Digiasiointi haltuun - Tutustuvat käyttäjät
Erilaisia asiointimahdollisuuksia voidaan käydä läpi yhdessä pohtien, millaisille palveluille olisi arjessa tarvetta. Tarkastellaan esimerkinomaisesti yhdessä valitun palvelun sivustoa, ja kiinnitetään huomiota sivuston käyttöön ja käytettävyyteen. Selvitetään, millaista tukea ja apua kyseisellä sivustolla asiointiin on saatavilla.
Harjoitus 1. Digiasioinnin monet mahdollisuudet
Mitä digitaalisia palveluita käytät tai haluaisit käyttää arjessasi?
Esimerkkejä digitaalisista palveluista:
- Omakanta
- Kela
- Pankkipalvelut
- Ajan varaaminen terveys- tai sosiaalipalveluun
- Lippujen tilaaminen (bussilippu, konserttilippu)
- Suoratoistopalvelu (Yle Areena)
Mitä tarvitaan, että voisit käyttää toivomaasi tai tarvitsemaasi palvelua?
Harjoitus 2. Asiointi sähköpostiosoitteen avulla
Erilaisten palveluiden käyttäminen vaatii usein kirjautumista. Joihinkin palveluihin kirjautumiseen riittää sähköpostiosoite ja salasana.
Esimerkiksi Gmail-sähköpostin käyttöönottamiseksi tulee luoda ensin Google-tili. Ohjeet löytyvät materiaalipankin videoista Google-tilin luominen sekä sähköpostin kirjoitus: Apukeinoja digitoimintaan (digitoiminta sujuvaksi) | Jamk
Sähköpostiosoitteen luomiseen liittyy hyvän salasanan muotoileminen, ja salasanan tallentaminen itselle luotettavaan paikkaan.
Sähköpostiosoitteen luomisen jälkeen tutustuvat käyttäjät voivat aloittaa asioinnin harjoittelun sellaiseen palveluun kirjautumisesta, joka ei vaadi vahvaa tunnistautumista. Esimerkiksi Yle Areena.
Harjoitus 3. Vaihtoehtoja sähköiseen tunnistautumiseen
Sähköiseen tunnistautumiseen on olemassa erilaisia vaihtoehtoja. Kannattaa valita itselle sopivin.
Tutustu eri vaihtoehtoihin oheisen diasarjan avulla.
Vahva tunnistautuminen (diasarja liitteenä)
Seuraavien linkkien takaa löytyy lisää tietoa.
- Pankkitunnukset
- Mobiilivarmenne (Yle.fi artikkeli)
- Henkilökortti
Harjoitus 4. Erilaisten sivustojen tutkiminen
Valmentaja esittelee käyttäjille tarpeellista asiointisivustoa.
-
Keskustellaan yhdessä, mikä on ensivaikutelma sivustosta. Onko sivustolta helppo tai vaikea löytää tarvittavia asioita?
-
Katsotaan yhdessä sivustolla olevia navigointeja (puurakenteet) ja painikkeita (esimerkiksi kirjaudu sisään). Onko sivuston rakenne selkeä? Mitä löytyy sivuston alareunasta?
-
Etsitään yhdessä, mistä löytyvät yhteystiedot. Onko kysymyksiä varten chat-palvelua (chat-robotti tai asiakaspalvelija)? Onko muita tapoja saada tukea ongelmatilanteissa?
-
Katsotaan yhdessä osoiteriviä. Onko osoite virallinen ja tarkoituksenmukainen? Osoiteriviin on tärkeä kiinnittää huomiota, että asiointi tapahtuu turvallisesti.
Välitehtävä
Harjoittele sähköpostin käyttöä.