artikkeli

Mitä on oppimisanalytiikka?

Teksti
Satu Aksovaara ja Anna-Kaisa Tiihonen
Kuva
Adobe Stock, author Fxquadro

Että mitä -palstalla pureudumme outoihin käsitteisiin, asioihin ja ilmiöihin, joihin voi törmätä Jamkin kampuksilla. Tällä kertaa pohdimme, mitä ihmettä tehdään oppimis­analytiikalla. 

Ihmishahmoja värikkäässä digimaailmassa

Elämme digitaalisessa maailmassa, jossa jokainen klikkaus ja liike tallentuu. Oppimisalustoille kertyvän datan tarkastelu ja mittaaminen on oppimisanalytiikkaa. Data valjastetaan opiskelijoiden tueksi.   

Oppimisalustoille opiskelijan toiminnasta jäävät digitaaliset jalanjäljet kertovat oppimisprosessista ja auttavat seuraamaan ja analysoimaan sitä reaaliaikaisesti. Datan avulla voidaan tukea opiskelijaa ja tuottaa automaattista palautetta ja adaptiivisia tehtäviä, joilla opiskelijaa ohjataan oikeaan suuntaan. 

Oppimisanalytiikka voi olla tulevaisuuden opetuksen supervoima, joka auttaa oppijaa löytämään oman polkunsa kohti huippuoppimistuloksia. Tiedon kartuttamisen lisäksi se voi oppimisen älykellon tapaan tarjota näkymän oppimiskokemukseen, motivaatioon, hyvinvointiin ja osaamisen kehittymiseen. Opiskelija saa juuri oikeaan aikaan henkilökohtaista palautetta ja tukea itsenäiseen oppimiseen.      

Datan avulla opettaja syventää ymmärrystä oppijan kokemuksesta ja kehittää opetusta. Hänelle vapautuu aikaa henkilökohtaiseen vuorovaikutukseen opiskelijan kanssa.  Oppimisprosessiin kytketty analytiikka on tukemassa oppijoiden toimijuutta, ei muistuttamassa virheistä. 

26.4.2024

Satu Aksovaara

Lehtori, Senior Lecturer
AOKK, erillisprojektit, School of Professional Teacher Education, separate projects
Ammatillinen opettajakorkeakoulu, Professional Teacher Education
+358505916264