artikkeli

Enemmän digiä elämään

Teksti
Petra Thurén
Kuva
Mikko Suuronen, Agalma Films

Suomalaiset ovat osaavaa digikansaa, mutta varsinkin vanhemmissa ikäryhmissä taitotasoissa on isoja eroja. Harvaan asutuilla alueilla moni palvelu karkaa saavuttamattomiin, jos niitä ei pysty hoitamaan tietokoneella tai mobiililaitteilla. Matalan kynnyksen digitaitovalmennukselle on kysyntää. 

Kaksi ikäihmistä keskittyvät käyttämään älypuhelimia, taustalla kouluttajia..

Iloinen puheenporina ja hienoinen jännitys tulee vastaan ravintola Viilun ovella syyskuisena aamuna. Tupa on jo aamuyhdeksältä aivan täynnä.

“Tulin oppimaan uutta. Lähetän viestejä esimerkiksi WhatsAppilla ja sähköpostilla. Nyt haluaisin oppia myös hoitamaan pankkiasioita älypuhelimella”, kertoo jyväskyläläinen Pirjo Ritvanen.

Myös Markku Taipale kertoo käyttävänsä mobiililaitteita perusasioissa. Hän toivoo saavansa vinkkejä laitteiden tekniseen puoleen.

“Kun laite ilmoittaa, että jotakin pitäisi päivittää - koska sen saa tehdä ja miten? Näitä ei ymmärrä moni vanha, eikä varmasti nuorempikaan käyttäjä!”

Alkamassa on Eläkeliiton Keski-Suomen piirin järjestämä Enemmän digiä elämään -valmennus. Kouluttajina ovat verkkopedagogiikan suunnittelija Tuukka Kivioja ja projektipäällikkö Susanna Nurmeksela Jyväskylän ammattikorkeakoulusta. Usealla paikkakunnalla syksyn 2024 aikana toteutettavan valmennusten sarjan mahdollistaa Osuuskauppa Keskimaan Ilo auttaa -lahjoitus.

Kiviojalla ja Nurmekselalla on taustalla paljon kokemusta iäkkäiden ihmisten digitaidoista ja valmentamisesta. Vuosien aikana maakunta on tullut laidasta laitaan tutuksi Maaseuturahaston tukemien TKI-hankkeiden myötä.   

Tuukka Kivioja valmentamassa digitaitoja

Jamkin Tuukka Kivioja valmentamassa digitaitoja ravintola Viilussa.

Jokainen tarvitsee perustaitoja  

Digiä elämään! -valmennuksissa lähdetään liikkeelle aivan perusasioista. Osallistujat saavat tarvittaessa kädestä pitäen opastusta omien laitteidensa asetuksiin, peruskäyttöön ja tietoturvaan liittyen. Mukana on myös joukko jo aiemmin koulutusta saaneita vertaisoppaita, “digineuvojia”.  Matalan kynnyksen koulutuksissa myös vieruskaverit auttavat toinen toistaan.

“Taitotasoissa on todella isoja eroja. On paljon ihmisiä, jotka eivät ole ikinä käyneet internetissä, eikä heillä ole mitään laitetta tai verkkopankkitunnuksia. Kun sitten palvelut ovat karanneet kotikylältä kaupunkeihin ja asiat pitäisi hoitaa verkkopalveluissa ja sovelluksissa, apua tarvitaan”, Kivioja ja Nurmeksela kuvaavat.
Ajankohtaiset aiheet puhuttavat aina koulutuksissa.

“Tällä hetkellä esimerkiksi huijausviesteihin ja niiden tunnistamiseen liittyen tulee todella paljon kysymyksiä. Moni on törmännyt niihin. Myös tekoäly askarruttaa.”

Ritvanen ja Taipale rohkaisevat kaikkia aiheesta kiinnostuneita mukaan vastaaviin valmennuksiin ja muutenkin tutustumaan rohkeasti älylaitteisiin.
“Kun perusasiat ovat hallussa, saa siitä lisää itsevarmuutta ja rohkeutta kokeilla lisää. Ehdottomasti suosittelemme!” 

28.11.2024