artikkeli

Henna Nyman on viiden näkökulman jamkilainen

Teksti
Petra Thurén
Kuva
Inka Sopanen

Projektipäällikkö Henna Nyman huolehtii työssään siitä, että Jamkin hyvinvointiyksikön hankinnat sujuvat kaikkien pykälien mukaisesti. Projektityössä häntä kiehtovat työpäivien vaihtelevuus sekä uuden kehittäminen yhdessä innostavien työkavereiden kanssa. Hennalla on kokemusta jamkilaisuudesta monessa roolissa, perustutkinto-opiskelijasta asiantuntijaksi.

Henna Nyman Kuntoutusinsituutista

Henna Nyman, projektipäällikkö ja hankintavastaava

Olen paljasjalkainen jyväskyläläinen. Asun Vaajakoskella ja perheeseeni kuuluvat puoliso, kaksi lasta sekä kultainennoutaja Mauno. 

Nuorena veri veti minua ravintola-alalle. Kokiksi valmistumisen jälkeen pääsin töihin salihommin ravintola Kissanviiksiin, missä työskentelin pitkään myös AMK-opintojen ohessa. Restonomiopinnot olivat ensimmäinen kosketukseni Jamkiin – valmistuin 2008.

Työharjoittelujen kautta pääsin laajentamaan kokemustani ja osaamista, ja tein esimerkiksi palveluesimiehen töitä. Pikkuhiljaa työura kaartoi ravintolapalveluista kohti talouspuolta. Jollakin ihmeen kaupalla ja ilman kummoista kokemusta pääsin töihin taloussihteeriksi ravintola-alan työntekijöitä rekrytoivaan yritykseen. Pyöritin taloushallintoa, eli laskin muun muassa palkkoja ja hoidin myyntilaskutusta sekä perintää.

Pitkän työrupeaman ja perheenlisäysten jälkeen tuntui siltä, että oli aika kokeilla jotain uutta. Jamkissa oli vuonna 2017 auki useampi projektisihteerin paikka. Hain ja tulin valituksi tehtävään, ja niin minusta tuli jamkilainen toisen kerran.

Jokainen kilpailutus ja hankinta on erilainen

Talossa työskennellessä sain kollegoilta kipinää opiskella vielä lisää. Hain verkostojohtamisen YAMK-koulutukseen, jonka suoritin töiden ohessa koronavuosien aikana. YAMK-opiskelijana sain kolmannen näkökulman Jamkiin.

Päädyin hankintojen pariin vuonna 2019 hieman vahingossa ja monen sattuman summana. Olin saanut kokemusta aiheesta eräässä hankkeessa, ja jokin niissä kiehtoi. Sitten kun uusia tehtäviä tuli eteen, tartuin haasteisiin suurella kiinnostuksella. 

Tällä hetkellä käytän 40 prosenttia työajastani hyvinvointiyksikön hankintavastaavan tehtäviin. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että tuen, neuvon ja opastan kaikkia asiantuntijoita erilaisissa hankinta- ja kilpailutustarpeissa. Kysymyksiä tulee laidasta laitaan ja ne liittyvät hyvin erikokoisiin hankintoihin. Välillä puhutaan kympeistä, välillä tuhansista euroista. Tehtäväni on varmistaa, että kaikki sujuu oikein ja säännösten mukaisesti. Koska kaikki hankinnat ovat erilaisia, niihin on vaikea opettaa yhtä, yleispätevää nyrkkisääntöä. Sanonkin aina, että kannattaa kääntyä minun tai kollegoideni puoleen kaikissa hankintaan liittyvissä asioissa.

Innovaatioiden ja itsensä kehittämistä

Hankintavastaavan töiden lisäksi työpäiväni täyttyvät Kuntoutusinstituutissa projektipäällikön tehtävistä. Vetämässäni Aire Platform -innovaatiokumppanuushankkeessa kehitämme alustaratkaisua digitaalisen kuntoutuksen tarpeisiin, yhdessä teknologiakumppanin kanssa. Projekti päättyy vuoden 2024 loppuun, jonka jälkeen työkuviot ovatkin vielä osittain avoinna.

Työelämä on nykypäivänä monesti pirstaleista, jopa sillisalaattia. Unelmatilanteessa kehitys olisi toiseen suuntaan, kohti isompia ja selkeämpiä kokonaisuuksia. Samalla kuitenkin tykkään monipuolisista ja vaihtelevista tehtävistä. Hankinnoissa lähes jokainen työpäivä on erilainen ja työn kautta tapaa paljon uusia ihmisiä. 

Jamkissa on hyvä tehdä töitä. Raamit ovat selkeät, mutta niiden sisällä on vapautta ja joustoa mennä juuri siihen itseä kiinnostavaan suuntaan. Jamk on rehti ja vakaa työnantaja, ja olen ylpeästi jamkilainen – nyt jo viidestä eri näkökulmasta!