alumnitarina

Vuoden alumni Jenna Tynkkynen innostuu erilaisista urapoluista

Teksti
Leena Suomi
Kuva
Veeti Väänänen

Vuoden alumni Jenna Tynkkynen puhuu erilaisten urapolkujen ja oppijoiden puolesta. Hänen oma uransa on vienyt lapsuuden haaveammatista ammatillisen erityisopetuksen kehittämiseen.

Jenna Tynkkynen

Jenna Tynkkynen päätti 6-vuotiaana, että hänestä tulee parturi-kampaaja, kuten tulikin. Hän valmistui 19-vuotiaana, suoritti samalla ylioppilastutkinnon ja jo vuotta myöhemmin perusti oman yrityksen. 

”Lapsen saamisen myötä aloin pohtia, onkohan minusta kuitenkaan leikkaamaan hiuksia ihan eläkeikään asti. Tästä ajatuksesta yläkoulun opinto-ohjaajan mainostama elinikäisen oppimisen polku sitten lähti”, Tynkkynen kertoo.

Halu kehittää ja oppia uutta ovat vieneet Tynkkystä urallaan eteenpäin. ”Välillä myös sattuma tai työnantajan suositus”, hän toteaa iloisesti.

Ammatillisen tutkinnon jälkeen hän opiskeli estenomiksi (AMK), jonka opintojen aikana hän sai töitä hiusalan opettajana. Opettajan tehtävässä hän kiinnostui erilaisista oppijoista ja erilaisista oppimistyyleistä.

Pätevöityäkseen opettajana Tynkkynen opiskeli ammatilliseksi opettajaksi, vuotta myöhemmin näyttötutkintomestariksi ja kahta vuotta myöhemmin Jamkissa ammatilliseksi erityisopettajaksi. Hän toimi valmistumisensa jälkeen yläkoulun laaja-alaisena erityisopettajana, ja opiskeli töiden ohessa kasvatustieteiden maisteriksi. ”Vannoin jo, etten opiskele enää yhtään mitään”, jatkuvan oppimisen malliesimerkki muistelee nauraen.

Nykyään Tynkkynen työskentelee Saimaan ammattiopisto Sampossa koordinoivana erityisopettajana, kehittää erityistä tukea, toimii oppivelvollisuusasiantuntijana, vetää erityisen tuen tiimiä ja myös opettaa. ”Usein kyse on ihan tavallisesta, laadukkaasta opetuksesta. Jos se tukee erityisen tuen tarpeessa olevia opiskelijoita, tukee se kaikkia”, hän kertoo.

”Yksikään tutkinto tai ammatti ei ole elämässäni mennyt hukkaan, ja uskon myös siihen, että yrittäjyys ja erilainen ehkä hieman mutkikaskin opintopolku nykyiseen ammattiini on luonut minulle sellaista näköalaa, jota en olisi muuten saanut”, Tynkkynen kiteyttää.

Tynkkynen kannustaa opiskelijoita olemaan uteliaita ja aktiivisia myös opintojen jälkeen. ”Koen, että alumnin tärkein rooli on tuoda kentän viestiä ja kertoa, millaisessa maailmassa nykyään erityisopetusta tehdään”, Tynkkynen kertoo. 

26.4.2024