alumnitarina

Terveyden edistämisessä on monta tasoa

Teksti
Pauliina Hietalahti

Petra Koljosen tausta on monipuolinen ja työkokemusta on kertynyt mm. sairaanhoitajan, terveydenhoitajan sekä seksuaalineuvojan tehtävistä. Nyt Petra kertoo terveyden edistämisen opinnoista, jotka hän aloitti Jamkissa juuri ennen koronapandemian alkua. 

Nainen ajaa polkupyörällä

Kerrotko vähän taustastasi?

Olen toiminut jo pitkään moninaisissa sairaanhoitajan ja terveydenhoitajan tehtävissä, joista jo liki 20 vuotta terveydenhoitajana neuvolassa sekä koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa lasten, nuorten ja perheiden parissa.

Mikä sai sinut kiinnostumaan terveyden edistämisen YAMK-opinnoista

On mielekästä käsitellä asioita monipuolisesti. Terveyden edistämisen laajempi ymmärtäminen kansallisella ja kansainvälisellä tasolla kiinnostaa. Siksi hain terveyden edistämisen YAMK-ohjelmaan. Jamkin laatu ja taso sekä toki myös koulutuksen saama akkreditointi vaikuttivat siihen, että valitsin Jamkin.

Kuinka opinnot oli toteutettu?

Opinnot alkoivat hieman ennen korona-aikaa ja kaikkihan ei mennyt ihan niin kuin suunniteltiin – meidät pakotettiin lähes samantien ottamaan iso digiloikka. Opinnot oli kuitenkin toteutettu hyvin joustavasti ja etäopiskeluun tottui, vaikka se olikin hetkittäin sosiaaliselle luonteelleni haastavaa. Meitä kannustettiin alusta asti käyttämään kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta osana opintoja ja siihen pääsi yllättävän nopeasti kiinni. Moni arkailee tätä, mutta itse kannustan siihen, opit kyllä! Verkosta löytyviä käännössovelluksia kannattaa hyödyntää.

Opinnot antoivat tosi laajan ymmärryksen jopa kansainvälisen- ja organisaatiotasojen terveyden edistämisestä. Se on niin paljon muutakin kuin ”terkkarin” tekemiä terveystarkastuksia. Terveyden edistämisen asioita voidaan toteuttaa monella eri tasolla maankäytön suunnittelusta lähtien. Terveyden edistämistä näkee joka paikassa.

Mistä aiheesta teit opinnäytetyösi?

Opinnäytetyössäni kartoitin koulupoissaolojen taustatekijöitä, auttamisen keinoja ja auttajatahoja nuorten itsensä näkökulmasta. Vastauksia löytyi hyvin käytännön työelämästä osallistamalla nuoret mukaan tutkimukseen. Menetelmänä käytin eläytymismenetelmää, se oli kiinnostava tapa kerätä aineistoa. Koin todella, että sain tutkimuksen myötä ”kättä pidempää” työkentälle. Sellaisen vinkin annan, että opinnäytetyöhän liittyvät ajatukset kannattaa kirjata heti ylös opintojen alkumetreiltä lähtien.

Mikä opinnoissa oli haastavinta?

Haastavinta oli aikatauluttaminen, etenkin opinnäytetyön aikataulutuksessa tulee olla napakka. On aika jolloin opiskellaan ja on aika, jolloin ollaan vapaalla.

Mitä opinnot antoivat sinulle?

Opintojen myötä työelämäni uudistui, eli nyt olen Jämsän sivistystoimessa opiskeluhuollon vahvistamisen hankkeessa opiskeluhuollon koordinaattorina. Pystyin siirtämään kaiken osaamiseni suoraan työelämään. Teen myös opettajaopintoja Jamkissa ja saan sen kautta lisää mahdollisuuksia tulevaisuutta ajatellen. Oli iloinen yllätys, että terveyden edistämisen opinnoissa pystyin jo poimimaan tiettyjä opettajaopintoja opintopalettiini.

 

Jamkin laatu ja opetuksen taso tekivät vaikutuksen