Elämme digitaalisessa maailmassa, jossa jokainen klikkaus ja liike tallentuu. Oppimisalustoille kertyvän datan tarkastelu ja mittaaminen on oppimisanalytiikkaa. Data valjastetaan opiskelijoiden tueksi.
Oppimisalustoille opiskelijan toiminnasta jäävät digitaaliset jalanjäljet kertovat oppimisprosessista ja auttavat seuraamaan ja analysoimaan sitä reaaliaikaisesti. Datan avulla voidaan tukea opiskelijaa ja tuottaa automaattista palautetta ja adaptiivisia tehtäviä, joilla opiskelijaa ohjataan oikeaan suuntaan.
Oppimisanalytiikka voi olla tulevaisuuden opetuksen supervoima, joka auttaa oppijaa löytämään oman polkunsa kohti huippuoppimistuloksia. Tiedon kartuttamisen lisäksi se voi oppimisen älykellon tapaan tarjota näkymän oppimiskokemukseen, motivaatioon, hyvinvointiin ja osaamisen kehittymiseen. Opiskelija saa juuri oikeaan aikaan henkilökohtaista palautetta ja tukea itsenäiseen oppimiseen.
Datan avulla opettaja syventää ymmärrystä oppijan kokemuksesta ja kehittää opetusta. Hänelle vapautuu aikaa henkilökohtaiseen vuorovaikutukseen opiskelijan kanssa. Oppimisprosessiin kytketty analytiikka on tukemassa oppijoiden toimijuutta, ei muistuttamassa virheistä.