artikkeli

Tunteet ovat dialogissa mukana!

Teksti
Anu Kajamies ja Riikka Michelsson

Miten dialogisuus edellyttää ja tukee sekä opettajan että oppijaryhmän tunneosaamista? Tarkastelemme tunneosaamista yleissivistävän, ammatillisen ja korkeakoulutuksen näkökulmista niin kasvokkain kuin verkossakin opiskeltaessa. 

Kirjoitussarjamme ensimmäisessä osassa aloitimme dialogisuus- ja dialogitaidot-käsitteiden pohdinnalla. Toisessa osassa keskityimme dialogisuuden edistämiseen askel kerrallaan. Tässä kolmannessa ja samalla viimeisessä osassa pohdimme, miten dialogisuus edellyttää ja tukee sekä opettajan että oppijaryhmän tunneosaamista. Tarkastelemme tunneosaamista yleissivistävän, ammatillisen ja korkeakoulutuksen näkökulmista niin kasvokkain kuin verkossakin opiskeltaessa. 

Tunneosaaminen mahdollistaa opettajan ja oppijoiden välistä dialogia sekä yhteisöllistä dialogia ja oppimista oppijaryhmässä. Kannustava ilmapiiri luo edellytyksiä dialogin onnistumiselle! Opettajan tulee olla dialogissa aidosti läsnä ja rakentaa myönteistä tunnesuhdetta oppijoihinsa (Salo, 2023; Virtanen, 2015). Onpa tunneosaaminen mainittu yhdeksi tulevaisuuden kansalais- ja työelämätaidoistakin (esim. OECD Learning Compass). Tunteet liittyvätkin kaikkeen toimintaamme ihmisinä - niin opettajina kuin oppijoinakin.

Tunneosaaminen osana vuorovaikutusosaamista  

Yksinkertaisimmillaan vuorovaikutuksella tarkoitetaan ihmisten vastavuoroista vaikutusta toisiinsa (Aarnio, 1994; Lehtinen ym. 2016). On tärkeää huomioida, että kaikki vuorovaikutukseen osallistujat vaikuttavat toisiinsa – siis myös tunnetasolla. Yhteisöllinen oppiminen ja työskentely sisältävät monitasoista vuorovaikuttamista, jossa yhdistyvät kognitiivinen, motivaationaalinen ja emotionaalinen osallistuminen (Näykki ym., 2021). Näin kukaan osallistujista ei ole yksisuuntainen vuorovaikuttaja, vaan jokainen, opettajakin, on yksi vuorovaikutukseen osallistujista tunteineen päivineen.  Tunneosaamista tarkasteltaessa on myös oleellista muistaa, että sanaton viestintä voi vaikuttaa vuorovaikutuksen laatuun jopa enemmän kuin sanallinen (Lehtinen ym., 2016).  

Dialogisuuden kehittäminen tunneosaamista vahvistamalla

Tunnetukea tarjoava opettaja on tietoinen oppijoidensa moninaisista yksilöllisistä tarpeista ja toiveista sekä vastaa niihin herkästi pyrkiessään dialogisuuden vahvistamiseen (Pöysä ym., 2021a; Michelsson, 2022). Myönteinen dialoginen tunneilmapiiri mahdollistaa osallistujien psykologisten perustarpeiden täyttymistä, sillä se tukee osallisuuden, yhteenkuuluvuuden ja merkityksellisyyden kokemuksia sekä jaettua iloa ja innostusta (Salo & Kajamies, 2022). Tunnetuen sovittaminen oppijoiden moninaisiin tarpeisiin voi kuitenkin olla haastavaa kokeneellekin opettajalle (Salo ym., 2022). Oppijoiden tarpeet ovat erityisesti vaarassa jäädä piiloon etäopetustilanteissa (Salo & Kajamies, arvioitavana), sillä vuorovaikutuksen tunnesävy voi laimentua, kun työskennellään etäällä toisista, ilman lähitilanteiden mahdollistamaa nonverbaalia välittömyyttä (Toivanen ym., 2021).

Opettaja voi käyttää tunnetuen kehittämisessä apunaan esimerkiksi VOPA-toimintamallia, jonka vaiheittaisten kuvausten avulla voi tarkastella dialogisen ilmapiirin myönteisyyttä ja sensitiivisyyttä (Pöysä ym., 2021b). Myös vertaisten välisten dialogien tunneilmapiiriin kannattaa kiinnittää huomiota. Sen havainnoinnissa voi käyttää apuna esimerkiksi myönteisten ja kielteisten tunneilmausten havainnointiin kehitettyä luokittelua (ks. Salo ym. 2022; Salo, 2023), jonka avulla keskiöön nostetaan vertaisdialogia edistäviä ja haastavia tunneilmauksia. Samassa tilassa työskenneltäessä myös vertaisten välisen läheisyyden ja kosketusten havainnointi voi lisätä ymmärrystä siitä, miksi jotkut osallistujista pääsevät sujuvammin mukaan dialogiin ja jotkut suljetaan ulos dialogista (Heinonen ym. 2023).

Tunnetuen ja -ilmaisun kehittämisessä keskeistä on tunnesäätelystrategioiden vahvistaminen, jotta läheiset ja kannustavat tunnesuhteet säilyisivät haastavista dialogitilanteista huolimatta (Jiang 2019). Opettajan tunneosaamisessa korostuukin hänen taitonsa tunnistaa sekä omia että oppijoidensa tunteita sekä dialogisilla teoillaan säädellä tunneilmaisuja oppimista tukevalla tavalla. Tunnetukea tarjotessaan opettaja tunnistaa, sanoittaa, suuntaa ja tukee oppijoita tunteiden käsittelyssä dialogien aikana.  Näykki ym.ja muut (2021) ovat jäsentäneet tunnesäätelyn keskeiseksi vuorovaikutus- ja ryhmätaidoksi.  Tarvitaankin tilaa yhteiselle tunteiden ilmaisulle ja käsittelylle (Jiang 2019), jotta luodaan edellytyksiä ristiriitatilanteiden onnistuneille ratkaisuille ja yhdessä oppimiselle.  

Empatia osana dialogien edellyttämiä tunnetaitoja

Aivotutkija Katri Saarikiven (2020) mukaan empatia on edellytys vuorovaikutukselle, joka ei muuten pääse kehittymään eli empatia on juurisyy laadukkaille dialogeille. Verkkovuorovaikutuksessa on tarpeen kiinnittää huomiota erityisesti empatiaan, sen edistämiseen ja ilmaisemiseen (Michelsson ym., 2023). Teknologia saattaa etäännyttää ja epäinhimillistää dialogeja, varsinkin kun osa empatiaan tarvittavasta tiedosta kuten sanattomasta viestinnästä jää verkkoyhteyksissä tavoittamatta (Saarikivi, 2020).  

Dialogisissa menetelmissä korostuu erityisesti empatia eli kyky ymmärtää toisen ajattelua, toimintaa ja tunteita, sekä tämän ymmärryksen pohjalta asettua toisen asemaan (Aarnio, 2012; Virtanen, 2015). Moni saattaa ajatella ottavansa automaattisesti muita empaattisesti huomioon, mutta kun tarkastellaan dialogeja, havaitaan, että empatia saattaakin eriarvoistavasti kohdistua vain tiettyihin tai tietynlaisiin osallistujiin, ei kaikkiin (Michelsson, 2020). Opettajan työssä on kuitenkin keskeistä, että opettaja osaa suunnata huomionsa ihan kaikkiin oppijoihin mutta erityisesti niihin, jotka sitä kulloinkin erityisesti tarvitsevat (Salo & Kajamies, 2022). Kun toimii empaattisesti, osaa toimia herkästi ja joustavasti kunkin yksilön tarpeiden mukaisesti (Vauras ym. 2018).  

Empatia ei myöskään automaattisesti tuota pelkkää hyvää vaan voi kääntyä myös itseään vastaan. Liiallinen empatia voi johtaa vaikka myötätuntouupumukseen ja toisaalta, empatiaa voidaan käyttää myös manipulointiin. Useimmiten ongelmana ei kuitenkaan ole liiallinen empatia vaan sen epätasa-arvoisuus (Saarikivi, 2020). Siksi tarvitaan erityistä empatia-, vuorovaikutus- ja dialogiosaamista.

Dialogitaidot ja tunneosaaminen

Aarnion (2012) kehittämät dialogitaidot ja -menetelmät auttavat jäsentämään paitsi yhteisöllisessä oppimisessa tarvittavia dialogitaitoja, myös empatia-, tunne- ja vuorovaikutustaitoja yleisemminkin. Parhaimmillaan dialogista vuorovaikutusta ylläpidetään koko ryhmässä esimerkiksi kuuntelemalla empaattisesti toisia sekä jatkamalla keskustelua toisten puheesta (Aarnio, 2012; Michelsson, 2020). Tällainen vuorovaikutus vähentää haastavaksi koettuja tunteita, kuten pelkoa ja vihaisuutta. Samoin dialogisilla toimintatavoilla vaikutetaan ryhmädynamiikkaan oppijayhteisössä ja sen ”valta-, arvo-, tunne-, rooli-, normi- ja kommunikaatioristiriitoihin” (Aarnio & Ruhalahti 2014).

Dialogitaitojen taustalla on vertaisuuden ajatus, siis ajatus siitä, että ihmisinä olemme samanarvoisia ja siksi kohtelemme toisiamme ihmisystävällisesti ja myötätuntoisesti – empaattisesti (Aarnio, 2012; 1994). Tällöin opettajalla ja ryhmien osallistujilla on taito asettua toisen asemaan ja säädellä omia tunnereaktioitaan tarkoituksenmukaisella tavalla. On siis aivan keskeistä, että opettaja oivaltaa vertaisuuden periaatteen ja pystyy sen pohjalta itse toimimaan dialogisesti sekä edistämään dialogista tunneilmapiiriä ja vuorovaikutusta ryhmässään.

Turvallisen ja myönteisen oppimisilmapiirin rakentaminen dialogitaitoja askel kerrallaan hyödyntäen ja opettaen opettaja tukee myös tunteiden käsittelyä (ks. blogisarjamme aiemmat julkaisut). Opettaja voi sanoittaa oppijoilleen, miten oppiminen on välillä haastavaa ja tunteita herättävää. Hän voi tehtäviä ja toimintaa suunnittelemalla ja säätelemällä vaikuttaa oppimis- ja tunneilmapiiriin (Vauras ym., 2018; Michelsson ym. , 2023). Pelkästään opetuksen sisältöön keskittymällä opettaja ei edistä oppimista. Ryhmäjaot, tekemisen tauottaminen ja vaihtelevuuden lisääminen ovat niitä pedagogisia keinoja, joilla tunneilmapiiriin voidaan vaikuttaa. Kuitenkin suurin merkitys on opettajan omilla tunnetaidoilla ja vuorovaikuttamisen tavoilla (Virtanen, 2015).  

Lopuksi

TOVE-projektin kirjaimilla viitataan Tunne-, Osallisuus-, Vuorovaikutus- ja Empatiaosaamiseen, joiden avulla opettaja tukee yhteisöllistä oppimista ja hyvinvointia. Aiemmassa kirjoituksessamme pohdimme sitä, millä tavalla opettaja dialogitaitoja hyödyntämällä edistää oppijoiden osallistumista ja osallisuutta. Osallistuminen herättää monenlaisia, haastaviakin tunteita.  Dialogiseen vuorovaikutukseen kannattaa edetä tunnetukea tarjoten (Salo ym. 2022) askel kerrallaan niin että osallistuminen tuntuu oppijasta turvalliselta (ks. blogisarjamme aiemmat julkaisut).

Vaikka tunne- ja vuorovaikutusosaaminen voi laajana teemana vaatia monenlaista käsittelyä oppijaryhmässä ja opettajankoulutuksessa erityisesti, dialogisuuden ja dialogitaitojen viitekehys tarjoaa erinomaisen alustan näiden teemojen käsittelyyn. Keskeisin ajatus dialogisuudessa on vertaisuuden ajatus, jolloin opettaja ja osallistujat suhtautuvat toisiinsa ihmisystävällisesti (Aarnio, 1994; 2012). Tällöin osallistujien erilaiset ajatukset ja tunnereaktiot hyväksytään helpommin. Tätä dialogisuuden ilmapiiriä opettaja edistää parhaiten toimimalla itse dialogisesti. Apuna voi käyttää esimerkiksi reflektion pohjaksi kehitettyä ns. VOPA-mallia (Pöysä ja muut, 2021a) ja/tai dialogisia menetelmiä (Aarnio, 2012). Koska tunne- ja vuorovaikutusosaaminen on tunnistettu tärkeäksi osaksi opettajan osaamista, olisi tätä osaamista hyvä edistää jo opettajankoulutuksessa (Salo & Kajamies, 2022).

Lähteitä ja materiaaleja

Aarnio, H. & Ruhalahti, S. (2014). Miten rakennetaan dialoginen oppimisyhteisö? Videosarja. Hämeen ammatillinen opettajakorkeakoulu. https://youtu.be/UMe0M1KKXlU

Aarnio, H. (2012). Dialogiset menetelmät. Hämeen ammattikorkeakoulun sivusto. Viitattu 15.2.2023. http://www3.hamk.fi/dialogi/diale/menetelmat/

Aarnio, H. (1994). Kognitiivisen empatian menetelmän kehittämistutkimus opettajankoulutusta varten. Tutkimusraportti. Hämeen ammattikorkeakoulun Tutkimuksia-sarja.

Heinonen, P., Tainio, L. & Niemi, K. (2023). Liittoutuva kosketus: Nojailua, läheisyyttä ja yhteenkuuluvuutta. Teoksessa Tainio, L., Karvonen, U. & Heinonen, P. (Toim.) Koskettava koulu: Koskettaminen vuorovaikutuksessa ja pedagogisessa toiminnassa, 185-215. Gaudeamus.

Jiang, J. (2019). Teachers’ emotions and beliefs: intertwined with teachers’ support for students’ psychological needs. Turun yliopisto. Väitöskirja. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-7752-9

Lehtinen, E., Vauras, M. & Lerkkanen, M.-K. (2016) Kasvatuspsykologia. Jyväskylä: PS-kustannus.

Michelsson, R., Laitinen-Väänänen, S., Burns, E., Laakkonen, I., Kanninen, S. & Näykki, P. (2023). Opettajankouluttajien verkkovuorovaikutusta kehittämässä. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisualusta Evolving pedagogy. https://verkkolehdet.jamk.fi/ev-peda/2023/08/02/opettajankouluttajien-verkkovuorovaikutusta-kehittamassa/

Michelsson, R. (2022). Dialogiosaamisella edistetään yhdenvertaista kohtaamista – kokemuksia verkkokurssilta. Julkaisussa Ammatillinen opettajankoulutus - Luovuutta. Tulevaisuutta. Toim. Hyyryläinen, A., Laakkonen, I., Leppäkorpi, A., Viitasaari, M. ja Torvinen, H. Jyväskylän ammattikorkeakoulu ammatillisen opettajakorkeakoulun 60 v. juhlajulkaisu.

Michelsson, R. (2020). Dialogitaitojen valmentaminen opettajaopinnoissa. Julkaisussa Tulevaisuuden opettajuus. Toim. Risku, P., Laitinen-Väänänen, S., Ojala, A-L., Tiihonen, A-K. & Torvinen, H. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu, 32–49. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 283.

Näykki P., Isohätälä J., & Järvelä S. (2021). You really brought all your feelings out – Scaffolding students to identify the socio-emotional and socio-cognitive challenges in collaborative learning. Learning, Culture and Social Interaction 30. doi:10.1016/j.lcsi.2021.100536.  

The OECD Learning Compass 2030. https://www.oecd.org/education/2030-project/teaching-and-learning/learning/

Pöysä, S., Pakarinen, E., Kajamies, A., & Lerkkanen, M.-K. (2021a). VOPA-toimintamalli opettajan vuorovaikutusosaamisen ja arvioinnin tukena. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti: NMI-bulletin, 31(2), 81-93.

Pöysä, S., Pakarinen, E., Ketonen, L., Lehesvuori, S., & Lerkkanen, M.-K. (2021b). Vuorovaikutus osana opettajan arviointiosaamista (VOPA) -toimintamallin vaiheittaiset kuvaukset. https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75754  

Saarikivi, K. 2020. Webinaari: Empatia etäyhteyksissä. Viitattu 30.8.2023. https://youtu.be/FQmLgZN7DXk?si=4ydigwQC2uZSRC2Q

Salo, A.-E. (2023). Nähdyksi, kuulluksi ja ymmärretyksi tuleminen rakentaa resilienssiä varhaisnuoruudessa. Kasvun tuki 3(1), 24-32. https://journal.fi/kasvuntuki/article/view/130413

Salo, A-E. & Kajamies, A. (2022). Tulevaisuuden opettajien askeleita kohti jokaisen oppilaan osallisuuden edistämistä. Eliksiiri. https://www.eted.fi/eliksiiri-artikkeli/tulevaisuuden-opettajien-askeleita-kohti-jokaisen-oppilaan-osallisuuden-edist%C3%A4mist%C3%A4

Salo, A.-E. & Kajamies, A. (arvioitavana). Teacher candidates’ preparedness to address diverse situations that can threaten pupils’ well-being.  

Salo, A.-E., Vauras, M., Hiltunen, M., & Kajamies, A. (2022). Long-term intervention of at-risk elementary students’ socio-motivational and reading comprehension competencies: Video-based case studies of emotional support in teacher-dyad and dyadic interactions. Learning, Culture and Social Interaction 34. DOI: 10.1016/j.lcsi.2022.100631

Toivanen, T., Pyykkö, A. & Beggren, V. (2021) KEHU-toimintamalli: opas opettajaksi opiskelevan vuorovaikutusosaamisen ohjaamiseen. Helsingin yliopisto. http://hdl.handle.net/10138/336224

Vauras, M., Salo, A.-E., & Kajamies, A. (2018). Motivationaalisesti haavoittuvat lapset kasvun eri poluilla. Teoksessa K. Salmela-Aro (Toim.) Motivaatio ja oppiminen, 77-100. Jyväskylä: PS-kustannus.

Virtanen, M. (2015). Kuusi askelta tunnetaitajaksi. Emotionaalisen osaamisen kehittämismalli opettajalle. Jyväskylä: PS-kustannus.

Riikka Michelsson

Lehtori, Senior Lecturer
Opettajankoulutukset, Teacher Education
Ammatillinen opettajakorkeakoulu, Professional Teacher Education
+358405322514