Arvioinnin kautta ammattiin

Arvioinnin kautta ammattiin! -koulutushanke tarjoaa arvioinnin monipuolista tarkastelua, verkostojen luomista ja osallistujien osaamisen jakamista vertaisoppimisen avulla. Keskeisinä teemoina hankkeen koulutuksissa ovat osaamisperusteisten arviointikäytänteiden luominen ja henkilökohtaistettujen osaamisen osoittamisen polkujen mahdollistaminen sekä ennakoivan, työelämälähtöisen, yhtenäisen arviointikulttuurin luominen ja työelämän yhteistyökumppanuuksien syventäminen. Lisaksi koulutuksissa käsitellään digitaalisten ratkaisujen hyödyntämistä arvioinnin tukena. Oppilaitoshenkilöstön arviointiosaamisen lisäämisellä varmistetaan ammatillisen koulutuksen lainsäädännön mukainen arviointitoiminta ja vahvistetaan yhdenvertaisuutta tukevaa arviointikulttuuria.

Jyväskylän ammattikorkeakoulun, Oulun ammattikorkeakoulun, Hämeenlinnan ammattikorkeakoulun, Tampereen ammattikorkeakoulun ja Haaga-Helia ammattikorkeakoulun ammatillisten opettajakorkeakoulujen yhdessä suunnittelema koulutuskokonaisuus lisää oppilaitostoimijoiden arviointiin liittyvää osaamista ja edistää sitä kautta yhdenvertaisuutta sekä yhtenäisen arviointikulttuurin kehittämistä tutkinnon perusteiden mukaisesti.

Kohderyhmä

Koulutukset on suunnattu opetus- ja ohjaushenkilöstölle ammatillisessa koulutuksessa ja vapaassa sivistystyössä. 

Hinta

Koulutukset ovat Opetushallituksen rahoittamaa opetustoimen henkilöstökoulutusta ja opetuskustannuksiltaan maksutonta kohderyhmään kuuluville osallistujille.

Toteutus

Koulutukset toteutetaan monimuoto- tai verkko-opintoina. Osaamisen kehittymisen ja kehittämistyön tueksi tarjotaan ohjausta monipuolisesti. Koulutus sisältää ennakkotehtävän, 2- 3 koulutuspäivää lähi- tai verkkototeutuksena, kehittämistehtävän omaan työhön liittyen sekä yksilö- ja/tai ryhmäohjausta tapaamisten välissä.

Koulutukset

Henkilökohtaistaminen ja tuki arvioinnissa 3 op

Keskeiset sisällöt

  • Henkilökohtaistaminen arvioinnin prosessina; osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
  • Henkilökohtainen osaamisen kehittymissuunnitelma (HOKS) osana ammatillisen opettajan työtä
  • Opiskelijan osallistaminen ja ohjauksellinen ote henkilökohtaistamisen ja opintopolun eri vaiheissa
  • Pedagogisen ja moniammatillisen tuen merkitys ja menetelmät henkilökohtaistetussa arviointiprosessissa
  • Arvioinnin suunnittelu opiskelijan, koulutuksen järjestäjän ja työpaikan toimijoiden yhteistyönä

 

Ohjaava palaute osaamisen kehittymisen tukena 3 op

Keskeiset sisällöt

  • Ohjaava palaute osaamisen kehittymisen välineenä; opettaja, työpaikkaohjaaja ja vertaisoppija palautteen antajina
  • Menetelmät ja työkalut osaamisen kehittymisen seuraamisessa ja palautteen antamisessa
  • Opiskelijoiden itsearvioinnin ja toimijuuden vahvistaminen
  • Opiskelijan ammatillisen identiteetin vahvistuminen
  • Hyvän ohjauksen periaatteet ja oppimista edistävä palaute

 

Näyttöjen järjestäminen ja osaamisen arviointi työpaikalla 3 op

Keskeiset sisällöt

  • Tutkinnon perusteet ja HOKS osaamisen arvioinnin suunnittelun lähtökohtana
  • Ammatillisten ja yhteisten tutkinnon osien arviointikriteerien soveltaminen
  • Osaamisen arvioinnin toteuttamissuunnitelman merkitys arjen työvälineenä opiskelijoiden yhdenvertaisuuden ja laadun varmistajana (luotettavuus ja kattavuus)
  • Osaamisen osoittamisen ja arvioinnin suunnittelu sekä toteutus näytöissä ja muussa osaamisen osoittamisessa
  • Osaamisen arvioinnin arviointiaineistot, dokumentointi ja tiedottaminen
  • Arvioijana toimiminen ja arvioinnin prosessien sekä käytäntöjen kehittäminen

 

Digitaalisten ratkaisujen hyödyntäminen arvioinnissa 3 op

Keskeiset sisällöt

  • Digitaaliset työkalut HOKS- prosessin tukena
  • Digitaalisuus ohjauksessa ja osaamisen kehittymisen tukena
  • Digitaalisuus osaamisen arvioinnissa
  • Osallistujan omaan organisaatioon toteuttama käytännöllinen ja soveltava työ, jossa hän kehittää ja/tai testaa jotain digitaalista arviointimallia/ -työkalua oman ja organisaation tarpeiden mukaisesti

Lisätietoja

Anna Leppäkorpi

Asiakkuuspäällikkö, Key Account Manager
Jatkokoulutukset, Further Education
Ammatillinen opettajakorkeakoulu, Professional Teacher Education
+358504430357