Aikaisemmalta koulutukseltaan Maiju on filosofian maisteri (FM), valmistunut Turun yliopistosta. Hänen kiinnostuksensa tekniikan alaa kohtaan syntyi työtehtävien kautta.
”Päädyin kääntäjänä työskentelemään teknisten tekstien pariin. Minulle saattoi tulla käännettäväksi hyvin laajasti konetekniikkaan, elektroniikkaan tai sähkötekniikkaan liittyviä tekstejä. Koin, että sähkötekniikka oli jotenkin hyvin haastava aihe ja sitten jossain kohtaa alkoi vaan tuntua siltä, että tätähän olisi mielenkiintoista opiskella enemmänkin”, muistelee Maiju.
Syksyllä 2021 Maiju tutki yhteishaussa olevien insinööriopintojen tutkinto-ohjelmia. Tuolloin hänen kotikaupungissaan Turussa ei ollut tarjolla sähkö- ja automaatiotekniikan AMK-opintoja. Maiju huomasi, että alaa voisi opiskella Jyväskylässä monimuotototeutuksena. Jyväskylä oli entuudestaan tuttu paikka Maijulle, koska hän on asunut aikaisemmin kaupungissa. Hän päätti hakea opiskelupaikkaa ja teki motivoituneena pääsykoekurssin, joka käsitteli sähkötekniikkaa. Maiju ilahtui saadessaan tiedon opiskelupaikan myöntämisestä.
Motivaatio ajoi eteenpäin
Opintojen alussa oli paljon matematiikan opintojaksoja, jotka vaativat uurastusta ja pohdituttivat Maijua.
”Humanistista alaa opiskelleena en ollut aiemmin edes ajatellut, että matikkaa voi oppia myös aikuisiällä. Omien insinööriopintojeni aikana huomasin kuitenkin, että matikan kursseilla voi pärjätä hyvin, vaikka pohjalla ei olisikaan lukion pitkää matikkaa tai vaikka matikan opinnoista olisi vierähtänyt jo pitkä aika. Se vaatii vain työtä ja motivaatiota. Sain onnistumisen tunteita ja taas jaksoin ahertaa. Huomasin, että kaiken voi oppia, kun on motivaatiota ja intoa oppia”, kertoo Maiju.
Maijun vahvuus kirjoittamisessa ja tekstien jäsentämisessä on ollut hyödyksi insinööriopinnoissa, joissa kirjoitetaan melko paljon raportteja, esimerkiksi sähkövoimatekniikan laboratorio- ja harjoitustöistä.
Opiskelua ja töitä
Maijun mielestä opiskelu monimuotoryhmässä vaatii itseohjautuvuutta ja kurinalaisuutta. Lisäksi vastuu opinnoista on opiskelijalla itsellään.
”Itselleni oli tärkeää, että pystyn opiskelemaan töiden ohessa, siksi monimuoto on ollut ihan ehdoton valinta. Opiskelin aikaisin aamulla ennen työpäivää tai työpäivän jälkeen ja viikonloppuisin. Lisäksi tein suurimman osan opiskeluajastani kääntäjänä nelipäiväistä työviikkoa”, kertoo Maiju.
Monimuotototeutus sisältää itsenäistä opiskelua verkossa ja lähiopetusta kerran kuussa Jyväskylässä. Monimuodon hyvänä puolena on joustavuus, jolloin opiskelu on mahdollista sovittaa omaan aikatauluun sopivaksi. Opintojen laajuus on neljä vuotta. Ensimmäisen opiskeluvuoden aikana valitaan suuntautuminen, sähkö- vai automaatiotekniikka.
Työharjoittelun kautta alalle töihin
Maiju on suorittanut opintojaan vauhdilla kolmessa vuodessa. Hän haki harjoittelupaikkaa heti ensimmäisenä opiskeluvuotenaan ja oli harjoittelussa sähkösuunnittelun puolella Turun telakalla kesällä 2022.
”Harjoittelupaikkaa hakiessa kannattaa mainita, millaista käytännön osaamista opinnoista on tarttunut, esimerkiksi AutoCADin tai muun suunnitteluohjelman perusteet”, vinkkaa Maiju.
Ensimmäisen työharjoittelunsa jälkeen Maiju jatkoi tuntityöläisenä Turun telakalla syksyn ja talven. Hän palasi seuraavana kesänä samaan paikkaan tekemään ammatillisen harjoittelun ja kolmantena kesänä opinnäytetyönsä.
Kun hän vertaa edellistä työtään kääntäjänä ja uutta työtä telakan suunnitteluosastolla, merkittävänä erona korostuu neuvottelutaitojen tärkeys. Telakalla tehdään työtä useiden sidosryhmien kanssa, joten palaverit tuntuivat työssä uusilta, koska asia tuli osata sanoa siinä hetkessä.
”Opinnoissa käytetään samoja ohjelmia kuin työelämässä, esimerkiksi suunnitteluohjelmia. Se on tosi hyvä juttu”, kertoo Maiju.
Maiju halusi nopeuttaa opintojaan kesälläkin, koska opinnot olivat edenneet sujuvasti ja tutkinnon tekeminen kolmeen vuoteen alkoi näyttää mahdolliselta. Opettajan kannustuksesta hän teki opinnäytetyönsä kokoaikaisesti neljässä kuukaudessa. Telakalle tekemässään opinnäytetyössä Maiju perehtyi älykkään matkustajahytin konseptiin ja automaattiset toiminnot mahdollistaviin multisensoreihin. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää ratkaisuja, jotka virtaviivaistavat matkustushytin operointia energiatehokkaasti ja huomioivat asiakkaan tarpeet.
Tulevaisuuden näkymät
Syksyllä 2024 Maiju siirtyi uusiin työtehtäviin Turun telakalla ja vastaa nykyisessä tehtävässään rakenteilla olevien risteilyalusten hyttiautomaatiosta. Maijulla oli kiinnostusta ja opinnäytetyöstä karttunutta teoriaosaamista aiheesta, joten hän päätti tarttua tehtävään, kun hänelle tarjoutui mahdollisuus. Hän pitää kovasti työstään ja oppii koko ajan lisää alasta.
”Rohkeasti hakemaan tekniikan alalle, jossa on kiinnostavia työtehtäviä”, kannustaa Maiju.
Valmistuminen häämöttää vuoden 2024 lopussa. Maijulla on selkeät tulevaisuuden suunnitelmat ja edelleen vahva opiskelumotivaatio ja into oppia uutta. Hän haaveilee jatko-opinnoista joko yliopistolla tai ammattikorkeakoulussa.