Oppijan rinnalla muuttuvassa digimaisemassa

Kuinka tekoäly toimii oppimisen muotoilun tukena? Miten pelillisyyttä hyödynnetään virtuaaliympäristöissä? Millaisia ovat osallistavat ja yhteisölliset opetusmenetelmät verkossa? 

Koulutushankkeesta saat työkaluja oppijalähtöisten digitaalisten oppimisprosessien suunnitteluun ja digitaalisen opetusmateriaalin tuottamiseen. Pääset hyödyntämään tekoälyä konkreettisesti ja saavutettavasti omien opintojaksojen kehittämisessä sekä perehtymään lisätyn- ja virtuaalitodellisuuden pedagogisiin mahdollisuuksiin. Kaikissa hankkeen koulutuksissa huomioidaan kyberturvallisuus, tietosuoja ja tietoturva sekä tekijänoikeudet ja eettinen toiminta.

Kenelle?

Koulutus on suunnattu ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön opetus- ja ohjaushenkilöstölle.

Hinta

Koulutukset ovat Opetushallituksen rahoittamaa opetustoimen henkilöstökoulutusta ja opetuskustannuksiltaan maksuttomia kohderyhmään kuuluville osallistujille.

Koulutukset

Oppimisen muotoilu 3 op

Sisällöt:

  • Oppijalähtöisyys muotoilun keskiössä
  • Oppimisen muotoilun prosessi, mallit ja työkalut
  • Oppimisprosessin suunnittelu ja vaiheistaminen
  • Tekoäly oppimisen muotoilun tukena 

Digitaalisen opetusmateriaalin tuottaminen 3 op

Sisällöt:

  • Opetusvideoiden ja podcastien tuottaminen ja jakaminen
  • Kuvamateriaalin tuottaminen tekoälyn avulla: kuvituskuvat ja 360-kuvat
  • Esitysmateriaalin tuottaminen: saavutettavuus ja interaktiivisuus
  • Oppimistehtävien luominen: tekoälyavusteiset oppimistehtävät ja interaktiiviset työkalut 

Osallistava ja yhteisöllinen verkkoläsnäolo 3 op

Sisällöt:

  • Ohjaus ja dialogisuus verkossa
  • Positiivinen tunnetila ja psykologinen turvallisuus verkossa
  • Osallistavat ja yhteisölliset opetusmenetelmät ja oppimistehtävät verkossa
  • Työkaluja osallistavan ja yhteisöllisen oppimateriaalin valmistamiseen ja esittämiseen
  • Tekoälysovellukset ja työkalut ryhmätöihin ja keskusteluihin 

Oppimisen ja ohjaamisen virtuaaliympäristöt 3 op

Sisällöt:

  • Erilaiset virtuaaliset XR / AR / VR / MR -ympäristöt ja niiden pedagogiset mahdollisuudet
  • Oppimisen tukeminen, ohjaus ja osaamisen arviointi virtuaaliympäristöissä
  • Pelillisyyden pedagoginen hyödyntäminen virtuaaliympäristöissä

Lisätietoja

Elina Tuuliainen

Asiakkuuspäällikkö, Key Account Manager
Jatkokoulutukset, Further Education
Ammatillinen opettajakorkeakoulu, Professional Teacher Education
+358503058790