asiakastarina

Sähkö- ja automaatiotekniikan opiskelijat kehittivät prosessiautomaation ohjelmointeja yhdessä toimeksiantajan Schneider Electricin kanssa

Teksti
Hanna-Riikka Kantelinen

Työelämäprojekti -opintojaksolla viisi Jyväskylän ammattikorkeakoulun sähkö- ja automaatiotekniikan opiskelijaa toteuttivat projektin, jossa he ohjelmoivat lisävesimoduulin ohjaukset energiatekniikan laboratoriossa käyttäen Schneider Electricin EcoStruxure Automation Expert -ympäristöä. Tämä käytännön toimeksianto tarjosi opiskelijoille ensikosketuksen reaalimaailman automaatioprojekteihin, samalla kun Schneider Electric sai arvokasta palautetta alustansa käyttäjäkokemuksesta.

Henkilö ohjelmoimassa teollisuusrobotteja

Ammattialan teoriaopinnot käytäntöön

Opintojakson aikana opiskelijat toteuttivat ohjaukset laboratorion vesiprosessilaitteistolle, johon kuului sulku- ja säätöventtiileitä, pumppuja, mittalähettimiä sekä useita eri kenttäväylätekniikoita. Laitteelle tehtiin EcoStuxure Automation Expertillä myös käyttöliittymä, josta voitiin muun muassa asettaa pumppuja pyörimään tietyllä nopeudella ja säätää venttiileitä haluttuun asentoon.

”Moni aiemmilla kursseilla opiskeltu asia naksahti ohjelmiston kanssa työskennellessä kohdilleen. Riman asettaminen tarpeeksi korkealle kiritti koko porukkaa eteenpäin”, opiskelijaryhmän projektipäällikkö, kolmannen vuoden sähkö- ja automaatiotekniikan opiskelija Oskar Baldwin kertoo. Ohjelmoinnin lisäksi opiskelijat saivat arvokasta kokemusta työelämästä, projektin aikatauluttamisesta sekä työelämän toimeksiantajan kanssa toimimisesta.

”Koko tiimi tarttui projektiin hyvällä ja uteliaalla asenteella. Opiskelijat osoittivat erinomaista omaksumiskykyä, ja he kykenivät omalla selvitystyöllään ja testauksilla luomaan hyvin nopeassa aikataulussa prosessiohjausjärjestelmän kokonaisuuden”, projektin toimeksiantaja Tommi Niininen Schneider Electriciltä kehuu.

 

Toimeksiantajalle käyttäjäkokemuksia, uusia ideoita ja näkökulmia 

Niininen kokee, että toimeksiannon antamisella opiskelijoille on ollut paljon hyötyä. Projektien myötä Schneider on saanut käyttäjäkokemusta siitä, millaisena heidän järjestelmänsä näyttäytyy järjestelmää ensimmäistä kertaa käyttävälle käyttäjälle.

 Projektit tuovat mukanaan uusia ideoita ja näkökulmia, edistävät innovaatiota ja auttavat meitä tunnistamaan potentiaalisia tulevia työntekijöitä. Lisäksi ne tarjoavat opiskelijoille mahdollisuuden soveltaa oppimaansa käytäntöön ja kehittää tärkeitä työelämävalmiuksia, kuten projektityöskentelytaitoja”, Niininen kertoo ja jatkaa:

”JAMK:n laboratorioiden sekä opetuksen monipuolisuus antavat toimeksiannoille laajat mahdollisuudet erilaisten ympäristöjen ja skenaarioiden testaamiseen. Ja saatujen palautteiden perusteella, juurikin tämä on se mikä innostaa niin meitä kuin projektiin osallistuviakin. Sujuvan yhteistyön myötä kehitymme kaikki, opiskelijat ja toimeksiantajat, alan osaajina ja pystymme vaikuttamaan alan kehitykseen. Toimeksiannoissa on mukana myös tekninen osuus, josta pyydetyn järjestelmäkehityksen tietoa pystymme hyödyntämään myös omissa projekteissa ja tuotekehityksessä. Eli hyötyä syntyy monesta eri näkökulmasta liiketoiminnan ja alan parhaiden käytänteiden kehittämiseen.”

”Tulevaisuuden työelämä alallamme kehittyy entistä enemmän kohti digitalisaatiota, älykkäitä ratkaisuja ja kestävyyttä. Uskomme, että projektityöskentelytaitojen oppiminen opintojen aikana on ehdottomasti hyödyllistä opiskelijoille heidän valmistautuessaan tulevaisuuden työelämään. Iloksemme on huomattu, että projekteissa Jamkin oppilaat hyödyntävät heti alusta lähtien projektisuunnitelmaa, jossa käsitellään selkeästi tehtävänanto, vastuut sekä tavoitteet. Ala on tietynlaisessa kehityskaaressa. Mukana kannattaa pitää avoin ja utelias mieli, sekä halu oppia uutta”, Niininen kertoo.

 

Vinkit tuleville toimeksiantajille

”Vinkkinä toimeksiantajille suosittelisin selkeän ja konkreettisen toimeksiannon laatimista, avointa viestintää opiskelijoiden kanssa, sekä mahdollisuutta antaa palautetta opiskelijoille projektin edetessä. Tällä tavoin molemmat osapuolet voivat hyötyä yhteistyöstä parhaalla mahdollisella tavalla. Toimeksiantoon kannattaa myös alusta asti suhtautua avoimin mielin. Jamk:n toimintaympäristö mahdollistaa hyvinkin laajojen kokonaisuuksien tutkimisen”, Niininen kertoo.

Niinisen mukaan opiskelijoiden tekemään työhön verrattuna toimeksiantajana oloon työaikaa menee maltillisesti, vaikka yhteistyö onkin ollut tiivistä. Tärkeänä vaiheena Niininen näkee projektin aloituksen, jotta kaikki lähtevät kohti sovittuja tavoitteita. Projektin toteutusvaiheen aikana Niininen on pitänyt opiskelijoiden kanssa tilannekatsauksia ja niitä on järjestetty tarvittaessa myös opiskelijoiden pyynnöstä. 

”Voisin suositella Työelämäprojekti-toimeksiantoa esimerkiksi ratkaisuiden käyttäjille, jotka haluavat saada näkemyksiä arkkitehtuurien toimintaperiaatteista räätälöidyssä ympäristössä. Työelämäprojektin kautta tämä onnistuu inspiroivassa ympäristössä, kun muutoin vastaavanlaisen harjoitteen järjestäminen saattaisi olla hankalaa. Myös valmistajille toimeksianto antaa mahdollisuuden kerätä arvokasta tietoa testaamalla tiettyä teknologiaa tai tuotetta erilaisissa ympäristöissä ja sidosryhmissä. Lopputuloksena on varmasti aina arvokasta tietoa”, Niininen summaa.

 

Lue myös Schneider Electricin artikkeli projektista!