Ennustus insinööriurasta
”Teistä kaikista tulee insinöörejä”, Annin fysiikan opettaja julisti luokassa. Muisto naurattaa Annia, sillä hän itse päätyi insinööripolulle, vaikka opettajan ennustus ei heti toteutunutkaan.
Anni suoritti lukio-opintonsa 3,5 vuodessa, minkä vuoksi hän ei halunnut hakea tammikuun yhteishaussa jatko-opintoihin, vaikka se olisikin ollut mahdollista. Sen sijaan Anni meni töihin kokeilemaan, millaista häntä kiinnostanut opetusalan työ käytännössä olisi.
”Työskentelin puoli vuotta erityislasten koulussa. Työ oli kiinnostavaa, mutta pian huomasin, että se ei kuitenkaan tuntunut ihan omalta”, Anni kertoo. ”Sitten muistin fysiikan opettajani sanat, ja päätin lähteä kokeilemaan insinööripolkua.”
Seuraavassa haussa Anni tutustui insinööriopintoihin, ja hakukohteiden kärkeen nousivat energia- ja ympäristötekniikan sekä rakennus- ja yhdyskuntatekniikan insinööriopinnot. Annin iloksi opiskelupaikka löytyi rakennus- ja yhdyskuntatekniikan insinööriopinnoista Jamkista. Opintojen aloitus sai kuitenkin hetken odottaa, sillä Anni halusi suorittaa vapaaehtoisen asepalveluksen.
Asepalveluksen jälkeen Huittisista kotoisin oleva Anni muutti opintojen perässä Jyväskylään, jossa opiskelijaelämä on sujunut mukavasti. ”Olen tykännyt asua Jyväskylässä, tämä on sopivan kokoinen paikka asua, kun kaikki on lähellä. Opinnoista on saanut myös aivan huippukavereita”, Anni tiivistää.
Käytännönläheistä oppimista
Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan opinnoissa Anni on pitänyt erityisesti käytännönläheisyydestä. Vaikka opintoihin kuuluu jonkin verran luentoja, opiskeluun kuuluu myös paljon tekemistä ja tehtäviä vuorovaikutuksessa muiden kanssa. Annin mukaan parasta ovat olleet aiheestaan innostuneet opettajat, jotka saavat myös opiskelijat kiinnostumaan aiheesta.
Opintojen aikana Anni on myös päässyt kartuttamaan työkokemusta ensin harjoittelun ja myöhemmin kesätöiden ohella.
”Olin kaksi kesää ja yhden joululomankin töissä Tampereella työmaalla, jossa rakennettiin kerros- ja rivitaloja. Ensimmäisenä kesänä tein rakennustyömaalla töitä, mutta seuraavana vuonna olin työnjohtajana”, Anni kertoo ja kiittelee opettajia, jotka kannustivat ensimmäiseksi harjoitteluksi töitä työmaalla. ”Sieltä sai hyvin käytännön kokemusta rakentamisesta, mistä on hyötyä rakennusprojektien johtamisessa.”
Työharjoittelun ja kesätöiden myötä Anni pääsi seuraamaan rakennusprojektia melkein alusta asti lähes sen valmistumiseen saakka. ”Siinä näki koko kaaren, mitä rakentamiseen kuuluu.” Työelämäkokemuksen myötä Anni kertoo myös saaneensa opintoihinsa erilaista tarttumapintaa, kun opittuja asioita on pystynyt kytkemään käytännön työelämään.
Monipuoliset työnäkymät
Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan AMK-opinnoissa voi valita suuntautumiseksi joko tuotannon tai suunnittelun, mutta Anni päätti suorittaa molemmat suuntautumisopinnot. ”Saa enemmän vaihtoehtoja työllistymiseen, jos suorittaa molemmat opinnot”, Anni perustelee.
”Suunnittelijana saa pätevyyden suunnitella suurempiakin rakennuksia, ja tuotannon puolelta saa myös erilaista perspektiiviä,” Anni kertoo ja muistuttaa, että tutkinto mahdollistaa työllistymisen myös vaikkapa kunnossapidon tai isännöinnin pariin. ”Tällä tutkinnolla voi työllistyä aika monipuolisesti.”
Insinööriopintoja harkitsevia Anni haluaa kannustaa alan opintojen pariin. Matematiikan ja fysiikan opinnot voivat jännittää monia, mutta siihen ei ole Annin mukaan mitään syytä: ”Täällä pärjää ammattikoulun tai lukion lyhyellä matikalla ihan hyvin, kyllä kaikki selviää.” Vaikka rakentamisen ammattikoulun käyneillä on opintoihin hyvä pohja, Annin mukaan myös lukiopohjalla pärjää opinnoissa aivan varmasti.