UP
Uusi oppiminen – uudet ympäristöt (UP) -hankkeessa kehitettiin biotalousalan oppimisympäristöjä sulauttamalla tieto- ja viestintätekniikkaa oppimiseen. Kehittämistyön tuloksena syntyneitä pedagogisia toimintamalleja voidaan hyödyntää jatkossa eri toimijoiden koulutustoiminnassa.
Tavoite
UP-hankkeen tavoitteena oli parantaa opettajien pedagogisia valmiuksia suunnitella ja toteuttaa oppimisprosesseja, kehittää oppimisympäristöjä sekä mahdollistaa joustavampia ja yksilöllisempiä oppimiskokemuksia opiskelijoille.
Mitä tehtiin?
UP-hankkeen toimijat pilotoivat erilaisia opetus- ja oppimismuotoja lähi-, etä- sekä hybriditoteutuksissa. Pilotoinneista syntyi pedagogisia toimintamalleja, jotka ovat levitettävissä ja hyödynnettävissä eri toimijoiden tarpeisiin. Toimintamallit kuvaavat toiminnan pedagogisen idean ja tavoitteet sekä käytetyn teknologian.
Kehittämistyön askeleet:
- Pedagogisten ratkaisujen pilotointi
- Pedagogisten toimintamallien tuottaminen
- Pilotointien tulosten käyttöönotto
- Toimintamallien ja kokemusten levittäminen.
Toteutus
Hanke toteutettiin 1.8.2015-31.05.2017 Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoituksella. Rahoituksen myönsi Keski-Suomen ELY-keskus. Toteuttajina ovat olleet Jyväskylän ammattikorkeakoulu (ammatillinen opettajakorkeakoulu ja Biotalousinstituutti), Pohjoisen Keski-Suomen ammattiopisto ja Pohjoisen Keski-Suomen lukiokoulutus (Pihtipudas ja Viitasaari).
UP-hankkeen pedagogiset toimintamallit:
Tutustu toimintamalleihin!
Avaa pdf-tiedostot alla olevista linkeistä:
OneNote ja OneDrive prosessin yhteisöllisenä alustana
Samanaikaiset prosessit - hybriditoteutus
Yhteisöllinen suurryhmäopetus verkossa - Adobe Connect
Samanaikainen pienryhmäopetus verkossa - Skype for Business
Itseohjautuva opintojakso verkossa - Optima, Pedanet
Syke / Digi -kartat, Syke-paikkatietoaineistot digi-paikkatiedon hyödyntämisessä
Osaamisen osoittaminen OneNote-ympäristössä
Tekstivastineet pedagogisten toimintamallien infograafeille:
Pedagogiset toimintamallit -pdf-tiedosto