Ammattialan teoriaopinnot käytäntöön
Opintojakson aikana opiskelijat toteuttivat ohjaukset laboratorion vesiprosessilaitteistolle, johon kuului sulku- ja säätöventtiileitä, pumppuja, mittalähettimiä sekä useita eri kenttäväylätekniikoita. Laitteelle tehtiin EcoStuxure Automation Expertillä myös käyttöliittymä, josta voitiin muun muassa asettaa pumppuja pyörimään tietyllä nopeudella ja säätää venttiileitä haluttuun asentoon.
”Moni aiemmilla kursseilla opiskeltu asia naksahti ohjelmiston kanssa työskennellessä kohdilleen. Riman asettaminen tarpeeksi korkealle kiritti koko porukkaa eteenpäin”, opiskelijaryhmän projektipäällikkö, kolmannen vuoden sähkö- ja automaatiotekniikan opiskelija Oskar Baldwin kertoo. Ohjelmoinnin lisäksi opiskelijat saivat arvokasta kokemusta työelämästä, projektin aikatauluttamisesta sekä työelämän toimeksiantajan kanssa toimimisesta.
”Koko tiimi tarttui projektiin hyvällä ja uteliaalla asenteella. Opiskelijat osoittivat erinomaista omaksumiskykyä, ja he kykenivät omalla selvitystyöllään ja testauksilla luomaan hyvin nopeassa aikataulussa prosessiohjausjärjestelmän kokonaisuuden”, projektin toimeksiantaja Tommi Niininen Schneider Electriciltä kehuu.
Toimeksiantajalle käyttäjäkokemuksia, uusia ideoita ja näkökulmia
Niininen kokee, että toimeksiannon antamisella opiskelijoille on ollut paljon hyötyä. Projektien myötä Schneider on saanut käyttäjäkokemusta siitä, millaisena heidän järjestelmänsä näyttäytyy järjestelmää ensimmäistä kertaa käyttävälle käyttäjälle.
"Projektit tuovat mukanaan uusia ideoita ja näkökulmia, edistävät innovaatiota ja auttavat meitä tunnistamaan potentiaalisia tulevia työntekijöitä. Lisäksi ne tarjoavat opiskelijoille mahdollisuuden soveltaa oppimaansa käytäntöön ja kehittää tärkeitä työelämävalmiuksia, kuten projektityöskentelytaitoja”, Niininen kertoo ja jatkaa:
”JAMK:n laboratorioiden sekä opetuksen monipuolisuus antavat toimeksiannoille laajat mahdollisuudet erilaisten ympäristöjen ja skenaarioiden testaamiseen. Ja saatujen palautteiden perusteella, juurikin tämä on se mikä innostaa niin meitä kuin projektiin osallistuviakin. Sujuvan yhteistyön myötä kehitymme kaikki, opiskelijat ja toimeksiantajat, alan osaajina ja pystymme vaikuttamaan alan kehitykseen. Toimeksiannoissa on mukana myös tekninen osuus, josta pyydetyn järjestelmäkehityksen tietoa pystymme hyödyntämään myös omissa projekteissa ja tuotekehityksessä. Eli hyötyä syntyy monesta eri näkökulmasta liiketoiminnan ja alan parhaiden käytänteiden kehittämiseen.”