Maanantai ja perjantai ovat itsenäisen työskentelyn päiviä, kun taas tiistaista torstaihin (klo 17.00-19.00) on tarjolla webinaareja, joissa on mukana monipuolinen kattaus eri alojen yrityksiä kertomassa paitsi omasta toiminnastaan myös puhtaasta siirtymästä ja kansainvälisyydestä. Myös non-stop -toteutukseen ilmoittautuvat opiskelijat pääsevät osallistumaan asiantuntijawebinaareihin.
Ti 24.9. klo 17.00-19.00 - Jarkko Hirvonen, laatupäällikkö (Tana) & Hanna Hietama, kaupallinen johtaja (Weeefiner)
Tanan laatupäällikkö Jarkko Hirvonen syventyy vastuullisen tuotantoon ja kansainvälisyyteen. Weeefinerin kaupallinen johtaja Hanna Hietama puolestaan pureutuu puhtaaseen siirtymään ja kansainvälistymiseen sekä brändiin ja asiakasymmärrykseen.
Ke 25.9. klo 17.00-19.00 - Palvelumuotoilijat Saija Malila ja Marika Lehti (Design Forum Finland)
Webinaarissa Design Forum Finlandin palvelumuotoilijat Saija Malila ja Marika Lehti syventyvät vihreän siirtymän edistämistä tukeviin palveluihin sekä muotoilun rooliin kestävyyssiirtymässä
To 26.9. klo 17.00-19.00 - Teemu Turunen, liiketoiminnan kehitysjohtaja (Elomatic)
Elomaticin liiketoiminnan kehitysjohtaja Teemu Turunen johdattaa kuulijat kaksoissiirtymään osana konsultti- ja suunnittelutoimintaa tulevaisuudessa
Koulutuksen järjestäjä
Koulutuksen järjestäjä on Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Koulutus on Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskuksen rahoittama. Palvelukeskus edistää työikäisten osaamisen kehittämistä ja osaavan työvoiman saatavuutta. Palvelukeskuksen toimintaa ohjaavat opetus- ja kulttuuriministeriö sekä työ- ja elinkeinoministeriö.