Erilaiset käyttäjät, heidän kokemuksensa ja heidän kuulemisensa, ovat ainoa oikea tie saada aikaiseksi paras mahdollinen kehittämistyön jälki. Keväällä 2024 olemme testauttaneet AIRe-alustamme kykyjä erilaisten ihmisten kanssa. Mitä olemme havainneet ja oppineet?
AIRe-alustaa kokeilleet henkilöt ovat nostaneet testausten aikana esille huolensa tekoälyn eettisyydestä ja tiedon luotettavuudesta. Mistä tekoälyn tarjoama tieto on peräisin? Miten voimme olla varmoja, että tieto on totta eikä tarua? Nämä eivät ole turhia kysymyksiä, sillä on tärkeää, että ihmiset voivat luottaa tekoälyn antamiin suosituksiin ja että tiedot perustuvat luotettaviin lähteisiin. Siksi luotettavat lähteet, joita tekoäly voi käyttää ja hyödyntää tiedonlähteinään, ovat avainasemassa luottamuksen rakentamisessa.
Loppukäyttäjien luottamusta lisääväksi tekijäksi on katsottu myös läpinäkyvyys sovelluksen toiminnassa ja ammattilaisten osallistuminen kehitystyöhön ja valvontaan. Digitaalisten palveluiden käyttäjillä täytyy olla tietoa ja ymmärrystä, minkälaisten seikkojen pohjalta ja mihin reunaehtoihin nojaten tekoäly tekee päätöksiä ja antaa vastauksia heidän arkensa parantamiseksi ja tukemiseksi.
AIRe-alustan testausten aikana keskustelua on herättänyt myös se, että henkilötietojen suojaamisen on oltava keskiössä, kun tekoäly käsittelee terveyteen liittyviä arkaluonteisia ja yksityisiä tietoja. Huoli omien tietojen turvallisuudesta on oikeutettua! Onkin aivan välttämätöntä, että AIRe-alustan kaltaisten digitaalisten palveluiden kehittämisessä noudatetaan sovitusti säädettyjä tietoturvanormeja.
Osa AIRe-alustaa kokeilleista henkilöistä on kokenut alustan käyttämisen haastavaksi. Tämä on johtunut siitä, että teksti on ollut osalle liian pientä ja digipalvelua tabletilla testattaessa kirjoittaminen on saatettu kokea työlääksi. Ilmoille onkin heitetty kysymys, voisiko tekoälyn kanssa keskustella AIRe-alustalla myös puhumalla?
Helppokäyttöisen ja yksilöllisiin tarpeisiin taipuvan AIRe-alustan saaminen omaan kännykkään olisi plussaa, ja käytössä oleva sovellus voisi vaikka tarjota muistutuksia kuntoutusta siivittämään sekä seurantamahdollisuuden oman hyvinvoinnin edistymiseen. Kuvat ja videot havainnollistaisivat ja syventäisivät harjoitteita tekstin kumppaneina. Tähän jos lisätään vielä mahdollisuus yhteisöllisyyteen ja vertaistukeen, on siemen onnistuneelle digitaaliselle palvelulle kylvetty.
AIRe-testaustilanteisiin osallistuneet käyttäjät ovat pääosin olleet avoimia uusille teknologioille, mutta korostavat edelleen fyysisen läsnäolon ja ihmiskontaktin tärkeyttä. Käyttäjät ovat ilmaisseet myös tarvitsevansa tukea laitteiden ja ohjelmien käytössä. Esille on noussut, että opastukselle olisi löydettävä juuri kyseiselle henkilölle soveltuva taso, eli ihmisten erilaiset osaamistaustat ja lähtökohdat teknologioiden käyttöön on aina syytä ottaa huomioon. Koulutus ja tarvittaessa saatavilla oleva tuki ovatkin tärkeitä, jotta käyttäjät voivat hyödyntää uusia digitaalisia palveluita tehokkaasti.
Tekoäly voi todella olla lähitulevaisuudessa arvokas työkalu kuntoutuksessa ja tätä me olemme Kuntoutusinstituutissa valmiita sitkeästi koeponnistamaan. Tarvitsemme kuitenkin paljon lisää tietoisuuden kasvattamista tekoälyn mahdollisuuksista, koulutusta ja kokeiluja, ennen kuin pääsemme korkealle asetettuihin tavoitteisiin.