asiakastarina

C2 SmartLight Oy - Onnistuneita kehittämisprojekteja yhteistyössä opiskelijoiden kanssa

Teksti
Hanna-Riikka Kantelinen

Älykkäitä valaistuksen ohjausratkaisuja tarjoava C2 SmartLight Oy oli lukuvuonna 2023-2024 toimeksiantajana Jamk Future Factoryn työelämäprojektiopintojaksolla jopa kolmen eri toimeksiannon tiimoilta. Tuloksena oli kolme erilaista projektia kolmen eri opiskelijaryhmän toimesta.

Kuvassa katuvaloilla valaistu tie iltahämärässä

C2 SmartLight on kaksikymmentävuotias suomalainen teknologiayritys, joka tarjoaa älykkäitä valaistuksen ohjausratkaisuja kaduille, liikunta-alueille, pihoihin ja puistoihin. C2 SmartLightin innovaatioista hyötyy jo kaksi kolmasosaa suomalaisista! 

Kolme toimeksiantoa – kolme ryhmää

Jokainen C2 SmartLightin toimeksiannoista liittyi organisaation omiin laajempiin kehittämisprojekteihin. Opiskelijaprojektien onnistumisen takaamiseksi C2 SmartLight perusti kahden hengen toimeksiantajaiskuryhmän , johon kuuluivat yrityksen Strategiajohtaja Petri Laitinen ja Luova johtaja Sini Kemiläinen. Tämä kaksikko oli aktiivisesti mukana projektien edistämisessä ja opiskelijoiden ohjaamisessa ja keskeisessä roolissa seurantatapaamisissa, joissa he antoivat palautetta ja suuntaviivoja opiskelijoiden työlle. Tarvittaessa he osallistivat kehittämiseen muuta toimeksiantajatahon henkilöstöä.

Ensimmäinen projekti käynnistyi syksyllä 2023 ja keskittyi värikoodin muuntimen kehittämiseen. Projektiryhmä kartutti osaamistaan ohjelmoinnin ja valaistuksenohjauksen parissa, luoden samalla kontakteja tulevaisuuden työelämää varten.

Toinen syksyn 2023 projekteista keskittyi pumppaamoiden valvontaratkaisun käyttöoppaan kehittämiseen, joka opastaa asiakkaita valvontajärjestelmän käytössä. Projektin aikana opiskelijat tutustuivat vesihuoltolaitoksen automaatioteknisiin ratkaisuihin, saaden samalla käytännön kokemusta vesihuollon automaatiosta.

Kolmas projekti, joka käynnistyi keväällä 2024, keskittyi selainpohjaisen oppimisympäristön demon kehittämiseen. Opiskelijaryhmän tavoitteena oli kartoittaa toimeksiantajan puolesta oppimisalustoja ja niiden ominaisuuksia toimeksiantajan tarvemäärityksen mukaan ja luoda yhdelle valitulle oppimisympäristölle demo.  "Viimeisin projekti eteni mielestäni hallinnallisesti parhaiten, koska tunsimme prosessin jo entuudestaan. Esimerkiksi projektitapaamiset toimivat erittäin hyvin," Kemiläinen kertoo. 

Ajankäyttö ja tehokas toimintamalli

"Toimeksiantajana oloon olemme käyttäneet useamman työtunnin, mutta se on ollut meidän valintamme," Kemiläinen selittää ja jatkaa: ” Toimeksiantajana olon olisi varmasti voinut tehdä kevyemminkin, mutta me olemme kokeneet, että työajan käyttäminen opiskelijoiden ohjaukseen on ollut panostuksen arvoista.”

Seurantatapaamiset olivat yleensä järjestetty niin, että opiskelijat valmistelivat oman tapaamisensa ja toimeksiantaja liittyi mukaan linjoille samaan Teams-palaveriin. "Vaikka tarkoituksemme ei ole olla turhan byrokraattisia, niin mielestämme on hyödyllistä kaikille osapuolille, että tapaamisilla on aina agenda ja tapaamisen jälkeen jaetaan kokouspöytäkirja jossa seuraavat askeleet on kirjattu ylös. Palaverikäytänteet ovat tärkeitä oppeja myös opiskelijoille tulevaa silmällä pitäen," Kemiläinen korostaa. Tämä systemaattinen lähestymistapa varmisti, että projektit etenivät sujuvasti ja tavoitteet saavutettiin.

Positiivinen kokemus ja arvokas yhteistyö

Opiskelijoille Työelämäprojekti-opintojakso on keino näyttää omaa osaamistaan ja soveltaa oman ammattialansa osaamista. 

"Projektiopinnot ovat opiskelijoille hyvä mahdollisuus vetää projekteja, joissa on konkreettinen tilaaja. Näkisin, että tällaiset projektit ovat erittäin hyvä kokemus työelämään siirtymistä silmällä pitäen," Kemiläinen korostaa. Hän suosittelee opiskelijayhteistyötä muillekin yrityksille ja painottaa, että toimeksiannon ei tarvitse olla liian pureskeltu. "Tärkeintä on, että toimeksiantaja pystyy kuvaamaan haastetta, sillä ratkaisu voi olla sellainen, jota ei osaa vielä kuvitella. Opiskelijat voivat tuoda ihan uutta ajatusta pöytään, ja lopputulos voikin olla erittäin silmiä avaava”, Kemiläinen toteaa.

Uusia ideoita muhii jo C2 SmartLightin suunnalla. Ajatuksena on, että seuraava toimeksianto tuleekin vaihteeksi InnoFlash opintojaksolle. ”Koen että opiskelijayhteistyö on tuonut meille lisäarvoa, joten silloin on myös arvokasta jatkaa yhteistyötä”, Kemiläinen kertoo.