artikkeli

Pelaaminen osana tulevaisuuden perhepalveluita

kaksi henkilöä käyttämässä kannettavaa tietokonetta ja puhelinta

Hyötypelejä (esimerkiksi oppimis- ja opetuspelit) on jo käytössä monilla eri aloilla ja niiden moninaisista mahdollisuuksista on myös tutkimusnäyttöä. Pelilliset menetelmät ovat kuitenkin suhteellisen uusi ilmiö perhepalveluissa ja pelaamisesta puhutaankin usein perheissä lasten pelaamisen kautta. Samaan aikaan neuvoloiden perhevalmennus on digitalisoitunut ja etenkin ensimmäistä lastaan odottavat vanhemmat kaipaavat vuorovaikutusta sekä kohtaamisia muiden samassa elämäntilanteessa olevien kanssa. 

Suomen Akatemian rahoittamassa CopaGloba - Yhteisvanhemmuuteen oppimassa: Vertaileva pitkittäistutkimus yhteisvanhemmuuden rakentumisesta vanhemmuuteen siirtymävaiheessa -projektissa perehdyttiin tähän teemaan. Osatutkimuksessa keskityttiin ensimmäistä lastaan odottavien vanhempien pelillisen verkkovalmennuksen toteuttamiseen ja osallistujien kokemuksiin yhdessä pelaamisesta. 

Pelaaminen madaltaa osallistumiskynnystä

Kevään 2021 aikana järjestettiin kuusi pelillistä verkkovalmennusta ja niihin osallistui yhteensä 26 ensimmäistä lastaan odottavaa vanhempaa eri puolilta Suomea. Verkkovalmennuksissa pelattiin yhdessä vanhemmuuteen valmentavaa, digitaalista BabyTrail-oppimispeliä ja keskusteltiin lopuksi yhdessä pelaamisen herättämistä ajatuksista.

"Verkkovalmennuksen hyödyiksi nähtiin sen saavutettavuus ja interaktiivisuus sekä se, että jokainen sai osallistua juuri sen verran kuin halusi. Oppimispeli toimi tasa-arvoisena keskustelun virittäjänä ja nosti yhteiseen pohdintaan tärkeitä kysymyksiä vanhemmuuteen valmistautumisesta. Yhdessä pelaaminen toi valmennukseen yllätyksellisyyttä ja vei huomaamatta mukanaan keskusteluun. Osallistujat nostivat esiin, että keskustelu tuntemattomien ihmisten kanssa lisäsi yllättäen avoimuutta ja tuntui helpolta, mutta se vaati moderaattorin ja/tai ammattilaisen aktiivista otetta sekä selkeitä sääntöjä verkkotapaamiselle," CopaGloba-projektin tutkija Katja Kokkinen kertoo.

Tutkimus tarjoaa uuden näkökulman perhevalmennuksen toteuttamiseen tulevaisuudessa. Yhdessä muiden samassa elämäntilanteessa olevien kanssa verkossa pelaaminen voi madaltaa kynnystä osallistua ja tarjota uusia mahdollisuuksia vuorovaikutteisiin kohtaamisiin.

CopaGloba-projektin tulosten pohjalta on julkaistu englanninkielinen artikkeli The Journal of Perinatal Education -julkaisussa. Artikkeliin pääset tutustumaan tämän linkin takaa.

Lisätietoja

Katja Kokkinen

Lehtori, Senior Lecturer
HYVI T&K, Research and Development
Hyvinvointi, School of Health and Social Studies
+358400976767