Fyysisesti aktiiviset oppitunnit lukiossa
Tutkimuksessa selvitetään, miten oppitunnin yhteyteen lisätty liikkuminen vaikuttaa oppimisen kognitiivisiin edellytyksiin ja opiskeluun kiinnittymiseen.
Fyysisesti aktiiviset oppitunnit lukiossa -tutkimus (PAAL) on Jyväskylän ammattikorkeakoulun Likesin ja Oulun yliopiston yhteinen konsortiohanke.
Nelivuotiseen tutkimukseen on myönnetty rahoitus Suomen Akatemian kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen toimikunnalta.
Monialainen tutkimushanke lisää ymmärrystä opettajien ja oppilaiden kokemuksista ja kiinnittymisestä fyysisesti aktiivisilla lukuaineiden oppitunneilla lukiossa. Tutkimuksessa selvitetään fyysisesti aktiivisten oppituntien välittömiä vaikutuksia oppimisen kognitiivisiin edellytyksiin ja tilannekohtaiseen kiinnittymiseen.
Tutkimuskonsortiossa yhdistyy vahva osaaminen opetuksesta, oppimisesta ja fyysisen aktiivisuuden vaikutuksesta oppimiseen. Tämä mahdollistaa ilmiön monitieteisen tarkastelun sekä opiskelijoiden että opettajien näkökulmasta.
Tulosten pohjalta
- Luodaan suosituksia opettajille ja opettajankouluttajille fyysisistä käytänteistä opetustilanteisiin erityisesti luokkahuoneissa.
- Oppitunteja voidaan suunnitella ja toteuttaa siten, että ne edistävät sekä oppilaiden hyvinvointia että oppimistuloksia.
Uutisia Fyysisesti aktiiviset oppitunnit lukiossa -tutkimuksesta
Artikkeli
Lukioissa tutkitaan liikkumisen vaikutusta oppimiseen
Uutinen
Likes käynnistää liikkumiseen, oppimiseen ja aktiiviseen elämäntapaan liittyviä tutkimuksia
Fyysisesti aktiiviset oppitunnit lukiossa (PAAL)
Toteutusaika: 2023–2027
Englanninkielinen nimi ja lyhenne: Physically active academic lessons in general upper secondary school (PAAL)
Konsortion johto: Johtava tutkija Tuija Tammelin, Jyväskylän ammattikorkeakoulun Likes.
Osahanke 1: Vastuulliset tutkijat professori Kati Mäkitalo ja yliopistonlehtori Susanna Takalo, Oulun yliopisto, kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta.
Osahanke 2: Vastuulliset tutkijat johtava tutkija Tuija Tammelin ja vanhempi tutkija Heidi Syväoja, Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Likes, liikunnan ja terveyden tutkimus.
Kotimainen yhteistyö: Jyväskylän yliopisto, Turun yliopisto, Helsingin yliopisto, Liikkuva opiskelu -ohjelma.
Kansainvälinen yhteistyö: Northeastern University, US; University of Bradford, United Kingdom; University of Granada, Spain; University College Copenhagen, Denmark; University of Education Upper Austria, Austria.
Rahoitus: Suomen Akatemia, kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen toimikunta
Artikkeleita ja julkaisuja PAAL-tutkimuksesta
- Liikkuminen osana oppmista korkeaoulussa - uhka vai mahdollisuus (28.10.2024)
- Liikkuminen osana oppituntia (29.4.2024)