Fyysisesti aktiiviset oppitunnit lukiossa

Tutkimuksessa selvitetään, miten oppitunnin yhteyteen lisätty liikkuminen vaikuttaa oppimisen kognitiivisiin edellytyksiin ja opiskeluun kiinnittymiseen.

Nuoria kävelemässä.

Fyysisesti aktiiviset oppitunnit lukiossa -tutkimus (PAAL) on Jyväskylän ammattikorkeakoulun Likesin ja Oulun yliopiston yhteinen konsortiohanke. 

Nelivuotiseen tutkimukseen on myönnetty rahoitus Suomen Akatemian kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen toimikunnalta.

Monialainen tutkimushanke lisää ymmärrystä opettajien ja oppilaiden kokemuksista ja kiinnittymisestä fyysisesti aktiivisilla lukuaineiden oppitunneilla lukiossa. Tutkimuksessa selvitetään fyysisesti aktiivisten oppituntien välittömiä vaikutuksia oppimisen kognitiivisiin edellytyksiin ja tilannekohtaiseen kiinnittymiseen. 

Tutkimuskonsortiossa yhdistyy vahva osaaminen opetuksesta, oppimisesta ja fyysisen aktiivisuuden vaikutuksesta oppimiseen. Tämä mahdollistaa ilmiön monitieteisen tarkastelun sekä opiskelijoiden että opettajien näkökulmasta.

Tulosten pohjalta

  • Luodaan suosituksia opettajille ja opettajankouluttajille fyysisistä käytänteistä opetustilanteisiin erityisesti luokkahuoneissa. 
  • Oppitunteja voidaan suunnitella ja toteuttaa siten, että ne edistävät sekä oppilaiden hyvinvointia että oppimistuloksia.

Uutisia Fyysisesti aktiiviset oppitunnit lukiossa -tutkimuksesta

Artikkeli

Lukioissa tutkitaan liikkumisen vaikutusta oppimiseen

Fyysisesti aktiiviset oppitunnit lukiossa -tutkimuksessa selvitetään, miten säännöllinen taukoliikunta vaikuttaa oppimistuloksiin ja hyvinvointiin.

Uutinen

Likes käynnistää liikkumiseen, oppimiseen ja aktiiviseen elämäntapaan liittyviä tutkimuksia

Jyväskylän ammattikorkeakoulun Likes käynnistää syksyllä 2023 kaksi merkittävää tutkimusta liikkumisen ja fyysisesti aktiivisen elämäntavan vaikutuksesta oppimiseen ja ammatilliseen suoriutumiseen elämänkulun eri vaiheissa.

Fyysisesti aktiiviset oppitunnit lukiossa (PAAL)

Toteutusaika: 2023–2027

Englanninkielinen nimi ja lyhenne: Physically active academic lessons in general upper secondary school (PAAL)

Konsortion johto: Johtava tutkija Tuija Tammelin, Jyväskylän ammattikorkeakoulun Likes. 
Osahanke 1: Vastuulliset tutkijat professori Kati Mäkitalo ja yliopistonlehtori Susanna Takalo, Oulun yliopisto, kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta.
Osahanke 2: Vastuulliset tutkijat johtava tutkija Tuija Tammelin ja vanhempi tutkija Heidi Syväoja, Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Likes, liikunnan ja terveyden tutkimus.

Kotimainen yhteistyö: Jyväskylän yliopisto, Turun yliopisto, Helsingin yliopisto, Liikkuva opiskelu -ohjelma. 
Kansainvälinen yhteistyö: Northeastern University, US; University of Bradford, United Kingdom; University of Granada, Spain; University College Copenhagen, Denmark; University of Education Upper Austria, Austria.

Rahoitus: Suomen Akatemia, kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen toimikunta

Artikkeleita ja julkaisuja PAAL-tutkimuksesta

Lisätietoja

Tuija Tammelin

Johtava tutkija, liikunnan ja terveyden tutkimus, Principal Researcher
Likes, Likes
Hyvinvointi, School of Health and Social Studies
+358400247998

Heidi Syväoja

Vanhempi tutkija, Senior Researcher
Likes, Likes
Hyvinvointi, School of Health and Social Studies
+358400248133

Aiheesta muualla