GamePit by Jamk -konsepti käsittää pelitilan lisäksi muun muassa pelialan TKI-toimintaa, peliteknologiaan ja e-urheiluun keskittyvää koulutustoimintaa sekä laajaa palvelumyyntitoimintaa, kuten erilaisia pelialan asiantuntijapalveluja.
”Olemme aivan tietoisesti lähteneet laajentamaan GamePit by Jamk -konseptia pois pelkästä pelitilan pyörittämisestä. GamePit by Jamk on osa Jyväskylän ammattikorkeakoulua ja yhtä lailla näen, että myös meillä on oltava toiminnan painopisteet ammattikorkeakoulun kehittämistehtävien mukaiset. TKI-toiminta on näistä painopisteistä meillä selvästi voimakkainta ja tästä hyvä esimerkki on muun muassa Pelaten duuniin! -projekti,” GamePit by Jamkin vanhempi asiantuntija Tuomas Rauhansalo kertoo.
Credit, coins or loot? Näin kehität liiketoimintaa pelaamisen avulla
GamePit by Jamkin toiminnan eri osa-alueet muodostavat kokonaisuuden, joka tarjoaa Jamkin yritysasiakkaille ja yhteistyökumppaneille ainutlaatuisen toimintaympäristön esimerkiksi oman toiminnan kehittämiseen tai jopa kokonaan uuden liiketoiminnan rakentamiseen.
”Vuoden 2023 alusta toiminut Keski-Suomen e-urheilun osaamiskeskittymä on kehittänyt keskisuomalaisille e-urheilusta ja pelialasta kiinnostuneille, tai näillä aloilla toimiville pk-yrityksille verkostokokonaisuuden, jonka puitteissa luodaan uutta osaamista aloille, järjestetään erilaisia tapahtumia ja kehitetään toimialaa. Verkostossa mukana olevilta pk-yrityksiltä saamme vuorostamme GamePit by Jamkin suuntaan e-urheiluun ja pelaamiseen liittyviä toimeksiantoja, jotka voivat olla tutkimuskokonaisuuksia, erillisprojekteja tai oikeastaan aivan mitä tahansa näihin aloihin liittyvää. Näistä toimeksiannoista syntyy lopulta uusia innovaatioita ja palveluita yhteistyössä GamePit by Jamkin ja pk-yritysten kanssa,” Rauhansalo kuvaa.
Pelaaminen ja liikunta kuuluvat yhteen
Pelaaminen ja erityisesti tavoitteellinen kilpapelaaminen vaativat hyvää kuntoa ja kestävyyttä. Yksi GamePit by Jamkin keskeisistä tavoitteista onkin nuorten liikuttaminen ja aktiivisuuden lisääminen, vaikka edelleen joissain jo kauan sitten vanhentuneissa ajatusmalleissa pelaaminen saatetaan nähdä ennemminkin passivoivana toiminta.
”Pelaaminen on harrastustoimintaa. Kun saamme pelaamisesta kiinnostuneita nuoria koottua yhteen ja pelaamisesta tulee ohjattua toimintaa, voimme pelaamisen lomaan rakentaa myös liikunnallisia oheisharjoitteita, jotka tukevat ja kehittävät pelaamista. Lisäksi erilaisilla pelialustaratkaisuilla voidaan saada aikaan merkittäviäkin liikunnallisia tuloksia. Pelkästään muutaman vuoden takaisen Pokémon GO -pelin luoman innostuksen myötä suomalaiset nuoret liikkuivat yhteensä useita miljoonia kilometrejä, joita ei olisi ilman tätä peliä liikuttu,” GamePit by Jamkin tekninen asiantuntija Elmo Hämäläinen kertoo.