Miten tietovuodosta kertovaan uutiseen kannattaisi reagoida?
Tietovuodossa luottamuksellista tai yksityiseksi tarkoitettua henkilökohtaista tietoa vuotaa esimerkiksi tietomurron seurauksena julkisuuteen. Tahattomat tai tahalliset tietovuodot voivat vahingoittaa yksityishenkilöiden tietoturvaa ja haitata merkittävästi organisaatioiden toimintaa, aiheuttaa liiketoiminnan menetyksiä ja vahingoittaa yritysten mainetta.
Jos mediassa ilmoitetaan tietovuodosta, tarkista mitä tietoa julkisuuteen on vuotanut ja toteuta tarvittavat toimenpiteet tämän jälkeen.
Media uutisoi: Palvelusta X on vuotanut salasanoja.
Toimenpiteet: Vaihda salasanasi uuteen.
Media uutisoi: Palvelusta X on vuotanut sähköpostiosoitteita.
Toimenpiteet: Ei hätää, saatat vain saada roskapostia tavallista enemmän.
Media uutisoi: Palvelusta X on vuotanut henkilötietoja.
Toimenpiteet: Henkilötietojen vuotaminen mahdollistaa identiteettivarkauden, joten hanki oma luottokielto*.
*Oma luottokielto estää luotollisten ostosten ja mm. osamaksujen tekemisen. Se toimii kuten maksuhäiriömerkintä, mutta on itse itsellesi asettama. Palvelu on maksullinen ja voimassa kerrallaan kahden vuoden ajan. Luottokiellon voi purkaa koska tahansa. Suomessa palvelun tarjoaa Suomen Asiakastieto Oy ja Bisnode.
Jos epäilet kohdallasi identiteettivarkautta, on kaikkein tärkeintä ja kiireisintä tehdä siitä poliisille rikosilmoitus.
Ole myös valpas kansalainen: Jos havaitset yksityishenkilöiden luottamuksellisia tietoja paikoissa joissa niiden ei kuuluisi olla, tee aina heti ilmoitus poliisille.