artikkeli

Chatbotit toimivat virtuaalisina asiakaspalvelijoina

Jamkin Kuntoutusinstituutin AIRE-projektissa kehitetään chatbotteja kuntoutuksen toimintaympäristöön. Joko sinä olet törmännyt erilaisiin virtuaaliavustajiin verkkopalveluissa vieraillessasi? Nämä virtuaaliset apulaiset – chatbotit tai botit – ponnahtavat näytölle kysymään sivustolla vierailijalta ”Miten voin auttaa?”. Joskus botit vain kiltisti odottelevat kävijöiden kysymyksiä verkkopalvelunäkymän alareunassa. Silloin bottia klikkaamalla saa näkyviin keskustelukentät, joihin voi kirjoittaa botille jonkin mieltä askarruttavan kysymyksen. 

Erilaisten verkkokauppojen ja kuntapalveluiden lisäksi botit palvelevat nykyisin myös sosiaali- ja terveydenhuollon puolella. Botit antavat neuvoja ja ohjaavat edelleen joko ihmisasiantuntijan puheille tai tarvittavan tiedon äärelle.

Täältä löydät esimerkkejä soteboteista:

Jos et vielä ole testannut bottien kykyjä, niin kokeilepa!

Bottien tavoitteena on olla aina saavutettavissa ja tavoitettavissa silloin kun neuvoa tarvitaan. Se ei lomaile pyhinä, eikä nuku öisin. Botin vastatessa väsymättä monenlaisiin rutiinikysymyksiin, se jättää ihmisille enemmän aikaa ihmisosaamista ja -asiantuntijuutta vaativien tehtävien hoitamiseen.

Toistaiseksi botit auttavat meitä parhaiten kysymyksissä, jotka voidaan esittää lyhyesti ja selkeästi. Botit oppivat koko ajan uutta ja kehittyvät paremmiksi vastaajiksi, sillä niillä on kouluttajina ihmisiä, joita kutsutaan bottikuiskaajiksi. Bottien taustalla on tekoälyä ja oppiva kone, joka kykenee tallentamaan, yhdistelemään, käsittelemään ja hyödyntämään hallussaan olevaa tietoa. Toimivat bottikeskustelut ovatkin upeaa ihmisen ja koneen välistä yhteistyötä!  

Me kehitämme Jyväskylän ammattikorkeakoulun Kuntoutusinstituutissa AIRE-bottia, jonka tarkoitus on myöhemmin palvella kuntoutusalan toimijoita ja heidän asiakkaitaan. AIRE-botti voi esimerkiksi neuvoa ja antaa kuntoutukseen liittyviä ohjeita, ja siten vapauttaa ammattilaisten työaikaa tärkeisiin työtehtäviin kuntoutuksen parissa, mutta se voi myös samalla tukea kuntoutujan omaa aktiivista roolia kuntoutusprosessien aikana kellonajanasta riippumatta. 

Jos olet kuntoutusalan toimija ja sinua kiinnostaa kuntoutusalalle räätälöidyn botin kehittäminen, niin kutsumme sinun lämpimästi mukaan yhteistyöhön - ota yhteyttä

---------------------

AIRE-projektin aihepiirin ja sisältöjen seuraaminen onnistuu somessa #AIREhanke. Lisää tietoa koko projektista ja tekemisestämme löytyy jamk.fi/aire -kotisivuillamme. 

Kirsi Heiskanen

Asiantuntija, Specialist
Kuntoutusinstituutti, Institute of Rehabilitation
Hyvinvointi, School of Health and Social Studies
+358405942880