Piilo
Piilo-tutkimuksessa tuotettiin kansallista tilannetietoa 4–6-vuotiaiden lasten liikkumisen määrästä ja laadusta sekä niihin vaikuttavista tekijöistä Suomessa.
Pienten lasten liikunnan ilo, fyysinen aktiivisuus ja motoriset taidot Suomessa: Piilo-tutkimus 2023
Piilo-tutkimus selvitti 4–6-vuotiaiden lasten liikkumisen määrää ja laatua sekä niihin vaikuttavia tekijöitä Suomessa vuonna 2023.
Liikemittauksen lisäksi selvitettiin huoltajien käsityksiä lasten liikkumisesta. Tutkimukseen valikoitui satunnaisotoksella 20 kuntaa, 156 varhaiskasvatuksen toimipaikkaa ja 1834 perhettä eri puolilta Suomea. Piilo on ensimmäinen näin laaja väestötason satunnaisotantaan ja liikemittaukseen perustuva pienten lasten liikkumisen tutkimus.
Tutkimuksen toteutti Jyväskylän ammattikorkeakoulun Likes yhteistyössä Jyväskylän yliopiston ja Liikkuvan varhaiskasvatuksen kanssa. Tutkimuksen on rahoittanut opetus- ja kulttuuriministeriö.
Tutkimusraportti on julkaistu 29.2.2024 opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisusarjassa.
Piilo-sanomat verkkolehtenä
- Piilo-sanomissa Tuuan, Kerkon ja Iriksen sekä huoltajien tarinat, millaista oli osallistua Piilo-tutkimukseen.
- Paulaharjun päiväkodin johtaja Kerttu Kanerva on pitkän linjan varhaiskasvatuksen ammattilainen. Hän kertoo ajatuksiaan lasten liikuttamisesta varhaiskasvatuksessa.
- Tutkimustuloksia ja Liikkuva varhaiskasvatus -toiminnan esittely.
- 12-sivuinen verkkolehti.
1783
76 %
86 %
20
156
29 min
Piilo-tutkimuksen esittelytilaisuuksien materiaaleja
Piilo-webinaari varhaiskasvatuksen henkilöstölle 23.3.2024
Webinaarin tallenne YouTubessa
Miten lapset liikkuvat varhaiskasvatuksessa? Varhaiskasvatusympäristö lasten liikkumisen tukena (esitys pdf-muodossa)
Tuija Tammelin, johtava tutkija, Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Likes
Anette Mehtälä, tutkimuskoordinaattori, Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Likes
Piilo-tutkimuksen julkistustilaisuus 29.2.2024
Tuoreet tulokset Piilosta - miten 4–6-vuotiaat lapset liikkuvat Suomessa vuonna 2023? (esitys pdf-muodossa)
Tuija Tammelin, johtava tutkija, Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Likes
Arja Sääkslahti, apulaisprofessori, Jyväskylän yliopisto
Anette Mehtälä, tutkimuskoordinaattori, Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Likes
Millaisesta tiedosta olisi hyötyä varhaiskasvatusyksikölle arjen liikkumisen lisäämiseksi? (esitys pdf-muodossa)
Leena Sankilampi, aluepäällikkö, sivistys- ja kulttuuripalvelut, Oulun kaupunki
Liikkuva varhaiskasvatus liikunnallista elämäntapaa edistämässä (esitys pdf-muodossa)
Nina Korhonen, johtava asiantuntija, Liikkuva varhaiskasvatus
Kaikki mukaan - Suomi liikkeelle (esitys pdf-muodossa)
Minttu Korsberg, pääsihteeri, Suomi liikkeelle -ohjelma
Tilaisuuden järjestivät opetus- ja kulttuuriministeriö yhdessä Jyväskylän ammattikorkeakoulun Likesin, Liikkuvan varhaiskasvatuksen ja Jyväskylän yliopiston kanssa.
Uutinen
Lähes 80 prosenttia pienistä lapsista liikkuu suosituksen mukaisesti
Uutinen
Miten pienet lapset liikkuvat Suomessa?
Uutinen
Pienten lasten liikkumisen tutkimuksen tiedonkeruu jatkuu syksyllä
Uutinen
Pienten lasten liikkumisesta tuotetaan ensimmäistä kertaa kansallista seurantatietoa
Uutinen
Pienten lasten liikkumisesta uutta tutkittua tietoa
Artikkeli
Liikkumisen laadun mittarina suupielten suunta
Piilo 2023
Piilo-tutkimus tuottaa kansallista tilannetietoa 4–6-vuotiaiden lasten liikkumisen määrästä ja laadusta sekä niihin vaikuttavista tekijöistä Suomessa.
Tutkimukseen kutsutaan mukaan 4–6-vuotiaita lapsia ja heidän perheitään varhaiskasvatusyksiköiden kautta eri puolilta Suomea. Tutkimusta valmistellaan syksyn 2022 aikana ja tiedonkeruu toteutetaan vuoden 2023 aikana. Tiedonkeruun osiot:
- Lapsen fyysisen aktiivisuuden mittaus
- Kyselyt huoltajille ja varhaiskasvatusyksiköille
Mittauksiin osallistuvia varhaiskasvatusyksiköitä kannustetaan hyödyntämään ja täyttämään Nykytilan arviointi varhaiskasvatukseen -työkalun kyselyä.
Piilo 2023 -tutkimushankkeessa julkaistaan vuonna 2023 tulosraportti, joka kuvaa 4–6-vuotiaiden lasten liikkumisen määrää, laatua ja olosuhteita Suomessa.
Piilo 2023 -tutkimuksesta vastaa Likes. Tutkimuksessa tehdään yhteistyötä Jyväskylän yliopiston ja Liikkuva varhaiskasvatus -ohjelman kanssa.
Kesto: 2022–2023
Rahoitus: opetus- ja kulttuuriministeriö
Kasvava lapsi tarvitsee normaalin kasvun ja kehityksen tueksi päivittäistä fyysistä aktiivisuutta. Liikkumisen ja motoristen taitojen tilan tunteminen auttaa tunnistamaan lasten vahvuuksia ja mahdollisia tuen tarpeita. Tutkitun tiedon avulla voidaan parantaa mahdollisuuksia fyysiseen aktiivisuuteen eli monipuolisen leikin ja liikkumisen toteutumiseen varhaiskasvatuksessa ja kotona. Pienten lasten liikkumista on tutkittu paljon, mutta systemaattista, väestötasoista kokonaiskuvaa antavaa seurantatietoa ei ole toistaiseksi saatavilla.
Piilon kehittämisvaihe 2019−2021
Piilon kehittämisvaiheessa laadittiin suunnitelma varhaiskasvatusikäisten lasten liikkumisen väestötason seurannan toteutuksesta. Kehittämisvaiheessa koottiin ja kehitettiin menetelmien kokonaisuus sekä testattiin menetelmien toimivuutta ja tuotettiin uutta tietoa.
Piilon kehittämistyö käynnistyi vuonna 2019 laajan asiantuntijaryhmän työskentelyllä ja sen perusteella valittiin menetelmät esitestaukseen syksyllä 2019. Esitestauksen perusteella valittiin ja kehitettiin menetelmät laajempiin mittauksiin, jotka toteutettiin vuosina 2020−2021.
Kolmivuotisen kehittämisvaiheen aikana noin tuhat lasta, heidän huoltajansa sekä varhaiskasvatuksen henkilöstö osallistuivat tutkimukseen pääkaupunkiseudulla, Keski-Suomessa ja Pohjois-Suomessa. Hankkeen toteuttivat yhteistyössä Likes ja Jyväskylän yliopisto. Piilo oli osa Liikkuva varhaiskasvatus -ohjelman toimintaa.
Tutkimuksen osiot:
- Lapsen fyysisen aktiivisuuden mittaus
- Lapsen haastattelu liikkumiseen liittyen
- Lapsen motoristen taitojen mittaukset (tasapainotaidot, liikkumistaidot ja pallon käsittelytaidot)
- Kyselyt huoltajille, varhaiskasvattajille ja varhaiskasvatusyksiköille
Kesto: 2019−2021
Rahoitus: opetus- ja kulttuuriministeriö
Materiaalit
Työkaluja varhaiskasvatuksen henkilöstölle
Liikkuva varhaiskasvatus -ohjelman sivulle on koottu Piilo-tutkimushankkeessa kehitettyjä työkaluja varhaiskasvatuksen henkilöstölle. Työkalujen avulla varhaiskasvatuksen henkilöstö voi selvittää lasten käsityksiä liikunnasta ja itsestään liikkujana sekä havainnoida lasten motorisia taitoja.
Piilo-hankkeessa toteutetut videot
Lisätietoja
Anette Mehtälä
Tuija Tammelin
Arja Sääkslahti
Apulaisprofessori
Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto
+358408053974
[email protected]