Hyvinvointikioskin toimintamalli
Hyvinvointikioski työ- ja toimintakyvyn tukena hankkeessa kehitettiin innovatiivinen matalan kynnyksen palvelumuoto, joka tukee pitkään työttömänä olleiden henkilöiden terveyttä ja hyvinvointia sekä sosiaalista osallisuutta. Kioskin toimintamallin osat ovat:
- Kioskipäivystys (sairaanhoitajan vastaanotto)
- kiertävä ja jalkautuva toiminta
- teemapäivät
- ryhmätoiminta
- tapahtumat ja
- digipalvelut.
Toimintamallin ytimessä on kioskipäivystys (sairaanhoitajan vastaanotto) sekä sairaanhoitajan ja kioskin asiantuntijoiden toteuttama kiertävä ja jalkautuva toiminta. Työmuotoja ovat mm. terveysmittaukset sekä ohjaus ja neuvonta. Päivystyspisteessä toteutetaan myös teemapäiviä yhteistyökumppaneiden kanssa. Kioskin ryhmätoiminnan painopiste on kursseissa, jotka tukevat kokonaisvaltaista hyvinvointia. Digipalvelut sisältävät etäohjauksen erilaisilla digityökaluilla sekä liikunnallisia sovelluksia ja pelejä esittelevät ja testaavat pelipajat. Palveluvalikoimaan kuuluvat myös tapahtumat, joiden tavoitteena on kannustaa osallistujia huolehtimaan omasta terveydestä ja hyvinvoinnista sekä antamaan eväitä siihen.
Kuka tahansa kohderyhmään kuuluva sai maksutta ja ilman ajanvarausta mm. terveysmittauksia, keskustelu- ja ajanvarausapua, ohjausta sekä tukea elämäntapamuutokseen tai pitkäaikaissairauden hoitoon. Myös ryhmät ja tapahtumat sekä toimintaterapeutin yksilöohjaus olivat osallistujille maksuttomia.
Hyvinvointikioskin palvelut
- Terveysmittauksia (verensokeri, kolesteroli ja verenpaine) ja riskitestejä
- ohjausta, neuvontaa ja yksilöllistä tukea elämäntapamuutoksiin liittyvissä asioissa
- terveys- ja hyvinvointikartoituksia
- palveluohjausta
- ryhmä- ja yksilöohjausta
- verkkovalmennuksia ja liikuntasovelluskokeiluja
- Tuki ja ohjaus elämäntapamuutoksille
- ravitsemus ja painonhallinta
- liikunta ja arkiaktiivisuus
- elämän tasapaino
- mielekäs arki
- uni ja palautuminen.
Teksti: Outi Teittinen
Lue lisää Hyvinvointikioskin loppujulkaisusta.