Peliteknologiat ja e-urheilu
GamePit by Jamk kokoaa yhteen peliteknologioihin ja e-urheiluun liittyvän osaamisen kehittämisen. Tavoitteenamme on olla kansallisen ja kansainvälisen TKI-toiminnan myötä globaalisti tunnetuin ja arvostetuin peliteknologioita ja e-urheilua hyödyntävä korkeakoulu.
Monialaista osaamista modernilla toimialalla
Peliteknologiat ja e-urheilu on yksi Jamkin strategiaan linkittyvistä nousevista aloista, jonka on tunnistettu vastaavan monipuolisesti tulevaisuuden osaamistarpeisiin. Peliteknologioita hyödynnetään laajalti pelialan ulkopuolisilla toimialoilla, joten alaan liittyvä osaaminen linkittyy tulevaisuudessa vielä vahvemmin esimerkiksi johtamiseen, uudistuvaan oppimiseen sekä uusiutuvaan teollisuuteen.
Alaan liittyvä asiantuntijuus ja opetus Jamkissa on vahvasti tulevaisuusorientoitunutta – toimintamme keskiössä ovat tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminta, jota teemme yhteistyössä elinkeinoelämän kanssa. Myös GamePit by Jamk on luotettavaksi ja asiantuntevaksi tunnustettu brändi pelialan ja e-urheilun kentällä.
Koulutus
Peliteknologiat ja e-urheilu ovat näkyvä osa Jamkia myös opiskelijan näkökulmasta. Kansainvälisen, pelinkehitykseen keskittyvän Business Information Technology -tutkinto-ohjelman lisäksi Jamkissa on tarjolla myös muita ICT-alan koulutusohjelmia, joiden myötä opiskelijan on mahdollista päästä oppimaan käytännönläheisesti eri toimintaympäristöissä ja olemaan vuorovaikutuksessa peli- ja e-urheilualan toimijoiden kanssa. Käytännön harjoittelu, projektiluontoinen opiskelu ja opinnäytetyöt ovatkin työelämälähtöisen opiskelijayhteistyön keskiössä.
Jamk on myös e-urheilumyönteinen korkeakoulu – haluamme tukea toiminnallamme opiskelijan tavoitteellista huippu-urheilu-uraa myös kilpapelaamisen parissa. Myös aktiivinen opiskelijajoukkuetoiminta, korkeakoululiigat ja turnaukset sekä yhteisöllinen pelitilamme, GamePit Pro ovat tarjolla jokaiselle opiskelijalle koulutusalasta riippumatta. Lisäksi tarjoamme vaihtuvia e-urheilun linkittyviä projektiopintoja sekä vapaasti valittavia kurssitoteutuksia.
AMK-tutkinto
Game Production, Business Information Technology, Bachelor of Business Administration (BBA)
Hakuaika: 8.1.2025 - 22.1.2025
Opiskelumuoto:
Koulutus alkaa: 18.8.2025
Tutustu e-urheilun ja peliteknologian projekteihin
Pelialaan keskittyvän TKI-toiminnan tavoitteena Jamkissa on edistää peliteknologioiden käyttöä eri toimialoilla ja luoda uusia liiketoimintamalleja ja osaamista e-urheilualalle. Tavoitteiden saavuttamiseksi sijoitetaan esimerkiksi laitteistojen ja toimintaympäristöjen kehittämiseen sekä yrittäjyyden, johtamisen ja hyvinvoinnin teemoihin.
Asiantuntijayhteisö panostaa TKI-hankkeiden rahoitushakuihin ja valmistelee monialaisia hankkeita Jamkin eri yksiköiden kesken sekä myös valtakunnallisten ja kansainvälisten toimijoiden kanssa.
Tutkimus
Tutkimustoimintamme yhdistyy peliteknologioiden ja e-urheilualan aktiiviseen kehittämiseen ja painotamme tutkimusavauksia esimerkiksi valmennukseen, suorituskyvyn mittaamiseen sekä liiketoimintaan. Asiantuntijamme luovat tulevaisuuden mahdollisuuksia ja innostavat uusia sukupolvia kohti pelillistettyä tulevaisuutta.
Aktiivinen yhteistyö eri alojen keskeisten toimijoiden sekä tutkimus- ja oppilaitosten kanssa mahdollistaa monialaisen kehitystyön. Esimerkiksi vuonna 2023 toteutettiin tutkimus tavoitteellisesti pelaavien Counter Strike-harrastajien kehittymisestä ja niiden eroista lähi- ja etävalmennuksessa. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Sport Business by Jamkin ja ENCEn kanssa.
Monipuoliset toimintaympäristöt
Peliteknologioihin ja elektroniseen urheiluun liittyvät modernit toimintaympäristöt ovat Jamkissa monipuolisia ja hyödynnettävissä niin opiskelijoiden, henkilökunnan kuin yksityishenkilöidenkin toimesta. Näkyvin osa toimintaamme on GamePit Pro -pelitila, jonka lisäksi tarjolla on myös audiovisuaalisiin tuotantoihin soveltuja tila- ja palveluratkaisuja.
Palvelutuotteemme
Tarjoamme asiantuntijuuttamme myös peliteknologioihin ja e-urheiluun liittyvien palvelutuotteiden kautta. Räätälöimme ratkaisuja asiakkaan tarpeiden mukaisesti esimerkiksi peli- tai multimediatilan rakentamiseen, IT-ympäristöihin tai online-tuotantoihin.
Asiantuntijapalvelut