Hyvinvointia lukioon
Hyvinvointia lukioon -kehittämishankkeen (2019–2022) tavoitteena on edistää opiskelijoiden taitoja huolehtia omasta jaksamisestaan riittävän unen, liikunnan ja mielen hyvinvoinnin avulla.
Lukioikäisten opiskelijoiden jaksaminen, mieliala sekä puutteet liikunnan ja unen määrässä ovat nousseet huolen aiheiksi viime vuosina. Hyvinvointi on usein monen tekijän summa, joka koostuu useista erilaisista käyttäytymisen valinnoista ja teoista. Hyvinvointitaidot ovat nousseet myös lukion uudessa opetussuunnitelmassa keskiöön, ja näiden vahvistamiseksi tarvitaan uudenlaisia keinoja ja pysyviä rakenteita. Kokeiluhankkeen tavoitteena on luoda pysyvä rakenne opiskelijoiden hyvinvoinnin tukemiseksi varhaisen puuttumisen mukaisesti.
Hankkeen toimintamalli perustuu opiskelijoiden vertaiseen yhteistyöhön opettajien ja opiskeluterveydenhuollon ammattilaisten kanssa. Hankkeessa on kehitetty hyvinvointitutor-koulutus ja toimintatapoja, joilla tuetaan opiskelijoiden tarpeista lähteviä hyvinvoinnin edistämistoimia ja -tekoja. Hankkeen toiminta kytkeytyy yhteisöllisen hyvinvointityön edistämiseen sekä oppilaitoksen avoimen ja myönteisen ilmapiirin kehittämiseen.
Hanketta rahoittaa opetus- ja kulttuuriministeriö (OKM).
Hankkeen aikajana
- 2019: Hankkeen toimenpiteitä pilotoidaan yhdessä lukiossa Keski-Suomessa, ja hyvinvointitutor-koulutusta kehitetään ja testataan.
- 2020: Hanke laajenee kahteen muuhun lukioon Pirkanmaalle ja Pohjois-Savoon. Hankkeessa testataan ensimmäistä kertaa kouluttajan koulutusmallia. Koulutukseen osallistuu oppilaitoksen hyvinvointityöstä vastaavat opettajat ja muut ammattilaiset, jotka vievät hyvinvointitutor-koulutusta eteenpäin omille opiskelijoilleen.
- 2021: Hankkeen toimintamallien levittämistä jatketaan valtakunnallisten kouluttajan koulutusten kautta eteenpäin. Elokuussa hyvinvointitutor-kouluttajan koulutuksia pidettiin yhteensä seitsemän kappaletta. Koulutuksiin osallistui yhteensä 162 opettajaa ja opiskeluterveydenhuollon ammattilaista.
- 2022: Hankkeen toimintamallia levitetään myös ruotsinkielisiin oppilaitoksiin ja ammatilliselle puolelle koulutusten avulla. Hanke päättyy toukokuussa 2022.
Hyvinvointitutor-koulutus
Hyvinvointitutor-koulutus ja hyvinvointiryhmän toimintamalli pyrkivät vastaamaan yllä esitettyihin tarpeisiin tarjoamalla pysyvän ja säännöllisen rakenteen oppilaitoksen hyvinvointia edistävän toimintakulttuurin luomiseksi. Hyvinvointitutor-koulutuksen tavoitteena on vertaistoiminnan avulla edistää opiskelijoiden hyvinvointia ja oppilaitoksen hyvää ilmapiiriä.
Koulutus on suunnattu oppilaitosten henkilöstölle – opettajille ja opiskeluterveydenhuollon ammattilaisille (esim. koulupsykologit, terveydenhoitajat, kuraattorit), jotka vastaavat tutortoiminnasta ja edistävät hyvinvointia luontevana osana omaa työtään.
Koulutuksessa saadaan valmiudet hyvinvointitutoreiden kouluttamiseksi omassa oppilaitoksessa. Koulutuksen tueksi osallistujat saavat Hyvinvointitutor-kouluttajan käsikirjan ja mahdollisuuden osallistua myöhemmin lukuvuoden aikana ryhmätyönohjaukseen, jolla tuetaan hyvinvointitutortoiminnan käynnistymistä omassa oppilaitoksessa.
Hyvinvointitutor-koulutusta ja hyvinvointiryhmän toimintamallia on kehitetty ja testattu osana Hyvinvointia lukioon -hanketta. Viimeisenä vaiheena on uuden koulutuksen levittäminen ja juurruttaminen käytäntöön valtakunnallisten ja maksuttomien koulutusten avulla.
Ensimmäiset suomenkieliset hyvinvointitutor-koulutukset pidettiin Teamsin välityksellä elokuussa 2021. Keväällä 2022 tarjotaan lisäksi yksi ruotsinkielinen koulutus sekä yksi koulutus ammattiopistossa työskenteleville ammattilaisille.
Artikkeli
Lepo, jaksaminen ja palautuminen huolettavat lukiolaisia
Artikkeli
Lukiolaisten hyvinvointi kiinnostaa oppilaitoksia
Artikkeli