opiskelijatarina

Kiinnostus logistiikkaan johti Fannyn insinööriopintoihin

Fanny Peltonen kiinnostui logistiikasta ja halusi opiskella alaa. Hän sai opiskelupaikan ja nyt, kahden ahkeran vuoden jälkeen, hän on valmistumassa logistiikan insinööriksi Jyväskylän ammattikorkeakoulusta.

Logistiikan opiskelija Fanny Peltonen

Fanny Peltonen on koulutukseltaan tradenomi ja kauppatieteiden maisteri. Logistiikka tuli hänelle tutuksi työnsä puolesta. Fanny on työskennellyt aiemmin esimerkiksi logistiikkavastaavana Biolanilla ja markkinahoitajana Jujo Thermalilla. Hän päätyi opiskelemaan ja suorittamaan insinööritutkintoa, koska halusi lisätä mahdollisuuksiaan työnhaussa. 

Fanny olisi halunnut mieluiten yliopistoon opiskelemaan, mutta kiinnostus logistiikkaa kohtaan käänsi suunnan ammattikorkeakouluun. Lisäksi hänen mielestään ammattikorkeakoulun opinnot palvelevat enemmän käytännön tasolla kuin yliopiston. 
”Halusin oppia lisää logistiikasta. Ala on kasvava ja sitä on lähes kaikissa yrityksissä, joten työllistymismahdollisuudet ovat melko hyvät. Jamkin logistiikan opinnot keskittyvät vahvasti alaan ja tarjoavat monipuolisesti logistiikkaan liittyviä opintojaksoja. Ja Jamk on hyvässä maineessa”, kertoo Fanny.  

Koulussa oppii

Fanny valitsi monimuotototeutuksen, koska hän opiskelee työn ohella. Monimuoto-opinnoissa lähipäiviä on ollut 2-3 arkipäivää peräkkäin kerran kuukaudessa Jyväskylässä. Toisen vuoden jälkeen lähiopetus loppuu ja muuttuu verkko-opetukseen. 
Fannyn mielestä kaikkea ei tarvitse osata vaan koulussa oppii. Opiskelemista kuitenkin helpottaa aito mielenkiinto tai sisäinen intohimo logistiikkaa kohtaan. Hän on asettanut aikarajoja, suunnitellut ja jäsennellyt opintojaan, jotta opinnot etenevät. Matemaattiset aineet eivät olleet haastavia Fannylle.

”Matematiikan ja fysiikan opintojaksot ovat olleet hyvin perusjuttuja, ei mitään syvintä osaamista tarvita,” tuumaa Fanny.

Nopea valmistuminen insinööriksi

Insinööriopinnot suoritetaan tyypillisesti 3,5–4 vuodessa. Fanny on ahertanut opintojaan työpäivien jälkeen ja viikonloppuisin siihen malliin, että valmistuminen häämöttää kahden vuoden jälkeen. Valmistumista nopeutti se, että osan opintojaksoista hän sai hyväksiluettua aikaisemmilla opinnoillaan kuten myös harjoittelut työkokemuksellaan. Opiskelu on vaatinut etenkin päättäväisyyttä. 

”Työ ennen huvia eli koulutehtävät ensin ja vasta sitten voi rentoutua muiden asioiden äärellä. Työtunteja en ole vähentänyt vaan työskennellyt täydet tunnit. Suhtaudun opiskelemiseen harrastuksena”, kertoo Fanny.

Opinnäytetyö suomalaiselle pk-yritykselle

Opinnäytetyössään Fanny kehitti vientikonttien toimitusprosessia suomalaiselle pk-yritykselle. Aihe suunniteltiin yhteistyössä toimeksiantajan kanssa ja lopulta työ toteutettiin heille. Työ vahvisti Fannyn ymmärrystä toimeksiantoyrityksen toimitusprosessista, koska se edellytti kokonaisvaltaista syventymistä aiheeseen. Hän laati hyvän suunnitelman ja aikataulun, jotta opinnäytetyö eteni pala kerrallaan. 

Opinnäytetyön kirjoittaminen sujui helposti ja vaivattomasti, koska hän oli jo kirjoittanut aikaisemmin opinnäytetytön ja myöhemmin sekä kandityön että gradun. Fannya motivoi opinnäytetyön tekemisessä vaihtoon lähteminen, sillä hän halusi saada työnsä valmiiksi ennen vaihtoa.
 

Lisää kokemuksia vaihdosta

Kun opinnäytetyö oli valmis, Fanny lähti vaihtoon. Opintovapaan ansiosta hänellä oli mahdollisuus lähteä vaihtoon. Fanny haaveili Etelä-Euroopan kohteesta, mutta kaikissa maissa ei ollut tarjolla riittävästi englanninkielisiä kursseja. Lopulta hän pääsi vaihto-opiskelijaksi Kroatiaan kuudeksi kuukaudeksi. 

”Aika oli opettavaista ja erilaiseen kulttuuriin tutustuminen mielenkiintoista, niin koulumaailman kuin siviilielämänkin suhteen. Rohkaisen lähtemään vaihtoon, jos vain on yhtään mahdollista lähteä ja elämäntilanne sallii”, kannustaa Fanny.

Uuteen työhön

Fannylla oli päämääränään saada uusi työpaikka. Tämä toteutui vaihdon jälkeen. Nykyisin hän työskentelee Suominen Kuitukankaat Oy:n Nakkilan tehtaalla nimikkeellä Senior Specialist, Supply Chain. 

”Koulussa tuli paljon uutta tietoa, erityisesti tuotannon suunnittelu sekä ohjaus olivat minulle tuntematonta. Uskon, että opinnoista on ollut hyötyä uuden työpaikan saannissa”, toteaa Fanny.

Fannyn kannustukset opiskelijalle:
 

  • Harjoittelu on näytönpaikka, mikä kannattaa ottaa tosissaan ja miettiä, missä haluaisi työskennellä, koska työpaikka voi löytyä harjoittelun kautta.
  • Ajoittain opiskeleminen on rankkaa ja vaatii motivaatiota, mutta opiskelu palkitsee.
  • Opiskelu ei mene koskaan hukkaan.