artikkeli

Opinnäytetyö: Erityistä tukea tarvitsevan opiskelijan osallisuus ammatillisen koulutuksen opintopolulla: monimenetelmäinen tutkimus osallisuuden kuvauksista SamPo-projektin aikana

Merja Laurikaisen ja Satu Pasasen vastajulkaistussa opinnäytetyössä tutkitaan ammattioppilaitoksissa ja ammatillisessa erityisoppilaitoksessa opiskelevien erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden eli projektiin valittujen pilottiopiskelijoiden osallisuutta. Opiskelijoiden pilottijaksot sijoittuivat ammatillisen koulutuksen nivelvaiheisiin. Tutkimuksen tavoitteena oli tuoda esille, miten osallisuus näyttäytyi ja miten se toteutui opiskelijoiden, projektitoimijoiden ja työntekijöiden kuvaamana ja arvioimana moniammatillisessa yhteistyössä.

Opiskelijoiden omien kuvausten ja arvioiden mukaan eniten osallisuutta vahvistavia tekijöitä olivat vuorovaikutus ja päätäntävalta. Kaikki kohderyhmät kuvasivat vuorovaikutuksen olevan merkittävin opiskelijan osallisuutta vahvistava tekijä. Myös päätäntävallalla oli huomattava vaikutus opiskelijoiden osallisuuden näyttäytymisessä. 

Lue lisää opinnäytetyöstä oheisen linkin takaa Erityistä tukea tarvitsevan opiskelijan osallisuus ammatillisen koulutuksen opintopolulla: monimenetelmäinen tutkimus osallisuuden kuvauksista SamPo-projektin aikana, Laurikainen, Merja, Pasanen, Satu (2023).

Lisätietoja