SchoolWell

Kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin koulu. SchoolWell-hankkeessa luomme tutkimukseen perustuvia, kestäviä ja vaikuttavia sosio-pedagogisia ratkaisuja oppimisen ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistämiseen peruskoulussa. 

Lapsi pyöräilee.

SchoolWell-hankkeessa tuetaan myönteisiä opiskelu- ja elämänkulkuja sekä edistetään yhdenvertaisuutta rakentamalla kokonaisvaltaista hyvinvointia tukevaa kouluyhteisöä. Hanketta koordinoi Helsingin yliopisto.

Tulevaisuutemme riippuu lasten ja nuorten kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista; heidän valmiudestaan rakentaa hyvää elämää, oppia ja luoda uutta, toteuttaa itseään sekä rakentaa hyvinvoivia yhteisöjä ja yhdenvertaista yhteiskuntaa.

Yksilötasolla lapsen ja nuoren fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen hyvinvointi ennustaa voimakkaasti myönteistä elämänkulkua. Varhaiset hyvinvoinnin ongelmat puolestaan altistavat kielteisille kehityspoluille. Hyvinvoinnilla tai sen puutteella on kauaskantoisia sosiaalisia, yhteiskunnallisia ja taloudellisia kerrannaisvaikutuksia paitsi yksilölle itselleen, myös hänen läheisilleen ja laajemmin yhteiskunnalle.

Likesin tutkijat mukana SchoolWell-konsortiossa

SchoolWell-konsortio koostuu lääketieteen, liikunta- ja terveystieteen, kansanterveystieteen sekä käyttäytymistieteiden tutkijoista kuudesta eri korkeakoulusta. Hanketta koordinoi Helsingin yliopisto. Konsortion tutkijoilla on pitkä kokemus lasten ja nuorten hyvinvoinnin, oppimisen ja koulun kehittämisen tutkimuksista.

Tuija Tammelin toimii johtavana tutkijana Jyväskylän ammattikorkeakoulussa Likesillä. Hän johtaa liikunnan ja terveyden tutkimustiimiä, jossa tutkimuksen aiheet liittyvät liikuntaan ja oppimiseen sekä liikunnallisen elämäntavan edistämiseen elämänkulun vaiheissa. Tuijan tiimi tekee myös tutkimusta Liikkuva koulu -ohjelmassa, joka on luonut aktiivisempaa ja viihtyisämpää koulupäivää peruskouluihin jo vuodesta 2010 alkaen. SchoolWell-hankkeessa Tuijaa kiinnostaa erityisesti se, miten koulupäivän aikaista liikkumista voidaan hyödyntää hyvinvoinnin ja oppimisen tukena.

Heidi Syväoja on dosentti ja toimii vanhempana tutkijana Jyväskylän ammattikorkeakoulussa Likesillä. Heidi tutkii liikkumisen vaikutuksia oppimistuloksiin sekä oppimisen kognitiivisiin ja affektiivisiin edellytyksiin elämänkulun eri vaiheissa. SchoolWell-hankkeessa häntä kiinnostaa erityisesti se, miten liikkumista saadaan lisättyä koulupäivään siten, että se tukee lasten kokonaisvaltaista hyvinvointia ja sitä kautta oppimista.

Heidi Leppä työskentelee tutkijana Jyväskylän ammattikorkeakoulussa Likesillä. Heidi väitteli terveystieteiden tohtoriksi Jyväskylän yliopiston Liikuntatieteellisessä tiedekunnassa joulukuussa 2022. Väitöstutkimuksen aiheena hänellä oli iäkkäiden ihmisten kävelyssä tapahtuvat muutokset ja ulkona liikkumisen ylläpitäminen vanhuudessa. SchoolWell-hankkeessa hän tutkii koulupäivän aikaisen liikkumisen yhteyksiä kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin ja oppimiseen.

Tutkimusta rahoittaa strategisen tutkimuksen neuvosto (STN), joka toimii Suomen Akatemian yhteydessä.

SchoolWell työn vaiheet kaavio

Tuija Tammelin

Johtava tutkija, liikunnan ja terveyden tutkimus, Principal Researcher
Likes, Likes
Hyvinvointi, School of Health and Social Studies
+358400247998

Heidi Syväoja

Vanhempi tutkija, Senior Researcher
Likes, Likes
Hyvinvointi, School of Health and Social Studies
+358400248133

Heidi Leppä

Tutkija, Researcher
Likes, Likes
Hyvinvointi, School of Health and Social Studies
+358504960084

Artikkeli

SchoolWell: Vaikuttavat kouluinterventiot luodaan yhdessä opettajien kanssa

SchoolWell-hankkeessa kehitetään kokonaisvaltaista hyvinvointia ja oppimista yhtäaikaisesti edistäviä kouluinterventioita, yhdessä koulun toimijoiden kanssa.

Artikkeli

SchoolWell-hanke aloittaa podcast-sarjan

SchoolWell-hankkeen tuottaman Kouluilta-podcastin ensimmäinen jakso on julkaistu. Kouluilta-podcast vastaa koulun arkea käsitteleviin ajankohtaisiin kysymyksiin tutkimuksen näkökulmasta.

SchoolWell-hankkeella on alansa huipuista koostuva tieteellinen ohjausryhmä. Tällä videolla haastatellaan ohjausryhmän jäsentä professori David Lubansia Newcastlen yliopistosta Australiasta.