Peliteknologiat ja e-urheilu

GamePit by Jamk kokoaa yhteen peliteknologioihin ja e-urheiluun liittyvän osaamisen kehittämisen. Tavoitteenamme on olla kansallisen ja kansainvälisen TKI-toiminnan myötä globaalisti tunnetuin ja arvostetuin peliteknologioita ja e-urheilua hyödyntävä korkeakoulu.

Monialaista osaamista modernilla toimialalla

Peliteknologiat ja e-urheilu on yksi Jamkin strategiaan linkittyvistä nousevista aloista, jonka on tunnistettu vastaavan monipuolisesti tulevaisuuden osaamistarpeisiin. Peliteknologioita hyödynnetään laajalti pelialan ulkopuolisilla toimialoilla, joten alaan liittyvä osaaminen linkittyy tulevaisuudessa vielä vahvemmin esimerkiksi johtamiseen, uudistuvaan oppimiseen sekä uusiutuvaan teollisuuteen. 

Alaan liittyvä asiantuntijuus ja opetus Jamkissa on vahvasti tulevaisuusorientoitunutta – toimintamme keskiössä ovat tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminta, jota teemme yhteistyössä elinkeinoelämän kanssa. Myös GamePit by Jamk on luotettavaksi ja asiantuntevaksi tunnustettu brändi pelialan ja e-urheilun kentällä.

Koulutus

Peliteknologiat ja e-urheilu ovat näkyvä osa Jamkia myös opiskelijan näkökulmasta. Kansainvälisen, pelinkehitykseen keskittyvän Business Information Technology -tutkinto-ohjelman lisäksi Jamkissa on tarjolla myös muita ICT-alan koulutusohjelmia, joiden myötä opiskelijan on mahdollista päästä oppimaan käytännönläheisesti eri toimintaympäristöissä ja olemaan vuorovaikutuksessa peli- ja e-urheilualan toimijoiden kanssa. Käytännön harjoittelu, projektiluontoinen opiskelu ja opinnäytetyöt ovatkin työelämälähtöisen opiskelijayhteistyön keskiössä.

Jamk on myös e-urheilumyönteinen korkeakoulu – haluamme tukea toiminnallamme opiskelijan tavoitteellista huippu-urheilu-uraa myös kilpapelaamisen parissa. Myös aktiivinen opiskelijajoukkuetoiminta, korkeakoululiigat ja turnaukset sekä yhteisöllinen pelitilamme, GamePit Pro ovat tarjolla jokaiselle opiskelijalle koulutusalasta riippumatta. Lisäksi tarjoamme vaihtuvia e-urheilun linkittyviä projektiopintoja sekä vapaasti valittavia kurssitoteutuksia. 

AMK-tutkinto

Game Production, Business Information Technology, Bachelor of Business Administration (BBA)

Hakuaika: 8.1.2025 - 22.1.2025

Opiskelumuoto:

Full-time studies

Koulutus alkaa: 18.8.2025

AMK-tutkinto

Information and Communication Technology, Bachelor of Engineering

Hakuaika: 8.1.2025 - 22.1.2025

Opiskelumuoto:

Full-time studies

Koulutus alkaa: 18.8.2025

AMK-tutkinto

Tradenomi (AMK), tietojenkäsittely, päivätoteutus

Hakuaika: 11.3.2025 - 25.3.2025

Opiskelumuoto:

Päiväopiskelu

Koulutus alkaa: 18.8.2025

Tutustu e-urheilun ja peliteknologian projekteihin

Pelialaan keskittyvän TKI-toiminnan tavoitteena Jamkissa on edistää peliteknologioiden käyttöä eri toimialoilla ja luoda uusia liiketoimintamalleja ja osaamista e-urheilualalle. Tavoitteiden saavuttamiseksi sijoitetaan esimerkiksi laitteistojen ja toimintaympäristöjen kehittämiseen sekä yrittäjyyden, johtamisen ja hyvinvoinnin teemoihin.

Asiantuntijayhteisö panostaa TKI-hankkeiden rahoitushakuihin ja valmistelee monialaisia hankkeita Jamkin eri yksiköiden kesken sekä myös valtakunnallisten ja kansainvälisten toimijoiden kanssa.

Finnish Future Farm

Toteutusaika: 1.9.2023 - 30.6.2026

Yksikkö: Teknologia

Rahoitusohjelma: Oikeudenmukainen siirtymä (JTF)

Keski-Suomen e-urheilun osaamiskeskittymä

Toteutusaika: 1.2.2023 - 30.4.2025

Yksikkö: Liiketoimintayksikkö

Rahoitusohjelma: Euroopan aluekehitysrahasto (EAKR) 2021-2027

SimO - Monialainen simulaatioiden harjoitus-, koulutus- ja tutkimuskeskus virtuaalisissa ja reaalimaailman toimintaympäristöissä

Toteutusaika: 1.11.2021 - 30.6.2023

Yksikkö: Hyvinvointi

Rahoitusohjelma: AKKE

Tutkimus

Tutkimustoimintamme yhdistyy peliteknologioiden ja e-urheilualan aktiiviseen kehittämiseen ja painotamme tutkimusavauksia esimerkiksi valmennukseen, suorituskyvyn mittaamiseen sekä liiketoimintaan. Asiantuntijamme luovat tulevaisuuden mahdollisuuksia ja innostavat uusia sukupolvia kohti pelillistettyä tulevaisuutta.

Aktiivinen yhteistyö eri alojen keskeisten toimijoiden sekä tutkimus- ja oppilaitosten kanssa mahdollistaa monialaisen kehitystyön. Esimerkiksi vuonna 2023 toteutettiin tutkimus tavoitteellisesti pelaavien Counter Strike-harrastajien kehittymisestä ja niiden eroista lähi- ja etävalmennuksessa. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Sport Business by Jamkin ja ENCEn kanssa.

E-urheiluvalmennuksen tutkimus

Sport Business by Jamk sekä GamePit by Jamk toteuttavat syksyn 2023 aikana tutkimuksen, jonka tavoitteena on selvittää etä- ja lähivalmennuksen eroja 15–20-vuotiaiden, tavoitteellisesti harjoittelevien Counter Strike -pelaajien kehittymisessä.

Monipuoliset toimintaympäristöt

Peliteknologioihin ja elektroniseen urheiluun liittyvät modernit toimintaympäristöt ovat Jamkissa monipuolisia ja hyödynnettävissä niin opiskelijoiden, henkilökunnan kuin yksityishenkilöidenkin toimesta. Näkyvin osa toimintaamme on GamePit Pro -pelitila, jonka lisäksi tarjolla on myös audiovisuaalisiin tuotantoihin soveltuja tila- ja palveluratkaisuja.

GamePit Pro

GamePit Pro on huipputasokas e-urheilutila, joka on vuokrattavissa erilaisiin tilaisuuksiin. Monipuolinen tila soveltuu esimerkiksi tiimien harjoittelukäyttöön, kokous- tai koulutustilaksi, yritysten ryhmäytymiseen tai kaveriporukan peli-iltaan.

Palvelutuotteemme

Tarjoamme asiantuntijuuttamme myös peliteknologioihin ja e-urheiluun liittyvien palvelutuotteiden kautta. Räätälöimme ratkaisuja asiakkaan tarpeiden mukaisesti esimerkiksi peli- tai multimediatilan rakentamiseen, IT-ympäristöihin tai online-tuotantoihin.

Asiantuntijapalvelut

E-urheilutoimintaa tukevan multimediatilan esiselvitys

E-urheilutoimintaa tukevan multimediatilan esiselvityksen avulla on saatavissa valmis määrittely siitä millainen tilan tulee olla, miten laitteet kannattaa tilaan asettaa, sekä laite- ja verkkovaatimukset nykyaikaiselle multimediatilalle.

Asiantuntijapalvelut

E-urheilutoimintaa tukevan it-ympäristön rakentaminen

E-urheilutoimintaa tukeva IT-ympäristö käsittää useamman ohjelman kokonaisuuden, jonka avulla voitte säästää aikaa manuaaliselta työltä, parantaa tietoturvallisuutta sekä helpottaa käyttäjien hallintaa.

Koulutus ja kehittäminen

Striimauskoulutus

Kolmiosaisessa koulutuksessa perehdytään sisällön striimaamiseen suosituimmille verkkoalustoille Streamlabs -ohjelmistolla. Valmennuksen sisältöihin kuuluu striimausohjelmistojen käyttöönotto, hyvät käytänteet, sekä vierailevat puhujat.

Ota minuun yhteyttä liittyen

E-urheilu

Tuomas Rauhansalo

Vanhempi asiantuntija, Senior Advisor
Matkailu ja palvelut, Tourism and Service Business
Liiketoiminta, School of Business
+358505975473

Hanna Hauvala

Vanhempi asiantuntija, Senior Advisor
Matkailu ja palvelut, Tourism and Service Business
Liiketoiminta, School of Business
+358405769174

Elmo Hämäläinen

Asiantuntija, Specialist
Matkailu ja palvelut, Tourism and Service Business
Liiketoiminta, School of Business
+358504119162

Veerti Pekonniemi

Asiantuntija, Specialist
Matkailu ja palvelut, Tourism and Service Business
Liiketoiminta, School of Business
+358504414392

Katja Kokkinen

Lehtori, Senior Lecturer
HYVI T&K, Research and Development
Hyvinvointi, School of Health and Social Studies
+358400976767

Peliteknologiat

Timo Puukko

Asiantuntija, Specialist
Matkailu ja palvelut, Tourism and Service Business
Liiketoiminta, School of Business
+358504734097

Jani Seppälä

Asiantuntija, Specialist
Matkailu ja palvelut, Tourism and Service Business
Liiketoiminta, School of Business
+358504369858

Tutkimus

Perttu Leppä

Tutkija, Researcher
Matkailu ja palvelut, Tourism and Service Business
Liiketoiminta, School of Business
+358504098338

Heikki Peltonen

Tuntiopettaja (päätoiminen), Lecturer
Global Competence, Global Competence
Liiketoiminta, School of Business
+358504786555