Islantiin kotiutuneen Tiia Mannisen polku ammattikorkeakouluopintoihin kulki armeijan ja yrittäjyyden kautta. Nuori saarijärveläinen hyvinvointialan yrittäjä tunsi tarvetta syventää yrittäjyyden osaamistaan, ja samalla saada lisää kansainvälistä osaamista ja pysyä lähellä omaa toimialuetta. Niinpä Mannisen valinta oli International Business -koulutusohjelma Jyväskylän ammattikorkeakoulussa.
Opintojen johtotähtenä yrittäjyys
Ammattikorkeakoulun englanninkielinen nimi ”university of applied sciences” kertoo käytännönläheisyydestä ja sai Mannisen odottamaan konkreettisia hyötyjä yrittäjyydelle. Siksi perusopintojen teoreettisuus yllätti Mannisen. “Halusin saada lisää ymmärrystä ja oppia yrittäjyydestä, enkä ehkä niinkään tavoitellut huippuarvosanoja opintosuorituksista,” Manninen muistelee korkeakoulupolkunsa alkua.
Kansainvälinen liiketalouden opiskelijaryhmä oli mukava yllätys. ”Opiskelijoilla oli erilaiset tarpeet ja odotukset korkeakouluopintoja kohtaan. Olimme hyvin eri vaiheissa elämänpoluillamme”, Manninen kertoo. Hän kiittelee sitä, että Jamkilla on vahva luotto opiskelijoihin, ja mitään valmista pakotettua muottia ei opinnoissa etenemiseen tarjottu. Positiivista oli myös tarjotun tuen määrä opintojen aikana.
Kotipaikaksi Reykjavik
Tiia Mannisen opiskeluaikaan osuivat koronasulkujen vuodet. Vuonna 2018 alkaneet opinnot menivätkin osittain tauolle koronavuosien aikana, kun Manninen keskittyi pääasiassa oman yrityksensä kehittämiseen. Samaan aikaan hän muutti Islantiin, josta opinnot oli mahdollista suorittaa loppuun etänä.
Manninen halusi hyödyntää opintojen antamat mahdollisuudet kansainvälisille kokemuksille. Hän pääsi freemoverina eli itsenäisesti vaihtopaikan hankkineena Reykjavikin yliopistoon opiskelemaan. Manninen on tyytyväinen siihen, miten sujuvasti freemover-vaihdon järjestelyt toimivat sekä Jamkissa että Reykjavikissa. Reykjavikissa Manninen arvosti erityisesti monipuolisia opetusmetodeja, yleistä diversiteettiä ja laajaa kurssitarjontaa kestävästä liiketoiminnasta.
Harvard haastoi ja palkitsi
Toisen opintovaihdon Manninen teki Yhdysvaltoihin Harvardin yliopistoon Bostonissa. Harvard valikoitui vaihtokohteeksi, sillä Manninen halusi haastaa itseään. ”Mietin, mikä olisi hulluinta, mitä voisin tehdä tässä elämänvaiheessa” hän nauraa.
Intensiivinen Summer School olikin akateemisesti sekä vaativa, että palkitseva. Opinnoissa aiheita käsiteltiin hyvin keskustelevalla otteella, ja tämä haastoi aluksi suomalaista. Työskenteleminen monialaisessa ja -kulttuurisessa ympäristössä oli antoisaa ja avartavaa. ”Harvard opetti puolustamaan omia näkökantoja, kirkasti omaa arvomaailmaa ja kehitti väittely- ja argumentointitaitoja vieraalla kielellä”, Manninen kiittelee.
Kannattaa tarttua kansainvälistymisen mahdollisuuksiin
Erilaisista opintovaihdoista kiinnostuneita Manninen kehottaa varaamaan aikaa valintaprosessiin, viisumeihin ja muihin käytännön asioihin. ”Kokemus kannattaa ilman muuta, vaikka se ehkä ajoittain olisikin työläs!” hän kannustaa.
Vaihtojaksot toivat perspektiiviä myös suomalaisiin korkeakouluopintoihin. Suomessa opinnot ovat varsin vapaita ja joustavia verrattuna kansainvälisiin verrokkeihin. ”Toisaalta inklusiivisuus ja monipuoliset opetusmetodit olisi hyvä tuoda Suomeenkin entistä vahvemmin”, Manninen miettii. Suomalaisen koulutuksen maksuttomuus on arvo, jonka ymmärtää paremmin, kun on joutunut itse satsaamaan erilaisiin opintomaksuihin ulkomailla.
Työharjoittelu Ugandassa
Opintojensa lopuksi vuonna 2024 Manninen halusi vielä tutustua uuteen maahan ja maanosaan ja lähti työharjoitteluun Ugandaan. Harjoittelun tarjonnut organisaatio, naisten koulutusmahdollisuuksien parantamiseen ja taloudelliseen itsenäisyyden edistämiseen keskittynyt järjestö arvosti Mannisen osaamista. Harjoittelu oli palkitsevaa, mutta raskasta. Kaksi kuukautta kestänyt harjoittelu sijoittui Kitalaan, Entebbeen.
”Työharjoittelu oli sekä kulttuurisesti että henkilökohtaisesti hyvin opettavaista. Totaalisen köyhyyden näkeminen oli raskasta ja köyhyyteen kytkeytyvät ilmiöt selkeytyivät”, Manninen kuvailee. Mannisen tukena harjoittelussa oli paikallinen tiimi. Hän kiittelee myös Jamkin tukea ja joustavuutta poikkeuksellisessa työharjoittelukohteessa. Mannisen ja organisaation välille on kehittynyt harjoittelun jälkeen pitkäaikainen suhde, ja nykyään työn alla on ammattikoulun rakentaminen alueelle.
Omannäköinen opintopolku
Ennen harjoittelua Manninen teki poikkitieteellisen opinnäytetyön, joka laajensi Mannisen osaamista myös Suomeen kohdistuvasta lainsäädännöstä. Opinnäytteen tekeminen sai Mannisen innostumaan entistä enemmän myös tutkimuksesta ja akateemisesta polusta. Prosessin aikana pääsi konkreettisesti opettelemaan itsensä johtamista.
”En muuttaisi mitään omissa opinnoissani, sillä kaikki on ollut rikastavaa”, Manninen hymyilee. Korkeakouluopiskelijoita Manninen rohkaisee tekemään tutkinnosta omannäköisen, sillä muihin vertailu ei koskaan kannata. ”Koulun on tarkoitus tukea sinun elämänpolkuasi, eikä toisinpäin” hän painottaa. Jamk on hyvin joustava ja kansainvälisyyttä tuetaan vahvasti, ja näitä Manninen kannustaa hyödyntämään koko opintojen ajan.
Naisyrittäjien verkosto
Opintojen aikana Manninen olisi toivonut, että yrittäjyyttä olisi tuettu vahvemmin. Manninen hyödynsi Yritystehtaan Hautomo-palvelua ja suoritti tarjotut yrittäjyysopinnot. Erityisesti Hautomon Manninen koki hyödyllisenä, mutta tunsi, että yrittäjyyden tukeminen päättyi hautomoon.
“Olisi hienoa, jos Jamkissa olisi erityisesti naisyrittäjiä ja yrittäjyydestä kiinnostuneita tukeva yhteisö, joka koostuisi sekä yrittäjäopiskelijoista että alumneista”, Manninen pohtii. ”Vertaisverkosto on kullanarvoinen ja naiset tarvitsevat edelleen vahvaa tukea yrittäjyyden polulla.”
Jos olet kiinnostunut tällaisesta verkostosta, olethan yhteydessä Tiia Manniseen Linkedinissä!