Minut on ilmeisesti hakkeroitu. Miten tulisi menetellä?

Kuka tahansa meistä voi joutua hakkeroinnin kohteeksi, joten älä epäröi ilmoittaa siitä eteenpäin. Palvelun (esim. sometili, sähköposti) hakkeroinnin tunnusmerkkejä:

  • Et pääse kirjautumaan palveluun sisään, vaikka salasana on oikein
  • Saat palvelusta ilmoituksia, jossa kerrotaan, että tilillesi on yritetty kirjautua tuntemattomalta laitteelta, vieraasta osoitteesta tai omituiseen kellonaikaan
  • Saat palvelusta viestejä, että tiliasetuksia on muutettu, vaikket itse ole tehnyt mitään
  • Henkilökohtaiselta tililtäsi lähtee viestejä tai tehdään päivityksiä, vaikket itse ole tehnyt niitä

Jos epäilet joutuneesi hakkeroinnin kohteeksi, toimi seuraavasti:

1. Päivitä laitteesi järjestelmiin ja sovelluksiin viimeisimmät päivitykset, näiden uusimpien päivitysten mukana saat myös ajantasaiset tietoturvapäivitykset. Tietokoneelle voit tehdä lisäksi ylimääräisen virustentorjuntaskannauksen.

2. Ota yhteyttä palveluntarjoajaan. Jos et pääse kirjautumaan palveluun, mene heidän kotisivuilleen ja etsi tukipalvelu, johon voit ottaa yhteyttä neuvoja saadaksesi. Jos et saa yhteyttä palveluntarjoajan tukeen, etsi netistä tilannetta kuvaavilla hakusanoilla neuvoa esimerkiksi ”Instagram hakkeroitu” ja valitse hakutuloksista kyseisen palvelun tarjoamat toimintaohjeet linkin takaa.

3. Jos sähköpostitilisi on kaapattu ja palveluntarjoaja on palauttanut tilin käyttöoikeudet sinulle, tarkista sähköpostiisi mahdollisesti tehdyt muutokset, esimerkiksi jatkolähettämisen säännöt. Hakkeri on saattanut muuttaa näitä asetuksia siten, että hänelle välittyy kopiot kaikista lähettämistäsi sähköposteista. Ohjeistuksen sähköpostiasetusten tarkistukseen ja muutoksen tekemiseen saat palveluntarjoajan tuesta.

4. Muuta salasanat. Kun olet tarkistanut, että hakkeroitu sähköpostisi ei sisällä jatkolähetyssääntöjä (ks. yllä), muuta salasanasi myös kaikkiin niihin tileihin, joissa käytössäsi on ollut sama salasana kuin hakkeroidussa tilissäsi. Käytä jatkossa aina yksilöityä salasanaa kuhunkin palveluun tai ota käyttöön kaksivaiheinen tunnistautuminen, josta lisää seuraavassa kohdassa.

5. Ota käyttöön kaksivaiheinen tunnistautuminen, silloin tilisi hakkerointi ei enää todennäköisemmin ulkopuolisen toimesta onnistu. Kun käytät kaksivaiheista tunnistautumista, sinulta pyydetään aina palveluun kirjautuessasi sekä salasanaa että puhelimitse toimitettavaa varmennuskoodia.

6. Ota yhteyttä henkilöihin, joiden yhteystiedot ovat olleet käyttämässäsi palvelussa (esim. sometilit, sähköposti), johon on hakkeri iskenyt kyntensä. Näitä yhteyshenkilöitä ovat myös sometilien ystävät ja seuraajat. Kerro, että sinut on hakkeroitu. Kertomalla saatat auttaa heitä joutumasta hakkereiden kynsiin. Vaikeneminen vain pahentaa tilannetta, eikä hakkeroinnin kohteeksi joutumisessa ole mitään hävettävää.

7. Perusta uusi tili. Jos käyttäjätilisi ja palvelun palauttaminen haltuusi ei onnistu, voit aina perustaa uuden tilin. Ilmoita yhteyshenkilöillesi, että sinulla on uusi tili käytössä. Muista myös päivittää uudet tilitiedot tarvittaviin muihin palveluihin, joita käytät.

8. Tee ilmoitus hakkeroinnista Tietosuojavaltuutetun toimistoon tai Kyberturvallisuuskeskukseen sekä tarvittaessa Poliisille.

Keinoja erilaisten digihuijausten tunnistamiseen ja niiltä suojautumiseen löytyy lisää Tietopankistamme.

 

Ohjeistus mukailtu, lähde: https://www.ncsc.gov.uk/