opiskelijatarina

Ainutlaatuinen konsepti. Jämsän lukiolaisten kokemuksia Keski-Suomen korkeakouluviikolta

Teksti
Tytti Pintilä
Kuva
Tytti Pintilä

Keski-Suomen korkeakouluviikolla lukiolaiset opiskelevat yhden valitsemansa opintojakson Jyväskylän ammattikorkeakoulun, Jyväskylän yliopiston ja Humanistisen ammattikorkeakoulun opintotarjonnasta. Viikon aikana voi kokeilla korkeakouluopiskelua käytännössä ja tutustua kiinnostavaan alaan. Korkeakouluviikkoon osallistuu yhteensä kaikkiaan noin 1500 opiskelijaa.

Vierailimme Jämsän lukiolla haastattelemassa neljää lukion kolmannen vuoden opiskelijaa sekä heidän opinto-ohjaajaansa ja rehtoria heidän kokemuksistaan korkeakouluviikosta. 

Neljä lukiolaista nojailee kaiteeseen ja katsoo suoraan kameraan

Jämsän lukiolaiset (kuvassa vasemmalta) Silja Tuhkanen, Inka Kokkonen, Jenniina Saarinen ja Alisa Ahonen suorittivat korkeakouluviikon opintoja keväällä 2024. He olivat valinneet Jyväskylän yliopiston ja Jyväskylän ammattikorkeakoulun opintotarjonnasta Ihmismielen salat, Lääkehoidon perusteet, sekä Ihmiskauppa ilmiönä ja sen tunnistaminen -opintojaksot.

Miksi valitsitte juuri nämä opintojaksot? 

”Ennen kaikkea aiheen kiinnostavuuden vuoksi”, lukiolaiset painottavat. He halusivat juuri näihin opintoihin mukaan, mikä tarkoitti sitä, että ilmoittautumisessa piti olla nopea. Halutuimmat opintojaksot täyttyivät heti. 

Lukiolaisten mukaan korkeakouluviikon laaja ja monipuolinen opintotarjonta yllätti positiivisesti. Joustavuus ja omatahtinen opiskelu olivat mukavaa vaihtelua lukio-opintoihin. Erityisen hyvää oli se, että sai keskittyä täysin yhteen asiaan ja pohtia asioita rauhassa. Lukiossa kun oppitunnit seuraavat toisiaan ja aiheista siirrytään nopeasti toiseen. 

Oliko korkeakouluopintojen toteutuksissa paljon eroja? 

”Oli todellakin!” lukiolaiset vastaavat kuin yhdestä suusta. Alisa ja Inka kertovat lukeneensa omaan yhden opintoviikon jaksoonsa oppimateriaalina olleita opinnäytetöitä ja kirjoittaneensa niistä päivittäin pitkiä referaatteja ja esseitä. ”Materiaalien ja tehtävien samankaltaisuus alkoi puuduttaa”, Alisa ja Inka muistelevat. ”Olisimme kaivanneet ehkä hiukan monipuolisempaa käsittelytapaa mielenkiintoisesta aiheesta.” 

Sen sijaan toisella opintojaksolla opiskellut Jenniina totesi tehneensä kaikki koko viikolle annetut tehtävät päivässä. ”Olisin kaivannut ehkä enemmän sisältöä omalle opintojaksolleni”, Jenniina pohtii. 

Jämsä on ollut mukana korkeakouluviikolla jo useita vuosia ja samalla korkeakouluviikkoa on kehitetty vahvasti. ”Muun muassa eri oppiaineiden kuormittavuutta on saatu tasattua varsin kohtuulliseksi. On toisaalta myös totta, että eri aloilla opiskellaan hyvin eri tavoin. On hyvä, että opiskelijat saavat tästäkin jo kokemusta”, opinto-ohjaaja Helena Myllymäki muistuttaa.

Vastaako korkeakouluviikko korkeakoulutasoista opiskelua?

Opiskelijat esittelivät esimerkkinä tehdyistä tehtävistä ihmiskauppa-aiheesta kirjoittamiaan esseitä, joista konkreettisesti näki, että opintojaksolla on vaadittu korkeakoulutasoista osaamista varsin raskaastakin aiheesta. Korkeakouluviikon opinnot tarjoavat siis sopivan sukelluksen jatko-opintoihin. Laajasta tarjonnasta löytyy opintoja varmasti jokaiselle, joko ennestään kiinnostavasta alasta tai aivan uudesta.

”Opinnoissa vierailleet alalta valmistuneet asiantuntijat kertoivat mielenkiintoisesti niistä mahdollisuuksista, joita esimerkiksi psykologia tarjoaa”, Silja kiittelee. Tämä avasi näkemään opintojen tarjoamia väyliä paljon laajemmin. 

Vain yhdessä opintojaksossa oli ollut päivittäin yhteisiä verkkokokoontumisia. Opiskelijat kuitenkin totesivat, että pitivät enemmän itsenäisestä työstä eivätkä kaivanneet yhteisiä ryhmätöitä tai verkkotapaamisia. 

Miten kehittäisitte korkeakouluviikkoa?

Opintojaksojen työläyttä pitäisi edelleen tasata. Olisi hyvä, että jokaiselle päivälle olisi tehtäviä sopivassa mittakaavassa. Lisäksi lukiolaiset jäivät kaipaamaan viimeiselle päivälle pientä markkinointiosuutta – jos kiinnostuit näistä opinnoista, missä voit opiskella alaa lisää ja miten opiskelemaan pääsee. Myös opinto-ohjaaja toivoisi tätä jokaiselle opintojaksolle. 

Sekä opinto-ohjaaja Helena Myllymäki että johtava rehtori Juha Damskägg kiittelevät Keski-Suomen korkeakouluviikkoa ainutlaatuiseksi konseptiksi. ”Ihan kaikkialla Suomessa yhteistyö korkeakoulujen kanssa ei ole yhtä sujuvaa. On hyvä, että meillä tätä konseptia on kehitetty jo viitisen vuotta. On tärkeää mahdollistaa jatko-opintoihin tutustuminen lukioaikana”, rehtori painottaa. 

Uutena avauksena InnoFlash

Jämsän korkeakouluyhteistyö laajeni syksyllä 2024 myös Jamkin InnoFlash-opintoihin, joissa viikon aikana toisen asteen opiskelijat ratkovat aitoja työelämähaasteita ammattikorkeakoulun ohjauksessa. Jenniina ja Silja olivat mukana myös tässä toteutuksessa yhdessä ammattikoululaisten ryhmän kanssa ja kannustavat myös muita osallistumaan tähän jälleen hieman toisenlaisen opiskeluviikkoon.
 

Keski-Suomen korkeakouluviikko

Korkeakouluviikolla lukiolaiset voivat suorittaa opintoja Jyväskylän yliopiston, Jyväskylän ammattikorkeakoulun tai Humanistisen ammattikorkeakoulun opintotarjonnasta.

Uutinen

InnoFlash-viikko piloitoitiin Gradiassa

Gradiassa järjestettiin 30.9.-4.10.2024 InnoFlash-viikko, jossa ammattiin opiskelevat pääsivät suorittamaan Jyväskylän ammattikorkeakoulun opintoja. Viikko kokosi yhteen eri alojen opiskelijoita, jotka ratkoivat paikallisten toimijoiden toimeksiantoja ideoinnin ja konseptoinnin avulla.