Pyöräilyn olosuhteet Suomen kunnissa

Henkilö pyöräilee sillalla.

Pyöräily on monelle helposti saavutettava ja edullinen kulkutapa mutta myös terveysliikuntaa, joka tuottaa hyvinvointia yksilölle, yhteiskunnalle ja ympäristölle. Kävelyn ja pyöräilyn edistäminen kiinnittyy poikkihallinnollisesti tärkeisiin tavoitteisiin, kuten vähäpäästöiseen ja sujuvaan liikenteeseen, viihtyisään ja turvalliseen kaupunkiympäristöön, väestön terveyden kannalta riittävään fyysiseen aktiivisuuteen sekä matkailun ja muiden elinkeinojen edellytysten kehittämiseen.

Pyöräilyn olosuhteet ovat merkittävässä roolissa pyöräilyn lisäämisessä. Sujuvat pyöräily-yhteydet, laadukkaat pyöräväylät, säännöllinen talvikunnossapito ja turvallisen pyöräpysäköinnin järjestäminen vaikuttavat kuntalaisten pyöräilyaktiivisuuteen selvästi. Myös pyöräilyn olosuhteiden seuraaminen ja käyttäjäpalautteen hyödyntäminen ovat pyöräilyn lisääntymisen kannalta järkeviä toimia kunnan viranhaltijoilta.

Pyöräilyn olosuhteet Suomen kunnissa 2010–2023

Ensimmäinen Pyöräilyn olosuhteet Suomen kunnissa -selvitys toteutettiin kyselytutkimuksena keväällä 2010. Kyselyn tarkoituksena oli kerätä perustietoa pyöräilyn olosuhteista erikokoisissa kunnissa. Ennen tätä valtakunnan laajuista tietoa pyöräilyn olosuhteista ei ollut olemassa.

Toisen kerran selvitys toteutettiin keväällä 2018, jolloin kyselyä päivitettiin vastaamaan sen hetkistä kehityskulkua kuntien pyöräilyinfrassa, päätöksenteossa ja hankinnoissa. Molemmista ensimmäisistä selvityksistä vastasi Kunnossa kaiken ikää -ohjelma (nykyisin Liikkuva aikuinen -ohjelma).

Selvityksen viimeisin toteutus sijoittui keväälle 2023. Kyselylomaketta päivitettiin jälleen vastaamaan oleellisimpiin kysymyksiin, ja suunnitteluun osallistui uusina tahoina liikenne- ja viestintävirasto Traficom, liikenne- ja viestintäministeriö ja Väylävirasto. Yhteistyökumppaneina jatkoivat Pyöräilykuntien verkosto ja Kuntaliitto. Selvityksen toteutuksesta vastasi Likes-tulosalue Jyväskylän ammattikorkeakoulun hyvinvointiyksikössä. Selvityksen rahoitti opetus- ja kulttuuriministeriö.

Pyöräilyn olosuhteet Suomen kunnissa 2023 -selvitys verkkojulkaisuna

Pyöräilyn olosuhteet Suomen kunnissa 2023 -selvityksen päätuloksia 

66 %

kunnista oli pyöräilyn edistämisohjelma tai vastaava strategia/suunnitelma
Pyöräliikennettä edistävät suunnitelmat ovat yleistyneet viime vuosina erityisesti pienissä kaupungeissa ja kunnissa

87 %

pyöräliikenteen väylistä on asfaltoituja
Asfaltoitujen pyöräliikenteen väylien osuus on lisääntynyt, samoin valaistujen.

127

kuntaa vastasi Pyöräilyn olosuhteet -kyselyyn
Kysely lähetettiin keväällä 2023 kaikkiin Manner-Suomen kuntiin, vastauprosentti oli 43.
  • Kunnista 66 prosentilla oli pyöräilyn edistämisohjelma, -strategia tai vastaava suunnitelma. Osuus oli kasvanut 6-kertaiseksi vuodesta 2010 (11 %) ja 2,6-kertaiseksi vuodesta 2018 (25 %).
  • Kunnista 72 prosenttia oli tehnyt poliittisia päätöksiä pyöräilyn edistämiseksi viimeisen viiden vuoden aikana. Osuus oli kasvanut 3,3-kertaiseksi vuodesta 2010 (22 %) ja 1,5-kertaiseksi vuodesta 2018 (48 %).
  • Kunnista 23 prosentissa oli pyöräilykoordinaattori tai muu pyöräliikennevastaava. Osuus säilyi lähes samana edellisen selvityksen tilanteeseen (2018: 24 %). Suurimmalla osalla vastuu oli osatyönkuva.
  • Kunnista 26 prosenttia seurasi kuntansa pyöräliikenteen määrää. Osuus on ollut hienoisessa kasvussa (2010: 19 %, 2018: 21 %).
  • Suurista kaupungeista entistä suurempi osa oli määrittänyt pyöräliikenteen pääreiteille omat talvihoitoluokitukset niiden merkittävyyden mukaan (2010: 0 %, 2018: 50 %, 2023: 67 %). Myös keskisuurten kaupunkien osuus oli kasvanut (2010: 31 %, 2018: 29 %, 2023: 54 %).
  • Kuntien pyöräliikenteen väylistä 86 prosenttia oli valaistuja ja 87 prosenttia asfaltoituja. Valaistujen pyöräväylien osuus kasvoi noin viidellä prosenttiyksiköllä ja asfaltoitujen väylien osuus kymmenellä prosenttiyksiköllä vuodesta 2018.
  • Kysely lähetettiin keväällä 2023 kaikkiin Manner-Suomen kuntiin ja vastaajiksi kutsuttiin kuntien pyöräilyn olosuhteista vastaavat työryhmät ja henkilöt. Kyselyyn saatiin vastaus 127 kunnasta. 

Kyselyyn lisättyjen teemojen kautta saatiin tietää mm. seuraavia tuloksia:

  • Kunnista 61 prosenttia edisti pyörämatkailua.
  • Kunnista 54 prosenttia oli arvioinut koulumatkapyöräilyn olosuhteita.
  • Kunnista 20 prosenttia teki yhteistyötä alueen työnantajien kanssa aktiivisen työmatkaliikkumisen edistämiseksi. 
  • Kunnista 45 prosenttia oli määrittänyt pyöräliikenteen tavoiteverkon.

Pyöräliikenteen edistäminen edellyttää valtion tukea ja kuntien päättäväisyyttä -artikkeli

 

Selvityksiä on hyönnetty monipuolisesti

Pyöräilyn olosuhteet Suomen kunnissa -selvityksiä on käytetty ja hyödynnetty monipuolisesti tiedolla johtamisessa sekä arviointien, raporttien ja toimenpide-ehdotusten tietolähteenä.

Ajankohtaista

Uutinen

Pyöräilyn olosuhteet ovat parantuneet ja pyöräilyn potentiaali tunnistettu Suomen kunnissa

Pyöräliikenteen olosuhteiden kehittäminen ja pyöräilyn edistämistyö ovat lisääntyneet ja vakiintuneet Suomen kunnissa vuosien 2010–2023 aikana. Pyöräilyn potentiaali on tunnistettu. Viime vuosina edistämistyö on saavuttanut yhä pienemmät kunnat.

Uutinen

Kuntien pyöräilyn edistämisen ja olosuhteiden nykytila selvitetään kansallisella kyselyllä

Maaliskuussa 2023 kaikkiin Manner-Suomen kuntiin lähetetään kysely, jonka tavoitteena on selvittää kuntien pyöräilyn edistämisen ja olosuhteiden nykytilanne.

Lisätietoja

Marianne Turunen

Tutkija, Researcher
Likes, Likes
Hyvinvointi, School of Health and Social Studies
+358504759522

Kuvat: Jussi Judin/Liikkuva aikuinen ja Martti Tulenheimo/Pyöräilykuntien verkosto

 

Pyöräilyn olosuhteet Suomen kunnissa 2023 -tietosuojaseloste