artikkeli

Lisääkö liike lukiolaisten oppimista?

Teksti
Tiina Riuttanen
Kuva
Tiina Riuttanen

Lukiolaisten ruotsin kielen tunti kestää 75 minuuttia. Perinteisesti oppitunti vedetään kerralla läpi ilman taukoja. Tuntuuko puuduttavalta? Jyväskylän ammattikorkeakoulun ja Oulun yliopiston tutkimuksessa selvitetään, miten liikkuminen ja toiminnallisuus vaikuttavat oppimiseen.

Heidi Syväoja näyttää taukoliikuntaliikettä nostaen jalat ilmaan tuolista.

”Peruskouluissa on tutkittu toiminnallista liikkumista sisältävää opetusta, ja saatu näyttöä sen positiivisesta vaikutuksesta. Tämä tutkimus on ensimmäisiä laajempia tutkimuksia toisella asteella. Tutkimukseen lähti mukaan 150 opiskelijaa viidestä Oulun seudun lukiosta sekä Jyväskylästä Lyseon ja Schildtin lukioista. Tutkimusaineisto kerättiin vuoden 2024 aikana”, kertoo vanhempi tutkija Heidi Syväoja Jyväskylän ammattikorkeakoulun Likesiltä. 

Fyysisesti aktiiviset oppitunnit lukiossa -tutkimus on nelivuotinen Jyväskylän ammattikorkeakoulun ja Oulun yliopiston tutkimushanke. Hanke on saanut rahoitusta Suomen Akatemialta.

150 opiskelijan tutkimusaineisto kerätty, seuraavaksi alkaa analysointi.

Tutkimusaineisto on nyt kerätty ja seuraavaksi alkaa tulosten analysointi. Tutkimustulosten perusteella voidaan luoda suosituksia toiminnallisen opetuksen kehittämiseen ja oppituntien suunnitteluun. 

Tutkijat ottivat yhteyttä aluksi lukioiden rehtoreihin. Yhteistyö käynnistyi hyvin, sillä rehtorit pitivät aihetta tärkeänä ja ajankohtaisena. Myös opettajia saatiin helposti mukaan. Oulun seudulla lukioita oli ollut mukana tutkimusta edeltävässä kehittämishankkeessa, joten siellä verkostoja oli jo valmiina. 

Tutkimus sovitettiin mahdollisimman hyvin koulun normaaliin arkeen. Oppituntien suunnitteluun annettiin tietyt yhteismitalliset raamit toiminnallisuuden osalta, mutta muutoin opettajat suunnittelivat tunnin sisällön itse. Oppiaineista mukana oli lyhyen ja pitkän matematiikan tunteja sekä ruotsin, englannin ja saksan kielten tunteja.

Tutkimukseen kuului opiskelijoiden taustatietoja kartoittava kysely, matemaattisten, kielellisten ja kognitiivisten taitojen lähtötason mittaus sekä fyysisen aktiivisuuden, kuormituksen ja vireystilan seuranta useamman päivän ajan. Oppitunneilla mitattiin muun muassa opiskelijoiden vireys- ja tunnetilan muutosta, kognitiivista toimintaa, osallistumista ja sitoutumista oppituntiin. 

”Opiskelijat sitoutuivat kaikkiin tutkimuksen osioihin tunnollisesti. Oli hauska huomata, että kaikki opiskelijat olivat toiminnassa mukana – hekin, jotka eivät osallistuneet tutkimukseen”, Heidi hymyilee.

Heidi Syväoja kiittää tutkimusryhmän puolesta opiskelijoita ja opettajia sujuvasta yhteistyöstä. Tutkimukseen osallistuneet saivat henkilökohtaisen palautteen fyysisen kuormittavuuden ja palautumisen mittauksista. Kouluille toimitettiin koulukohtaista tietoa eri oppitunneilta kerätystä datasta. 

Toiminnalliseen opetukseen ja tauotukseen tottuneet opiskelijat kaipaavat sitä myös lukiossa.

Tutkimusryhmä osallistui oppitunneille ja kirjasi havaintoja oppitunnin kulusta.

”Omissa havainnoissani huomasin, että perinteisellä oppitunnilla levottomuus ja kännykän käyttö lisääntyi. Osa opiskelijoista oli jo peruskoulussa tottunut toiminalliseen opetukseen ja tauottamiseen, ja opettajat kertoivat heidän odottaneen samaa rytmiä myös lukio-opinnoissa. Tutkimuksen edetessä saamme tieteellistä näyttöä, miten liikkeen lisääminen on vaikuttanut kognitiivisiin oppimisen edellytyksiin ja tilannekohtaiseen kiinnittymiseen.”

Fyysisesti aktiiviset oppitunnit lukiossa -tutkimuksen alustavia tuloksia esitellään valtakunnallisessa Liikkuva ja oppiva yhteisö -seminaarissa Jyväskylässä 1.–2. huhtikuuta. 

Lisätietoja

Heidi Syväoja

Vanhempi tutkija, Senior Researcher
Likes, Likes
Hyvinvointi, School of Health and Social Studies
+358400248133

Tuija Tammelin

Johtava tutkija, liikunnan ja terveyden tutkimus, Principal Researcher
Likes, Likes
Hyvinvointi, School of Health and Social Studies
+358400247998