TIPOTE - kohti inklusiivista ja käytäntöläheistä opettajankoulutusta Mosambikissa
TIPOTE-projektin (2024-2026) päätavoitteena on vahvistaa inklusiivisen pedagogiikan osaamista ja sitä kautta parantaa opettajankoulutusten laatua kahdessa opettajankoulutusta tarjoavassa korkeakoulussa Mosambikissa.
Hankeessa inklusiivisen koulutuksen kysymyksiin etsitään käytännön ratkaisuja opettajankoulutusten, opettajankouluttajien sekä viime kädessä kouluissa toimivien opettajien käyttöön.
Suomen ulkoministeriön rahoittamaa TIPOTE-hanketta koordinoi Jyväskylän ammattikorkeakoulu, ammatillinen opettajakorkeakoulu. Suomessa toisena toteuttajana toimii Lapin yliopisto. Mosambikissa hanketta toteuttavat Universidade Pedagogica de Maputo (Pedagogical University of Maputo) ja Instituto Superior de Educação e Tecnologia - One World (ISET). Osapuolet ovat toimineet yhdessä jo aiemmassa yhteistyöhankkeessa (TEPATE 2020-2024).
Hanke toteutetaan 1.1.2024 - 31.8.2026.
Mitä teemme?
Projekti koostuu kahdesta toisiaan täydentävästä kokonaisuudesta.
Ensimmäisellä tavoitealueella vahvistetaan UP-Maputon ja ISET One Worldin osaamista ja toimintakykyä inklusiivisen pedagogiikan kysymyksissä. Tämä tarkoittaa käytännössä hankkeen avainasiantuntijoina toimivien opettajankouluttajien kouluttamista (Training of Trainers), henkilöstövaihtoa sekä opintovierailuja Mosambikin lähialueille ja Suomeen. Myös oppilaitosten digitaalista toimintakykyä parannetaan hankkimalla niiden käyttöön digitaalista oppimista edistäviä laitteita ja ohjelmistoja, ohjeistamalla niiden käyttöön ja järjestämällä käytännön koulutusta digitaalisen pedagogiikan mahdollisuuksista inklusiivisen opetuksen edistämiseksi.
Toisella tavoitealueella uutta osaamista viedään käytäntöön kehittämällä ja testaamalla uusia pedagogisia käytäntöjä, malleja ja menetelmiä inklusiivisen opetuksen tueksi erilaisissa mosambikilaisissa toimintaympäristöissä. Kehittämistyössä käytetään Living Lab -toimintamallia, jonka ideana on tuoda yhteen opettajankouluttajat, opettajaopiskelijat ja kouluissa jo toimivat opettajat oppilaineen. Monitoimijaisissa 'elävissä laboratorioissa' innovoidaan ja kehitetään uusia toimintatapoja, rakennetaan osallistavia oppimisyhteisöjä sekä pilotoidaan ja mallinnetaan erilaisia menetelmiä. Erityistä huomiota kiinnitetään LUMA-aineiden opetukseen. Tavoitteena on luoda luonnontieteellisten ja matemaattisten aineiden oppimiseen talouden ja ympäristön kannalta kestäviä uusia opetusmenetelmiä, jotka lisäävät myös oppilaiden ja heidän lähiyhteisönsä ymmärrystä niiden merkityksestä. Tavoitteena on vahvistaa oppimista ja lisätä moninaisten oppilaiden, esimerkiksi tyttöjen oppimismotivaatiota näitä aineita kohtaan.
Hankkeemme ensisijaisia kieliä ovat englanti ja portugali. Päivitämme aktiivisesti tämän sivun englanninkielistä versiota, jonka löydät vaihtamalla tämän sivun kieleksi englanti (sivun oikeasta yläreunasta).