Nykyajan elämäntavat ja vaatimukset etäännyttävät meidät helposti oman kehomme ja sen reaktioiden huomioimisesta. Yleistyneet haasteet jaksamisessa ja palautumisessa ovat merkki siitä, että syystä tai toisesta kehon viestejä ei kuulla tai huomioida ajoissa. Myös istumisesta johtuvasta pitkästä paikallaanolosta ja ylipäätään kehon vääränlaisesta kuormittumisesta juontuvat jännitykset ja kiputilat vaivaavat monia. Nämä ovat ajankohtaisia ja tärkeitä teemoja myös opiskelijoiden elämässä.
Mieli liikkeelle -hanke tarjoaa kehotietoisuustyöpajoja pilottioppilaitoksilleen toisella asteella ja korkeakouluissa kevään 2023 aikana. Työpajojen keskeinen tavoite on selvittää, kokevatko opiskelijat kehon kuunteluun ja tarkkailuun liittyvät harjoitteet hyödyllisinä. Hyvinvoinnin vahvistaminen kokemuksellisesti omaan kehoon syventymällä on yksi keino tukea opiskelukykyä ja tulevaa työkykyä. Juuri kehoon ja sen tuntemuksiin syventymällä voidaan ymmärtää, minkälaiset tekijät heikentävät ja vahvistavat hyvinvointiamme. Toisaalta kehollisten harjoitteiden kautta voidaan purkaa kuormitusta ja pahoinvointia.
Kokeilu alkoi tammikuussa Sibelius-lukion psykologian kursseilla, jossa pääsimme syventämään kehon ja mielen yhteyttä kehotietoisuusharjoitusten avulla. Mieli liikkeelle -hankkeen asiantuntija Hanna-Mari Peotta ohjasi työpajoja, joissa kehon viestien merkitystä pohdittiin palautumisen, itsensä rauhoittamisen sekä kehon linjauksen ja ryhdin näkökulmasta.
Kehotietoisuutta syvennettiin pysähtymällä itsensä äärelle, kuuntelemalla kehon aistimuksia ja tuntemuksia sekä rauhoittumalla. Harjoitusten tarkoitus oli ohjata opiskelijat tuntemaan kehoaan sisältäpäin. Työpajan harjoitteissa keskityttiin liikkeen tai asennon aistimiseen, tunnusteluun ja kokemiseen. Tavoitteena oli irtaantua suorittamisesta sekä niin sanotusta oikeasta tavasta tehdä harjoitteita ja hakea omaa, luontevaa tapaa olla kehossaan sekä liikuttaa kehoaan. Keskeistä työskentelyssä oli hengityksen lempeä tarkkailu ja hidastaminen.
Opiskelijat kokivat työpajan hyödyllisenä. Keskusteluissa tuli esille, että vireystilan suuret vaihtelut ovat yleisiä opiskeluarjessa. Yhtäältä koettiin liiallista vireyttä, joka vaikeuttaa keskittymistä, rauhoittumista ja rentoutumista. Toisaalta koettiin alivireyttä, joka ilmenee opiskelijoiden kertomuksissa asioiden lykkäämisenä ja aikaansaamattomuutena. Avoimessa palautteessa opiskelijat painottivat rentoutumisen merkitystä opiskelupäivän aikana. Lisäksi tehtiin uusia oivalluksia omasta kehosta ja huomioita siitä, että rentoutuminen ei olekaan aina niin helppoa.