Imatralainen Katja Neuvonen on tuore toimintaterapeutti. Aiempi koulutus ja vuosien työkokemus hänellä on viestintäalalta. Toimintaterapeuttikoulutus monimuoto-opiskeluna sopi pienten lasten äidin elämäntilanteeseen hyvin.
”Tiukasta tahdista varoiteltiin jo ennakkoon, mutta pystyin säätämään aikatauluani itse niin, että opinnot sujuivat aikataulussa. Opiskelu oli hyvin erilaista kuin edellisessä korkeakoulututkinnossa reilut kymmenen vuotta sitten”, Neuvonen kertoo.
Kaksi vuotta sitten opintonsa aloittanut ryhmä oli lehtori Mari Kantasen mukaan erittäin motivoitunut.
”Kahdestakymmenestä aloittaneesta suurin osa valmistuu tavoiteajassa eli nyt keväällä, ja viimeiset viimeistelevät opintonsa syksyllä. He ovat upeasti kantaneet vastuuta oman osaamisen kehittämisestä ja opintojen etenemisestä koulutukseen kuuluvassa tiiviissä aikataulussa”, Kantanen kehuu.
Työelämän tarpeet koulutuksen keskiössä
Työvoimakoulutukseen valitut opiskelijat olivat työttömiä tai työttömyysuhan alla. Heillä oli ennestään hyvin monenlaista koulutus- ja työhistoriaa sekä kokemusta korkeakouluopiskelusta.
”Uuden ammatin haltuunotossa keskeistä ovat olleet työharjoittelut. Työharjoittelun merkitystä ja työelämäohjaajien antamaa panosta ja aikaa opiskelijoiden ammatilliseen kasvuun ei voi liikaa korostaa ja kiittää”, Kantanen painottaa.
Työelämään suuntaaminen ja käytännönläheisyys on ollut kantavana teemana koko koulutuksen ajan. Opiskelijoita muun muassa tuettiin työnhaussa tuottamalla heille ammattilaisten avulla video-CV:t.
Myös Katja Neuvonen on jo työllistynyt.
”Harjoitteluni ja opinnäytetyöni ovat suunnanneet ajatuksiani lasten parissa tehtävään työhön. Loppuvuodeksi minulle tarjottiin sijaisuutta lasten ja nuorten talolta, jossa pääsen myös tekemään toimintaterapia-arvioita. Aika näyttää, jatkuuko sijaisuus vai suuntaanko myöhemmin muualle”.
Yhteistyömalli toimisi myös jatkossa
Kahden ammattikorkeakoulun -Jamkin ja LAB:in- yhteistyönä järjestämä työvoimakoulutus osoittautui Mari Kantasen mukaan erinomaiseksi koulutusmalliksi, niin opiskelijan, työnantajien kuin järjestäjien näkökulmasta. Kantanen kiittää erityisesti yhteistyötä LAB:in lehtorin Tuula Hämäläisen kanssa.
”Toivoisin, että voisimme jatkaa tämän tyyppistä koulutustarjontaa, jossa toteutus on yhdessä ja yhteistyö vahvaa alueiden työnantajien kanssa. Etelä-Karjalan ja Kymen hyvinvointialueet ovat olleet nyt päättyvässä koulutuksessa meille merkittäviä yhteistyökumppaneita, joten myös sinne suuntiin lämpimät terveisemme”.
Katja Neuvosen mukaan toimintaterapeuteilla olisi sijaa työelämässä nykyistä vieläkin laajemmin.
”Toimintaterapeutti tunnetaan ammattinimikkeenä, mutta se, mitä toimintaterapeutti oikeasti tekee, on monelle täysin vierasta. Toisaalta en tätä ihmettele, koska työnkuva on todella laaja. Toimintaterapeutteja voitaisiin hyödyntää monessakin paikassa nykyistä paremmin. Esimerkiksi koulumaailmassa ja varhaiskasvatuksessa olisi mielestäni ehdottomasti sijaa toimintaterapeuteille”, hän pohtii.