Kiertokylän yritykset
Tervetuloa Kiertokylään!
Kiertokylät Keski-Suomessa yritysten valmennusohjelmalla aktivoidaan yritysten kestävää kasvua kohti kiertotaloutta. Se on yritykselle maksuton ja mainio mahdollisuus toiminnan liiketoiminnan kehittämiseen ja verkostoitumiseen muiden yritysten kanssa.
Valmennusohjelma yrityksille sisältää
- Kiertokylät Roadshow: 4 alueellista tilaisuutta
- 4 valmennusta verkossa
- 2 tietoiskua verkossa
- Kokeilujen sparraukset paikkakunnittain
Valmennusohjelmassa
- Saat kattavan kuvan siitä, mitä siirtyminen kiertotalouteen tarkoittaa liiketoiminnassa.
- Saat uutta tietoa, käytännön esimerkkejä ja työkaluja kiertotalouden liiketoimintamahdollisuuksista tuotantoyritykselle.
- Osallistut 6 kuukauden kehitysprosessiin, jossa edistät teille tarpeellista kiertotalouden toimintoa käytännössä.
- Pääset arvioimaan ratkaisun markkinahyväksyntää, arvonluonnin logiikkaa ja kannattavuutta.
- Saat tukea ja verkoston kokeilla ja uudistaa kestävää liiketoimintaa.
Ilmoittautuminen maksuttomaan valmennukseen avautuu marraskuussa 2024.
Lyhyesti kiertotaloudesta
Kiertotalous toimii vaihtoehtona perinteiselle ota- käytä- hylkää – ajatteluun perustuvalle lineaaritaloudelle, joka aiheuttaa luonnonvarojen ylikulutusta, luonnon monimuotoisuuden heikkenemistä, ilmastonmuutoksen kiihtymistä ja jäteongelmia. Kiertotaloudessa materiaali kiertää, kriittisten raaka-aineiden saatavuutta turvataan ja
Kiertotalouden keskeiset keinot ovat
- Resurssien talteenotto
- Kiertävät raaka-aineet
- Tuote palveluna
- Jakamisalustat
- Elinkaaren pidentäminen
Kuva liiketoimintamalleista (pdf)
Kiertotalouden edistäminen vaatii systeemistä muutosta; liiketoiminnan ja yhteistyön uudistavaa ajattelua. Kiertotalous on konkreettinen ja kannattava keino vihreän siirtymän toteuttamiseen.
- Kiertotaloudella vähennetään raaka-aineiden ja energian kulutusta.
- Uudet tulovirrat: Kiertotalous avaa uusia liiketoimintamahdollisuuksia, kuten tuotteiden vuokraus, uudelleenmyynti, kierrätys sekä tuotannon sivuvirtojen hyödyntäminen.
- Kilpailuetu: Yritykset, jotka omaksuvat kiertotalouden erottuvat kilpailijoista ja houkuttelevat uusia asiakkaita sekä täyttävät kilpailutusten kestävän kehityksen kriteerejä.
- Brändin vahvistaminen: Ympäristöystävällinen toiminta voi parantaa yrityksen mainetta ja lisätä asiakasuskollisuutta.
- Vastaa Green Dealin ja markkinoiden vaatimuksiin sekä toteuttaa Teknologiateollisuuden tiekarttaa kiertotalouteen 2025.