Suun terveyden substanssiosaamista löytyi Mehiläisestä paljon, mutta koulutuksiin kokeillut toteutustavat eivät tuntuneet toimivan. Mehiläisen verkkoalustalle oli koottu monenlaista koulutusmateriaalia muun muassa Powerpoint -esityksinä, linkkeinä ja videoina, mutta niitä ei koettu tarpeeksi toimiviksi. ”Tässä kohtaa havahduimme siihen, että tarvitsemme ulkopuolista osaamista ja pedagogista ymmärrystä”, Mehiläisen kehityspäällikkö Virpi Onkamo kertoo. Osaamisen kehittämisen kumppaniksi löytyi verkostojen kautta Jamkin ammatillinen opettajakorkeakoulu.
Sujuvalla yhteistyöllä luotiin toimiva ja ammattilaisen arkeen sopiva verkkokoulutus
”Verkkokoulutuksen suunnittelussa parhaaseen lopputulokseen päästään, kun hyödynnetään moniammatillista osaamista. Substanssiosaamisen lisäksi tarvitaan ymmärrystä pedagogiikasta ja digitaalisista ympäristöistä. Myös työn arjen ja osallistujien tarpeiden tunteminen on tärkeää, jotta koulutus on oppijalähtöistä ja kohdentuu oikeisiin asioihin,” toteaa projektin asiantuntijana toiminut yliopettaja Siru Lehto Jamkista.
Mehiläisen verkkokoulutusta rakennettiin kuuden hengen työryhmällä, jossa oli terveydenhuollon ja eri tehtäväalueiden asiantuntijoita Mehiläisestä sekä pedagogiikan ja digitaalisen oppimisympäristön asiantuntijoita Jamkin ammatillisesta opettajakorkeakoulusta.
Koulutus valmistui kahdessa kuukaudessa. Työskentelyä rytmittivät Jamkin asiantuntijoiden fasilitoimat verkkotapaamiset, joissa koulutusta rakennettiin yhdessä. Kun suunnitelma oli valmis, Jamkin asiantuntija rakensi koulutuksen Mehiläisen verkkoalustalle organisaation brändiohjeistuksen mukaisesti. Lopputuloksena saatiin pedagogisesti toimiva ja terveydenhuollon ammattilaisen omaan työhön kytkeytyvä ja sitä kehittävä yhden opintopisteen laajuinen täydennyskoulutus.
"Yhteinen työskentely oli hyvin koordinoitua ja sujuvaa. Oli silmiä avaavaa nähdä, miten valtava ja aluksi epämääräinen tietomöhkäle muotoutui projektin edetessä selkeäksi ja jäsentyneeksi kokonaisuudeksi, josta myös osallistujat ovat antaneet kiitosta", Onkamo toteaa iloisena.
Osaaminen vahvistetaan Jamkin myöntämillä opintopisteillä
Oppilaitoksen kanssa tehtävän yhteistyön ansiosta osallistujat saavat koulutuksesta viralliset opintopisteet, mikä on yksi tapa motivoida henkilökuntaa osallistumaan koulutukseen. Opintopisteet kirjautuvat valtakunnalliseen Opintopolku-palveluun, jonka avulla osallistujat voivat todenta osaamistaan ja saada hyväksilukuja hakiessaan esimerkiksi jatko-opintoihin.
Onnistuneen koulutuksen avulla henkilöstö sai uutta tietoa ja varmuutta arjen työhön
Koulutus on tavoittanut jo yli 800 osallistujaa, joilta saatu palaute on ollut erittäin positiivista. Toteutus on koettu selkeäksi ja hyvin jäsennellyksi, ja oppimateriaalia on pidetty oivalluttavana. Osallistujien mukaan koulutus on ”avannut silmät”, antanut uutta tietoa, uusia työkaluja ja varmuutta arjen työhön – juuri niitä asioita, joita koulutuksella tavoiteltiin.
Koulutuksen vaikutukset näkyvät Mehiläisessä. Terveydenhuollon ammattilaiset ovat kertoneet pystyvänsä ohjaamaan asiakkaita aiempaa laadukkaammin, ja he ovat sitoutuneet uusiin toimintatapoihin sekä saaneet onnistumisen kokemuksia. Myös asiakasohjauksen keskeisissä mittareissa on nähty tasaista positiivista kehitystä sitä mukaa, kun kouluttautuneiden määrä on kasvanut.
”Henkilöstön osaamisen kehittämisessä ei ehkä kunnolla ymmärretä pedagogisen muotoilun merkitystä ja mahdollisuuksia. Uutta tietoa ja osaamista ei voi vain kaataa ihmisten päihin, vaan se vaatii toisenlaisen lähestymistavan. Voin lämpimästi suositella tämänkaltaista yhteistyötä Jamkin ammatillisen opettajakorkeakoulun kanssa ihan kaikille yrityksille toimialasta riippumatta”, Onkamo toteaa tyytyväisenä ja kertoo yhteistyön Jamkin kanssa jatkuvan.