Digimarkkinointi on ala, jolla tilanne korostuu. Digimarkkinointi elää voimakkaasti kiinni ajassa ja ollakseen rautainen ammattilainen, tulee olla jatkuvasti perillä alan viimeisimmistä trendeistä ja kehityssuunnista. Tämän vuoksi digimarkkinoinnin käytäntöjä on äärimmäisen vaikea viedä osaksi opetussuunnitelmia. Lukkoon lyöty opetussuunnitelma on todennäköisesti digimarkkinoinnin käytäntöjen osalta jo osittain vanhentunut siinä vaiheessa, kun opiskelijat alkavat sovitella syksyllä ensimmäistä kertaa haalareita päällensä.
”Digimarkkinointi vaatii jatkuvaa oppimista. Ei oikeastaan ole sellaista tilannetta, että yrityksissä tai meillä koulumaailmassa voisimme pysähtyä ja päättää, että näillä toimintamalleilla menemme seuraavat vuodet, sillä jatkuvasti syntyy uusia teknologioita ja sovelluksia, joita digimarkkinoinnissa voidaan hyödyntää”, Jamkin hallinnoiman FUDIX-projektin asiantuntija Heidi Neuvonen kertoo.
Euroopan sosiaalirahaston rahoittamassa FUDIX – Future Digiexperts -projektissa on kehitetty yhdessä digimarkkinointia hyödyntävien yritysten kanssa oppimisympäristö, jolla pyritään helpottamaan opiskelijoiden siirtymistä työelämään. Oppimisympäristö tarjoaa tukea opiskelijoiden markkinointitaitojen kehittymiseen ja avaa suoran verkostoitumisväylän keskisuomalaisten, digimarkkinointia hyödyntävien yritysten suuntaan.
Digitaalinen oppimisympäristö opiskelijoiden avuksi
Suomen Digimarkkinointi Oy on jyväskyläläinen digimarkkinoinnin suunnannäyttäjä, joka aktiivisesti rekrytoi uusia alan osaajia suoraan koulun penkiltä. Yritys on ollut mukana FUDIX-projektissa ja oppimisympäristön rakentamisessa alusta alkaen.
”Meille on digimarkkinoinnin organisaationa luonnollisesti tärkeää, että alan opetus vastaa mahdollisimman hyvin alan kulloisenkin hetken tarpeita. Olemme halunneet tuoda oppimisympäristöön sellaista tietoa ja näkemystä, minkä katsomme valmistavan opiskelijoita parhaiten digimarkkinoinnin ammattilaisiksi. Oppimisympäristö auttaa opiskelijoita hahmottamaan, millaista digimarkkinointi käytännössä on, ja mitkä osa-alueet häntä erityisesti kiinnostavat. Pelkästään jo tämä auttaa vuorostaan myös meitä, kun rekrytoimme uusia alan osaajia”, CRO Niko Lahtinen Suomen Digimarkkinointi Oy:ltä toteaa.