Oppilaitosten kannattaa pohtia, milloin on hyvä rakentaa syvempää yhteistyötä kumppanuusverkoston muodossa ja milloin riittää kevyempi yhteistyö esim. tiedon vaihto.
Kehittämispäällikkö Kaija Ray VATESista avasi työllistymiseen liittyviä alueellisia ja valtakunnallisia linjauksia. Hän haastoi työpajan osallistujia huomioimaan myös oman oppilaitoksen yhteistyöalueet, kun suunnitellaan opiskelijan kanssa hänen työllistymistään. Kaija korosti, että on hyvä miettiä, miten oppilaitosten rooli muuttuu ja tai minkä pitäisi muuttua osana alueellista työllisyydenhoitoa. Milloin oppilaitoksen on hyvä rakentaa syvempää yhteistyötä kumppanuusverkoston muodossa ja milloin riittää ”kevyempi” yhteistyö esim. tiedon vaihto. Verkostoyhteistyöhön haastaa mm. oppivelvollisuuden laajentaminen ja TUVA sekä työllisyyspalveluiden ja soteuudistuksen myötä. Tärkeää on pohtia, miten palvelujärjestelmä tukee erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden tai vammaisten työllistymistä. Konkretisoituuko työllisyyttä tukevan palvelujärjestelmän selkeytyminen myös vaativan erityisen tuen kannalta.
Etuudet ovat tärkeitä opiskelun mahdollistajia ja kulkevatko etuudet palvelujärjestelmän kanssa rinnakkain. Tarpeen olisi kehittää uudenlainen ja joustava etuus, joka voisi tukea nuorta sekä opintojen aikana, kuntoutusjaksoilla, sairaalajaksoilla ja työllistymisjaksoille.
Työpaikalla oppimisen perustana on sopivin paikka opiskelijan osaamiselle
Simo Liikanen, Ammattiopisto Spesian oppimisympäristökoordinaattori kertoi erityistä tukea tarvitsevan opiskelijan työpaikalla oppimisen ja työllistymisen käytännöistä. Oppilaitosten omien, sisäisten oppimisympäristöjen rakentaminen ja hyödyntäminen ovat toimivia käytänteitä ensimmäiselle työelämäjaksolle. Useammasta työelämäjaksosta tulee myös rakentaa etenevän, nousujohteisen työllistymiseen tähtäävän prosessin, joka vahvistaa opiskelijan pärjäämistä työelämässä. Tällöin opiskelija käynnistää työelämäjaksonsa omassa oppilaitoksessa ja siirtyy vaiheittaan yhteistyöyrityksiin opiskelemaan. Näin myös opiskelija voi edetä helpoimmista tehtävistä vaativimpiin ja turvallisemmista oppimisympäristöistä yleisempiin. Simo kertoi myös, että opiskelijoiden ryhmämuotoinen opiskelu työelämäjaksoilla on mahdollistunut suurempien työnantajien kanssa. Tällöin oppilaitoksen ohjaaja koko ajan mukana työpaikalla ja hänellä on tiivis yhteystyö yrityksen johdon kanssa. Spesiassa on kehitetty myös työvalmentajamalli opiskelun tueksi.
Asiantuntijapuheenvuorojen jälkeen pienryhmissä yhdessä pohdittiin ja kehitettiin erityistä tukea tarvitsevan opiskelijan työpaikalla oppimisen ja työllistymisen haasteita, hyviä käytäntöjä sekä ideoitiin uusia toimintamalleja. Työpajaan osallistuneen kommentti: ”Minusta vaikutti, että palaset tällä työpaikalla oppimisen ja työllistymisen kentällä tuntuvat olevan paljon paremmin kohdillaan kuin esim. puolenkymmentä vuotta sitten. Puhuttiin oikeista asioista, eikä mikään tuntunut kenellekään erityisen vieraalta kuten muutama vuosi aiemmin!”
Ole yhteydessä yhteistyöoppilaitoksesi SamPo-projektin toimijoihin, kun haluat kehittää työpaikalla oppimista ja opiskelijan työllistymistä ja näin rakentaa hänelle saumatonta opintopolkua.
Teksti ja valokuvat: Merja Kurunsaari