Julkaisuja
Valmennuksesta ja siihen liittyvästä käytäntötutkimuksesta julkaistuja artikkeleita ja blogikirjoituksia.
Yhteisöllisyydestä pedagogista hyvinvointia oppilaitoksiin?
Vanhanen-Nuutinen, L., Laitinen-Väänänen, S., Michelsson, R. & Laitinen H. (2024) Yhteisöllisyydestä pedagogista hyvinvointia oppilaitoksiin? Kaksi casea pedagogisen hyvinvoinnin valmennuspiloteista. Ammattikasvatuksen aikakauskirja 25(1), 68–77.
Lue artikkeli (Ammattikasvatuksen aikakauskirja 25(1)
Opas pedagogiseen hyvinvointiin
Kotila, H., Louhelainen, H., Golnick, T., Aho, T. & Laitinen-Väänänen, S. (2023) Korkeakoulut Suomen parhaiksi työpaikoiksi. L. Vanhanen-Nuutinen & P. Aura (toim.) Opas pedagogisen hyvinvointiin. Haaga-Helia julkaisut 3/2023, 7–11.
Kohti parempaa hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä verkkoympäristössä
Digitaalinen teknologia on tullut jäädäkseen opetusalalle. Digitaalinen murros on tuonut uudenlaisia teknologioita, jotka ravistelevat koulutuskenttää kaikilla rintamilla. Toisaalta teknologia tarjoilee uudenlaisia joustavia toimintaympäristöjä oppilaitosten ekosysteemeille. Kun perinteiset kohtaamisen siirtyvät osin luokkahuoneista, taukopaikoista ja toimistoissa verkkoon, kuinka varmistetaan ja huolehditaan oppilaitoksen yhteisöllisyydestä ja hyvinvoinnista?
Vuorovaikutus verkossa - hyvinvointia oppilaitokseen -pelkkää Hypetystäkö?
Monenlaiset ulkoa tulevat muutoksen tuulet ovat ravistelleet viime vuosina ammatillista koulutusta. Yksi merkityksellinen globaali muutos on ollut koronapandemia, joka aiheutti poikkeustilan muun yhteiskunnan lisäksi myös oppilaitoksissa vuodesta 2020 alkaen. Työskentely ja opetus siirtyivät kovalla rytinällä verkkoon. Syntyi akuutti tarve kehittää uusia toimintatapoja tehdä työtä sekä kohdata työtovereita ja opiskelijoita verkossa.
Lue artikkeli Työ 2030 -sivustolla
Luupin alla yhteisöllisyyttä ja hyvinvointia tukeva verkkovuorovaikutus
Verkkovuorovaikutuksen yhteisöllisyyden rakentamiseen liittyvä tutkimus herätti kiinnostusta AMK- ja ammatillisen koulutuksen tutkimuspäivillä Rovaniemellä 9. – 10.11.2022, jossa projektin posteri oli esittelyssä. Moni pysähtyi pohtimaan oman organisaation toimintatapoja toteuttaa hybridiopetusta ja -työskentelyä oppilaitoksen kiireisessä arjessa sekä verkkoympäristöjen ja etätyöskentelyn mukanaan tuomia yksintekemisen ja kiireen tunteita.