Kunnat Liikkuvat-toiminnan koordinoijina
Liikkuvat-kokonaisuus muodostuu valtakunnallisista liikunnan edistämisohjelmista. Liikkuvat-kokonaisuuden tavoitteena on aktiivinen toimintakulttuuri varhaiskasvatuksessa, perusopetuksessa, toisen asteen oppilaitoksissa, korkeakouluissa ja työelämässä.
Liikkuvat-kokonaisuudessa kuntien tehtävänä on ennen kaikkea koordinoida ja tukea varhaiskasvatusyksiköiden, koulujen ja oppilaitosten toimintakulttuurin kehittämistä aktiivisemmaksi. Kunnat ovat Liikkuvat-toiminnassa hyvin keskeisessä roolissa. Ohjelmissa on valtakunnallisia koordinaattoriverkostoja, jotka toimivat sekä koordinaattorien välisen vertaistuen mahdollistajana että ohjelmien linkkinä paikallistasolle.
Kuntatasolla seurataan esimerkiksi rekisteröitymisiä lasten ja nuorten liikunnan edistämisohjelmiin, niiden koordinointia ja aktiivisen toimintakulttuurin kehittymistä.
Rekisteröityminen ohjelmiin
Lasten ja nuorten liikunnan edistämisohjelmien laajuutta seurataan ohjelmien rekisteröitymisten kautta. Rekisteröitymistilastot ohjelmittain:
Liikkumisen edistämisen koordinointi kunnissa
Ohjelmissa on valtakunnallisia koordinaattoriverkostoja, jotka toimivat sekä koordinaattorien välisen vertaistuen mahdollistajana että ohjelmien linkkinä paikallistasolle. Koordinoinnin osalta seurataan esimerkiksi koordinaattoreiden työnkuvaa, koordinoinnin tilaa ja ajankohtaisten teemojen kehittämistä. Vuonna 2023 julkaistaan tuloksia Liikkuva varhaiskasvatus, koulu ja opiskelu -toiminnan koordinoinnin tilasta.
Lue lisää
- Liikkuva varhaiskasvatus -toiminnan koordinointi kunnissa
- Liikkuva koulu koetaan tarpeellisena – miten varmistetaan toiminnan jatkuvuus?
- Kysely kuntakoordinaattoreille
- Perusopetuksen toimialajohdon haastattelut
Liikkuvan koulun kehittäjäkuntatoiminta
Liikkuva koulu -ohjelmassa on aloitettu vuonna 2022 kehittäjäkuntatoiminta, jossa on ollut mukana 2–3 kuntaa yhden lukuvuoden aikana. Yhteisellä keskustelulla on pohdittu toiminnan kehittämistä ja tiedon hyödyntämistä kehittämisen tukena. Keskeisiä teemoja ovat olleet mm. toiminnallisen opetuksen vahvistaminen kouluissa, kuntien Move!-järjestelmien kehittäminen erityisesti vähän liikkuvien lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukemiseksi sekä oppilaiden osallisuuden vahvistaminen.
Toimintakulttuurin seuranta ja arviointi
Toimintakulttuurin tilaa ja kehittymistä seurataan ja arvioidaan Nykytilan arviointi -työkalun avulla. Eri kohderyhmille on olemassa omat arviointilomakkeet, ja ajantasaiset tulokset ovat tarkasteltavissa ohjelmien verkkosivuilla. Jos arviointia on tehty säännöllisesti, voidaan toimintakulttuurin kehittymistä seurata toiminta-/lukuvuosittain myös kuntatasolla.
Lue lisää
Materiaalit