SamPo:ssa on pidetty säännöllisesti työpajoja projektitoimijoiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa. Se innosti Jypaon projektitoimijoita järjestämään työpajan omalle ohjaus- ja opetushenkilöstölle projektissa kehitettyjen toimintamallien juurruttamiseen liittyen. Toiminta tarvitsee juuria, jotta se pysyisi pystyssä.
Opo-Paulan ajatuksesta se lähti. Opiskelijalla olisi hyvä olla joku kartta minkä avulla suunnistaa opinnoissaan eteenpäin, niin myös meillä opiskelijoita ohjaavilla. Jotain, mikä tukisi opiskelijan osallisuutta omiin opintoihinsa- auttaisi seuraamaan ja pysähtymään oppimisen äärelle. Kartassa on teitä, ja siitä ajatuksesta lähti työpajapäivän teema: On the road- viiden pysähdyksen taktiikalla kohti osallisuuden tukemista.
Osallistujat tulivat kyytiin eri odotuksin ja matkalaukkuihin oli kertynyt enemmän ja vähemmän kokemusta osallisuuden tukemisesta. Parasta kuitenkin oli, että lähdimme yhdessä matkaan.
Aluksi tarkistettiin koordinaatit, missä nyt ollaan ja mitä ajattelemme osallisuudesta. Jos aamun unisuutta olikin vielä ilmassa, se heräteltiin inkiväärishoteilla. Projektitoimijat esittelivät kehittelemäänsä osallistavan ohjauskeskustelun mallia, jossa on avattu sitä, miten osallisuutta voidaan tukea eri nivelvaiheissa käydyissä ohjauskeskusteluissa. Olemme oppineet esimerkiksi sen, että on tärkeää valmistella opiskelijaa ohjauskeskusteluun.
Kahvipaussin jälkeen startattiin oikein kunnolla ja mietitimme yhdessä osallisuutta opiskelun eri nivelvaiheissa. Kuvasimme sitä, miten opiskelijan osallisuus meillä tällä hetkellä näkyy ja miten haluaisimme sen näkyvän. Me projektitoimijat olimme pyöritelleet aihetta jo yli vuoden ajan. Puheissamme ovat vilisseet sanat osallisuus, moniammatillisuus, verkostot, kartoitus, pilotit ja nivelvaiheet. Nyt oli aika käsitellä teemoja yhdessä.
Keskusteluissa nousi esiin se, että meillä on rakennettu toimintamalleja, jotka antavat mahdollisuuden toteuttaa opiskelijan äänen kuulumista, omiin opintoihin ”sisälle pääsyä”. Mielestämme on tärkeää, että opiskelijoilla on tietoa omien opintojensa tilanteesta, osaamisestaan ja kehittämisen kohteistaan. Meillä on toimintatapoja, joiden avulla opiskelija saa tietoa, voi kertoa mielipiteitään, suunnittelee opintojaan ja tekee päätöksiä yhdessä opettajien ja ohjaajien kanssa.
Matkan jatkuessa saimme matkaoppaaksi Seija Eskolan, joka johdatteli meitä kaikkia olemaan tukena ja apuna opiskelijan vastuullisuuden ja osallisuuden kasvussa- siinäkin asiassa opiskelijat ovat eri vaiheissa. Vastuun kantamista voi harjoitella lisäämällä painoa vähän kerrassaan vastuureppuun
Reitin maisemakuvissa kuvattiin tarinoita osallistavasta ohjauksesta, kun esimerkkitapausten avulla harjoittelimme osallistavaa ohjauskeskustelua. Keskustelijat saivat hyviä vinkkejä toisiltaan ja pääsimme vielä Maarit Sorjosen kanssa keskustelemaan monikulttuurisuuden vaikutuksesta ohjaustyöhömme. Maaritin kanssa haluammekin jatkaa keskustelua tästä meille tärkeästä teemasta.
Retkipäivän lopuksi kyseltiin, että onko vielä pitkä matka, milloin ollaan perillä? Matkahan jatkuu ja syksyllä tehdään uusi retki.