Tietoa Taito-projektista
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa käytäntöön sovellettavissa olevaa, moninäkökulmaista tietoa Kelan Taito-kuntoutuksen toteutumisesta ja kehittämistarpeista. Tarkastelemme Taito-kuntoutuksen toteutumista ja kehittämistarpeita kolmesta näkökulmasta: 1) asiakkaiden kokemusten ja näkemysten, 2) palveluntuottajien kokemusten ja näkemysten ja 3) kuntoutuksen vuorovaikutuskäytäntöjen. Tutkimuskysymykset ovat:
- Millaisia ovat asiakkaiden kokemukset ja näkemykset a) Taito-kuntoutukseen hakeutumisesta ja ohjautumisesta ja b) Taito-kuntoutuksen toteutuksesta ja vaikutuksista?
- Millaisia ovat palveluntuottajien kokemukset ja näkemykset a) Taito-kuntoutuksen toteutuksesta, b) Taito-kuntoutuksen toteuttamiseen liittyvästä yhteistyöstä ja verkostotyöstä ja c) Taito-kuntoutuksen kohderyhmästä, asiakaskunnasta ja vaikutuksista?
- Millaiset vuorovaikutuskäytännöt tukevat (tai mahdollisesti haittaavat) a) asiakkaan yksilöllisyyden toteutumista Taito-kuntoutuksessa, b) vertaistuen toteutumista Taito-kuntoutuksen ryhmäjaksoilla ja c) moniammatillista yhteistyötä Taito-kuntoutuksessa?
Tutkimuksessa yhdistämme sekä määrällisiä että laadullisia aineistoja ja analyysimenetelmiä. Kun tutkimme asiakkaiden ja palveluntuottajien näkemyksiä ja kokemuksia Taito-kuntoutuksesta, käytämme aineistoina teemahaastatteluita ja kyselyitä. Haastatteluita ja kyselyiden avovastauksia analysoidaan refleksiivisellä temaattisella analyysilla ja kyselyiden määrällisiä vastauksia analysoidaan tilastollisten menetelmien avulla. Kun tutkimme Taito-kuntoutuksen vuorovaikutuskäytäntöjä, käytämme aineistona aitojen kuntoutustilanteiden havainnointia ja nauhoituksia. Vuorovaikutusaineistojen analyysissa käytämme soveltavan keskustelunanalyysin menetelmiä
Teoreettinen viitekehyksemme ammentaa kuntoutuksen kentälle kehitetystä toimintaverkoston näkökulmasta, etnometodologisesta keskustelunanalyysista ja itsemääräämisteoriasta. Tuomme moninäkökulmaisen analyysimme havaintoja yhteen integroimalla eri menetelmillä tuotetut analyysit teoria- ja aineistolähtöisten käsitteiden avulla.