Osaamiskokonaisuus
Esteetön matkailu
Esteettömän matkailun osaamiskokonaisuudessa syvennyt esteettömän matkailun perusteisiin sekä saavutettavaan markkinointiviestintään matkailualalla.
Kehitä vastuullisuusosaamistasi ja paranna liiketoimintasi kannattavuutta esteettömän matkailun ja saavutettavuuden keinoin
Esteettömyys ja saavutettavuus kasvattaa alati merkitystään myös matkailualalla. Esteettömyyden huomiointi asiakaspolun jokaisessa vaiheessa sekä markkinointiviestinnässä, erityisesti verkkosivusisältöjen suunnittelussa ja toteutuksessa, on nyt tärkeämpää kuin koskaan. Osaamiskokonaisuuden opintojaksot auttavat sinua ymmärtämään paremmin, mitä esteettömyys ja saavutettavuus tarkoittavat juuri matkailualan kannalta, sekä kuinka sinä alan toimijana voit ottaa ne paremmin huomioon.
Opinnot ovat maksuttomia työttömille työnhakijoille.
Esteetön matkailu (5 op)
Opintojakso syventää ymmärrystäsi vastuullisesta matkailusta ja erityisesti sosiaalisesta vastuullisuudesta. Opit, mitä esteettömyys tarkoittaa matkailussa sekä esteettömän matkailun erilaisia käsitteitä. Kurssin käytyäsi ymmärrät esteettömyyden perusperiaatteet eri asiakasryhmien näkökulmista, ja osaat soveltaa tietoa asiakaspolun eri vaihessa. Osaat tehokkaammin havainnoida ja arvioida matkailuyrityksen toimintaympäristön esteettömyyttä sekä hyödyntää havaintoja konkreettisen kehittämissuunnitelman luomisessa.
Oppimistavoitteet
- Tunnistat asiakasryhmiä, jotka tarvitsevat esteettömiä palveluita sekä tunnet esteettömyyteen liittyvää lainsäädäntöä.
- Tunnet esteettömyyden perusperiaatteet ja keskeiset käsitteet matkailutoimialalla.
- Tunnistat myös miten esteettömyyden periaatteita voidaan soveltaa asiakaspolun eri vaiheissa.
Miksi opintojakso kannattaa suorittaa?
- Esteetön matkailu ei aina tarkoita kalliita investointeja - jo pienillä kehittämistoimenpiteillä voidaan muokata matkailuyrityksen toimintaympäristöä esteettömämmäksi, ja näin ollen tavoittaa uusia asiakasryhmiä
- Esteetön matkailu ei hyödytä ainoastaan vammaisia henkilöitä, vaan kaikkia palveluiden käyttäjiä
- Esteettömyystarpeita on mm. seuraavilla asiakasryhmillä: liikuntarajoitteiset henkilöt, aistirajoitteiset henkilöt (esim. kuulo, näkö) sekä rattaiden kanssa liikkuvat lapsiperheet, seniorimatkailijat, matkailijat suurien matkatavaroiden kanssa, väliaikaisesti esteettömiä palveluita tarvitsevat henkilöt
- Esteettömän matkailun liiketaloudellinen potentiaali on todella merkittävä, ja hyvä syy panostaa toimintaympäristön esteettömyyteen!
Saavutettava markkinointiviestintä matkailualalla (5 op)
Opintojakson aikana opit saavutettavan markkinointiviestinnän perusperiaatteita ja parannat käytännössä matkailuyrityksen verkkosivujen saavutettavuutta. Lisäksi opit saavutettavan somemarkkinoinnin saloja sekä tuottamaan saavutettavaa materiaalia.
HUOM! Esteetön matkailu -opintojakso on hyvä olla suoritettuna ennen tämän opintojakson suorittamista.
Oppimistavoitteet:
- Osaat suunnittella ja parantaa matkailualan digitaalista markkinointiviestintää saavutettavuusperiaatteiden mukaisesti eri asiakaskohderyhmien tarpeet huomioiden
- Tiedät, mitä digitaalinen saavutettavuus tarkoittaa, ja osaat tunnistaa saavutettavuuteen liittyvät pullonkaulat digitaalisissa myyntikanavissa
- Osaat analysoida saavutettavuutta digitaalisessa sisällössä ja markkinointiviestinnän kanavissa.
Miksi opintojakso kannattaa suorittaa?
- Yksi esteettömien palveluiden käytön suurimmista haasteista on puutteellinen ja saavuttamaton viestintä - viestintää ei joko ole kohdistettu oikeille asiakasryhmille tai he eivät pysty käyttämään sitä
- Esteettömiä palveluita tarvitsevat asiakkaat hakevat keskimääräistä enemmän ennakkotietoa palveluista ennen ostopäätöksen tekemistä selvittääkseen, sopiiko palvelu heille – kyse voi olla pienistä yksityiskohdista.
- Opintojaksolla tunnistat mitä kannattaa viestiä, ja miten viestintä tulee tehdä, ja pääset myös konkreettisesti kehittämään verkkosivuja digipalvelulain asettamat vaatimukset huomioiden