Ilman ensimmäistäkään kirjoitettua sanaa, chatbotin ulkoasulla luodaan mielikuva sen käyttäjälle. Poliisien haalarit eivät syyttä ole siniset tai McDonald’sin värit keltainen ja punainen.
Samoin on botin laita - käytetyt värit ja tyylit ovat sanatonta viestintää. Mahdollisella avatarilla ja botin nimellä on myös merkitystä. Keinotekoinen nimi ja piirros avatarina jo ilmaisevat käyttäjälle, että nyt ei keskustella ihmisen kanssa. Henkilön kuva botin vieressä voi puolestaan erehdyttää käyttäjän luulemaan, että piuhojen toisessa päässä on oikea ihminen.
Vaikka olemassa olevan rasa-webchat-widgetin ulkoasussa ei ole moitittavaa, emme halua jättää kaikkia bottejamme samanlaisiksi. Botin persoona ja käyttötarkoitus saa näkyä muutoinkin kuin teksteissä. Tämän lisäksi bottien ulkoasulla on myös käytännön merkitystä. Väreillä, fontilla ja fonttikoolla voidaan parantaa tai heikentää botin saavutettavuutta tekstin erottumisen kautta. Tekstien ja toimintojen erottuvuus on saavutettavuusvaatimuksien näkökulmasta perusasioita, joiden tulisi verkkopalveluissa olla kunnossa. Tämä tietää botin tyylimääritysten tutkimista ja muokkaamista, josta voi testatessa repiä myös huumoria. :)
Verkkosivujen saavutettavuuden testaukseen löytyy monia työkaluja. Tässä alla olevassa kuvassa testataan Wave-työkalulla rasa-webchatin tyylimäärityksiä ja stailataan testibottia talven harmaista kevään trendiväreihin! (2022 laventeli, kanarialinnunkeltainen, purkkapinkki, karamelli, tulipunainen, taivaansininen) Todettakoon, että laventelia ja purkkapinkkiä on hankala saada saavutettavasti mukaan…
Lue lisää chatbottien kehittämistyöstä AIRE-projektissa, testaa pilottibottejamme ja anna palautetta.